Är det vanligt att man automatmonterar hålmonterade komponenter vid serietillverkning ? Antar att det beror på vilken typ av komponenter det handlar om. I mitt fall är det hålmonterade lysdioder som inte är bandande när man köper dem. Är det manuell montering som gäller där ?
Nån som vet om det finns mindre våglödningsmaskiner begagnat för prototyp och småserier och vad dessa brukar hamna nånstans i pris ? Eller finns det andra tekniker förrutom våg och handlödning ? Har hört något om släplödning, nån som vet något mer om det ?
/Magnus
Hålmontering och våglödning ?
-
Nej, det är inte vanligt att man automatmonterar hålmonterade komponenter som inte är bandade. Men det är förståss möjligt att göra. Dock tror jag att det är billigare att handmontera än att bygga en sån maskin.
Så svaret är - handmontering.
ELFA har haft en släplöd som faktiskt är riktigt bra (jag har en sån utrustning) själva flussningsdelen såldes på ELFA rean för någon tusenlapp och dom verkar inte sälja den längre. Men Solectro är ÅF, står isel som fabrikat på mina. Mycket enklare än våglöd och ger bättre resultat och kostar bara en bråkdel av vad en begagnad kostar samt klarar sig på ett 10A enfas uttag.
Men dom har väldigt mycket lägre kapacitet än en stor dubbelvåglödmaskin.
Så svaret är - handmontering.
ELFA har haft en släplöd som faktiskt är riktigt bra (jag har en sån utrustning) själva flussningsdelen såldes på ELFA rean för någon tusenlapp och dom verkar inte sälja den längre. Men Solectro är ÅF, står isel som fabrikat på mina. Mycket enklare än våglöd och ger bättre resultat och kostar bara en bråkdel av vad en begagnad kostar samt klarar sig på ett 10A enfas uttag.
Men dom har väldigt mycket lägre kapacitet än en stor dubbelvåglödmaskin.
Ok, släplödning låter ju väldigt intressant. Dras kortet i lodetbadet så att det är på gränsen att lodet flyter upp på ovansidan eller är hela kortet nedsänkt ? Går det att löda passiva SMD komponenter på undersidan samtidigt som det hålmonterade ? Att det inte är jättehög kapacitet gör inget då det inte är frågan om några jätteserier utan jag är mer ute efter en repeterbar lödprocess med rätt tempertur osv.
-
Nivån på lodet är sådan att kretskortet kan anses vara ca 33% nedsänkt och kapilärkraften samt vätningsprocessen drar upp lödtenn till kompontsidan i komponenthål och via hål. Hur det fungerar i en blyfrimiljö vet jag inte då de blyfria tennen såvitt jag vet har avsevärt lägre ytspänning.
Metoden som princip fungerar mycket bra.
Om man vill spara pengar så behövs egentligen inte flusstationen.
Numera använder jag en sprayflaska och ett "no-clean fluss" istället samt lite vila innan lödningen.
Metoden som princip fungerar mycket bra.
Om man vill spara pengar så behövs egentligen inte flusstationen.
Numera använder jag en sprayflaska och ett "no-clean fluss" istället samt lite vila innan lödningen.
-
Missade en del av din fråga här kommer svaret.
Det "går" att lägga komponenter på lödsidan men är rätt svårt, dom måste limmas samt ha paddar som har inbyggda "lodtjuvar" för att ta hand om överskottslodet, annars får man lött lodbryggor. Sedan så kan förståss inte montera dom så tätt som på komponentsidan.
Det "går" att lägga komponenter på lödsidan men är rätt svårt, dom måste limmas samt ha paddar som har inbyggda "lodtjuvar" för att ta hand om överskottslodet, annars får man lött lodbryggor. Sedan så kan förståss inte montera dom så tätt som på komponentsidan.
-
isel "lödmaskinen" är i princip bara en rostfri plåtbalja som rymmer någon liter tenn. Som värmare sitter en vanlig bimetalstyrd värmeplatta på 2kW under baljan sedan sitter allt i AL-profiler så att alla mått är konstanta.
Så temperaturregleringen är ju ingen speciellt avancerad direkt, men det funkar mycket bra ändå. En av mina tidigare samarbetspartners har gjort mer än 10000 kort i en sån här utrustning, med mindre mängd lödfel än i en normal våglödutrustning.
Så temperaturregleringen är ju ingen speciellt avancerad direkt, men det funkar mycket bra ändå. En av mina tidigare samarbetspartners har gjort mer än 10000 kort i en sån här utrustning, med mindre mängd lödfel än i en normal våglödutrustning.