Tempgivare upp till 1000C

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Det är ju kylning som är meningen. Fast man får dimensionera ledaren emot kylytan bra.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Jo men kylningen förändras ju om man tar vatten eller inte ...
Micke_71

Re: Kom att tänka på hembränning :-)

Inlägg av Micke_71 »

SvenPon skrev:Om du har en gammal gooo hembrännare i din bekanskapskrets
så kan dom lära dig mycket om hur man mäter temperaturer.

Hos dom är det jätteviktigt att kunna mäta 72 C i gasen/ångan
För oss övriga bonnläppar så kokar spriten vid 78.15grader (96%) men de som är kvalitets medvetna håller en liten gnutta lägre vid kolonntoppen. :wink: Lägre temp än så och spriten kommer att kondenseras långt innan den nått toppen i kollonnen. Man säger väl att den orkar några tiondelars grad uppåt över kondenseringspunkten därav att man får bättre kvalitet ifall man håller 78 blankt. :wink: Det är sällan man kan mäta så noggrant (upplösning är inte samma som noggrannhet) så man ställer in för en lagom hastighet istället.

Mikael
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Nu var det ju inte brännvin jag skulle göra :razz: utan mäta rökgaserna.

Jag har nu utfört följande test:
(Se http://80.86.67.171/panntopp.jpg för att hänga med)
Tagit bort bef mätare, samt trätt på ett en meter långt 20mm kopparrör över fästet för bef mätare. Vad hände? Egentligen ingenting. Röret blev inte ens ljummet 1dm från rökröret. Tog bort kopparröret och monterade en annan analog mätare så att spetsen precis gick att fästa i fästet. Den visade max 150C när den befintliga mätaren visade 450C (Stack in bef. org. mätaren i ett hål i mitten av den lutande delen av rörkröret.) Kontrollerade efter cirka en halv timme värdena (tänkte att då borde allt gods vara upphettat) men allt såg likadant ut.

Slutledning 1 efter test 1: Köp inte ett kopparrör för 80:- utan kolla värdena först. :evil:

Slutledning 2 efter test 1: Det kommer bara att behövas en mycket kort värmeledare, cirka 1 dm. :o

Vad gör jag nu? Fortsätter att testa för att få fram ett lämpligt förhållande mellan värmeledaren och SMT160'n :)
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inkopplad

Inlägg av ensten »

Japp, då var den ansluten. http://80.86.67.171/SMT_test1.jpg En högst tillfällig montering för att snabbt kunna flytta den om det blir för varmt. Får väl sätta mig på en pall med Kalle Anka medan jag eldar och vakta :cry: så det inte blir för hett så jag dödar SMT'n :D
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Skriv ett program för datorn som varnar när den börjar närma sig maxtemp på SMT´n.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Ibland ser man inte skogen för alla träd ... Tack Hedis!!!
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Känner igen problemet... :lol:
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Oki skrev fel för att lura ut Er på banan :-)

Inlägg av SvenPon »

Som rubriken säger.
Bara man kommer över 68 C då sticker metanolen .

Oki jag kommer med ett tankeexperiment. Jag har ett 100 m långt
kopparrör.Ena ändan sitter i en skorsten med rökgastemperatur 400 C
Jag mäter 26 C ute i den andra ändan. Kan jag då påstå med matte att det var 400 C där kopparn/röret fick sin molekylhastighet ???

Värme är egentligen molekylrörelse,dvs ju mer fart dom små djä.. har
ju varmare blir det.Har inte analyserat allt som skrivits här ovan.
Men det går,! den "nissen" som skrev att löddningar kommer att smälta
har fantasi som min moster Märta.Hon kan heller inget om elektronik :-)
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Det går säkert att formulera ut en formel som kan räkna ut temperaturen i andra änden av röret. Jag är ingen fysiker, men min känsla är att det blir komplicerat. Det är ju en del andra variabler man måste ta hänsyn till. Luftens temeratur runt omkring, luftcirkulationen där de båda kan variera en hel del. Mätpunkten som i sista exemplet var 26 grader, bör vara betydligt mycket varmare än omkringvarande luft för att det alls ska vara någon ide med värmeavledningsidén.

