Bara halva modellen i Mach3

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
John Eriksson

Bara halva modellen i Mach3

Inlägg av John Eriksson »

Hej på Er Alla.

Har laddat hem en provversion av Mach3. Kört en fläkt till en radiostyrd helikopter som jag ritat i ett CAD program i FreeMill för att generera G-kod. I FreMill så kan man lägga ett "parting plane" tror jag det kallades, detta plan ligger i hrisontalplanet. Efter att ha genererat G-koden och laddat in den koden i Mach3 och fått fram en bild på hur Toolpath skulle kunna se ut i Mach3 så har jag bara halva fläkten med och fläkten är delad i vertikalplanet istället för som i FreeMill i horisontalplanet. Har jag gjort något fel eller är det normalt
om jag har gjort fel, vart är detta fel.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Senast redigerad av John Eriksson 20 mars 2008, 11:11:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Provversion av Mach3 är väll begränsad till 1000rader kod. All kod efter 1000 klips väck.
Kan det vara det som är "felet"
bobobo

Inlägg av bobobo »

Är det inte demobegränsningen med max 500rader g-kod som slår stopp?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Gamla demon var på 1000 rader, nu (sen nåt år?) är det 500.
John Eriksson

Hej.

Jag tror att det var något om version 1 när jag installerade programmet.

Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tror, :roll: OK, men om du tittar efter nu då?
John Eriksson

Hej.

Hittade detta i programmet.

Version R1.83.027

Mvh John Eriksson i Bollnäs
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ja, det var riktigt gammalt. Troligtvis en 1000 raders-demo.
Hur många rader får du in när du öppnar en fil?
John Eriksson

Hej.

Jag tror att det var 989 rader. Har gjort en annan mindre modell i mitt CAD program och kört i FreMill. Gjort G-kod i Fanuc1 format. Detta program blev 108 rader stort. Det man ser är vad jag inbillar mig fräsens rörelse över parten och inte själva modellen. Är det rätt uppfattat.

H.O

Inlägg av H.O »

Hej John,

Ja visst, Mach3 visar verktygets bana, inte hur biten ser ut när den är färdig.

Om allt funkar med din 1.83 så för all del, använd den men det har hänt RÄTT mycket på de två år som gått sedan den kom ut. Nuvarande release är 2.63 och version 3.0 är på gång att ersätta 2.63 men dom jobbar fortfarande på en del buggar i den.

Du kan ladda hem demoversioner här och en licens för att låsa upp programmet är rätt (mycket) överkomlig i pris.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Vad kom du fram till att felet var?

Kan vara bra för andra som råkar ut för samma sak, att få reda på hur man löser det också.

Det är väl just det som är största nackdelen med ett sånt här forum.
Det dyker upp massa mer eller mindre konstiga fel och frågor, men inte alls lika många svar. Vi får hjälpas åt att "avsluta" trådarna så andra också kan ha nytta av dom. OK?
John Eriksson

Hej.

Jag tror att slutet på denna tråd blir att: Jag vet inte. Ibland så ser jag hela "modeln" och ibland inte. De gånger jag inte ser hela modellen så startar jag om programmet och då kommer hela modellen fram. Och det är faktiskt så att när halva modellen syns så har Mach3 begränsat antal rader i G-koden till ca 500 rader. Om det är några inställiningar i min dator som gör detta eller ej övergår mitt kompetensområde.
Men så är det.

Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Och hur går det med nyaste versionen som du har laddat ner?
Blir det lika tokit där?

Har du kört testprogrammet som följer med?
(För att se att din dator uppfyller min-kraven, och funkar som den ska.)
Tottish

Inlägg av Tottish »

Vet inte om det är en klassiker men jag upplever att min (ungefär lika gamla) Mach3-version beter sig tämligen inkonsekvent med tillfälliga fel som löses genom omstart av program eller dator. Allvarliga konflikter med ArtCAM har jag också noterat, blir typ alltid fel när programmen körs samtidigt.
Jag orkar dock inte gräva djupare i det just nu eftersom jag planerar att försöka med EMC2 i Linux-miljö först. Får jag inte det att funka så köper jag licens till senaste versionen av Mach3 och tror faktiskt att många buggar och problem kommer lösas den vägen.

MVH
/Tottish
John Eriksson

Hej på Er Alla.

Har kört Driver Test just nu och uppfattade att datorn klarade av testet. Detta då jag inte fick något felmeddelande när programmet var klart. Hittade en textfil i mappen för Mach# som också stöder mitt påstående.

Datorn är dock väldigt slö när man minmerar och maximerar ett program genom från, heter dt aktivitwetsfältet vid vissa tillfällen när Mach# är igång och en liten stund efter. Sedan verkar den vara normal igen. Datorn ja, en P3 1GHz med 448 MB RAM. Har just nu en demoversion av senaste Mach3 installerad.

Skriv svar