keramiska resonatorer

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
jomref

keramiska resonatorer

Inlägg av jomref »

Är dessa användbara? Vilka är fördelarna och nackdelarna?
Jag har tidigare använt Muratas (de med tre ben) jag tror 4MHz utan att jag igentligen haft någon djupare kunskap om dessa. Jag förstår att det är två helt olika sätt att kontruera en svängande signal.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Fördelar:
* Billiga.
* Sparar 2 kondensatorer.
* Startar snabbare.
* Ofta mindre footprint.

Nackdel:
* Inte lika exakt som kristall (fast nu verkar det vara en serie på gång som är det).

Och varken kristall eller resonator "skapar" signalen, de är enbart resonansfiltern i oscillatorkretsen och inget annat.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Vanligaste oscillatortypen inom digitalvärlden (och klockkretsar) är pierce-oscillatorn och sägs jobba i parallellmode, men i verkligheten någonstans mellan kristallens/keramens parallell och seriemode där kristallen ses som en stor induktans..

Detta gör också oscillatorn är en smula trimmbar i frekvens med genom variera kapacitanserna till jord.

Nackdelen med ovanstående trimbara oscillatorer är också följdaktligen att den är mer känslig för temperaturförändringar beroende på kondingarna och själva förstärkarens kapacitansförändring samt överlagrad AC i matningsspänning, som ger mer sidbandsbrus (gitter).

En oscillator som går i serieresonans är stabilare med kristall och följdaktligen mindre känslig för omgivningens påverkan, men här gäller det att köpa kristaller med tillräkligt många specade decimaler på frekvensen då den är synnerligen svår att rucka i frekvens - vi pratar om några få Hz på en 10 MHz kristall som mest och görs ofta med en serieinduktans.

keramer är lågprisvarianten där frekvensen inte är så noga samt kan byggas med passande kapacitanser mot jord på samma substrat (trepinnars) för pierce-oscillatorer.

att keramer startar snabbare beror just på den mycket lägre Q-värdet vilket också gör den mer känslig för AC-överlagrade störningar på oscillatorsignalen.

är det noggran timing i kommunikationslänkar etc. så är inte keramer lämpliga.
probe

Inlägg av probe »

Nja... Murrata har en serie nya keramer som är förvånandsvärt exakta. Oki fortfarande långt ifrån bra kristaller, men mindre footprint, lägre pris, startar snabbare och tillräckligt bra för USB. Skall man göra något RTC-mässigt så är resonatorer bara att glömma med 0,2% duger i många sammahang och behöver man inte bättre så anser jag kristaller vara onödliga. Det verkar som om det kommer ytterligare ett steg i noggranhet på resonatorer under detta året, så 0,1% är nog rätt realistiskt även för billiga SMÅ resonatorer...
peter555

Inlägg av peter555 »

Är man nöjd med toleranser runt % duger säkert resonatorer, jag tycker 10 ppm oscillatorer är skräp.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Använder personligen mer eller mindre alltid kristaller såvida inte något av någon anledning direkt gör att det är rekommenderat med resonatorer.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Flyttad.
probe

Inlägg av probe »

peter555 skräp? Att använda något som är bättre än vad applikationen behöver är SLÖSERI. Lika löjligt att säga att resonatorer är skräp som att säga bipolära transistorer är skräp. Allt beror på applikation och som sagt att använda en onödigt bra komponent som HAR nackdelar är trångsynt och en fånig sorts snobbism...

Resonatorer är tillräckligt bra för en satans massa applikationer och vem skulle komma på en korkade idén att sätta i en 2 PPM kristall i en USB-mus? Kristallen är dyrare än allt annat på kortet och tillför dessutom exakt ingenting i förbättrad funktion. Men den gör förutom priset att kretsen blir sårbarare för stötar, svårarare att tillverka och slösar mer energi under tillverkningen.

Att säga runt % i tolerans för 0,1% resonatorer är ungefär lika nyanserat som att säga att en ny småbil kostar omkring 1 miljon, vaddå - en faktor fel på 10...
peter555

Inlägg av peter555 »

Värst vad du tog i.

Jag sa bara vad jag tycker med utgångspunkt från det jag använder oscillatorer till, mestadels HF-applikationer.

Ibland duger det med RC-oscillatorer också.
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

Jag har funderat på att använda kristall eller resonator för att generera 1Mhz clockfrekvensen. Undrar hur man använder dem? någon som kan länka till en bra turoial sida eller så. Har letat runt lite men inte hittat något vettigt. Funderar på att använda det eller 555 chip. Kommer nog iallafall ha ett 555 chp eller schmit trigger för variabel hastighet.
peter555

Inlägg av peter555 »

En 4069UB funkar i alla väder.
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

Löste det precis med en 555 krets. Så jag kör på det.
Skriv svar