Personligen skulle jag satsa på en givare som är gjord för den tänkta temperaturen. Om du inte behöver veta hela temperaturskalan, utan bara få en indikering när temperaturen stiger över en viss punkt kan man göra en annan "fullösning". Montera en läsgaffel från en mus till den befintliga mekaniska termometern. Så att visarnålen går in i läsgaffeln och bryter IR strålen. :shock:
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

nissen kommenterar:

visst, du kan beräkna temperaturen , enklast är väl att mäta med en riktig termometer samtidigt som du mäter utslaget på din bonnakoppling.

gör dig en "kalibreringskurva" som du kan få den riktiga temperaturen ifrån ditt mätvärde , t e x i din dator. eller använd ditt mätvärde och larma på direkt.
testa att göra om kalibreringskurvan efter en månad eller så.

att med formler räkna ut den riktiga temperaturen blir för knepigt ,det är alldeles för många variabler.

ps, metanolen behöver du inte vara rädd för i spriten. det är så lite ändå. dessutom sticker den tidigare än 68 C.

/rickard
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

SvenPon> Du slår huvudet på spiken, men ett problem som jag klurat på är att skalan i den "svalare" ändan blir mer kompakt = svårmätt. En annan sak jag noterat är att med givaren monterad enligt bilden ovan gör att trögheten i systemet i princip gör den oanvändbar. Rökgastemperaturen kan ändras > 200 grader på några sekunder (läs 25-30 sekunder). Ytterligare kontrollmätningar kommer att göras imorgon, det är för varmt i systemet just nu för att elda mer idag :-)

Att göra en tillräckligt noggrann mjukvarukallibrering för mina behov tror jag inte blir så svårt.

Sammanfattning: Det svåra blir nu att få en tillräckligt snabb reaktion på givaren utan att den blir förstörd.

ristomemo> Det kan mycket väl vara så att det bästa är att skaffa en givare som klarar temperaturen.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Typ-K givare ->AD595 ->A/D-omvandlare->LPT porten eller
Typ-K givare ->AD595 ->Spänningsdelare ->Spelporten

AD595:an lämnar 10mv/*c på utgången. Alltså är 1000*c = 10v.

Det är nog smidigaste och mest snabbreagerande lösningen.

AD595:an är svindyr hos elfa men kan samplas ifrån AnalogDevices.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Satt just och labbade med en typ K givare. Hur kopplar man den till spelporten?
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Det finns ett sätt att låta joystick porten mäta dess utspänning men jag vet inte hur noggrant det kommer att bli.

De analoga ingångarna laddar en 10n kondensator via resistorn i joysticken. Genom att mäta hur fort eller långsamt kondensatorn laddas till ca 2/3 av 5V så vet man resistansen. Men om du kopplar din K-givare till en OP och förstärker upp den lilla pyttesignal som finns så kan du ha en fast resistor och låta spänningen ut ifrån OP-n sköta laddningen så kan du istället räkna på vilken spänning du har. Dock så ska du ha en positiv förspänning på ca 3.3V och lägga OP'ns utspänning ovanpå detta.

Jag har denna typ av mäning och portens funktion ganska bra beskriven i boken "pc interfaces under windows" Måste faktiskt rekomendera denna bok för den som vill leka med att interfaca projekt till datorn. Dock så är de drivare som medföljer för win95-98 och de har inget stöd för NT, 2000 eller XP. Man kan dock ladda hem lite sådant för att leka med men då får man det lite tuffare att lära sig kommandona för att hantera portar. F-n ta MS och Bill Gates som ska låsa ut oss mer o mer ifrån våra egna datorer. :evil: Det finns väl ingen än så länge som fått virus ifrån COM, LPT eller gameportarna?

Mikael
Skriv svar