Iden till bygget föddes när jag rotade runt i min skrotsamlig. Där låg bland annat ett överblivet socket-A moderkort (det första jag köpte när dessa kom ut på marknaden) samt en trasig plattskärm. Plattskärmen räddades från jobbet när vi rensade ut förråden vid flytten från Nacka Strand till Telefonplan (jag jobbar på Ericsson). Då tänkte jag att den kanske gick att fixa - den hamnade i högen för kommande projekt.
Test av skärmen visade sig att PSU'n var kass - resten fungerade som det skulle. Dessutom gick den på 12V, vilket var mycket praktiskt för det jag tänker göra.
Moderkort + platt skärm = väskdator med allt i...
Bygget blir med andra ord en komplett PC att bära med sig. Tangentbord och mus skall förvaras i väskan tillsammans med resten av datorn.
Chassit blir en väska av denna typ (den större modellen):

I denna placeras moderkortet på en aluminiumplåt. Genom att sätta moderkortet på en separat plåt blir det hela enklare att jobba med. Processorn är en Duron 1800 MHz med 266 MHz buss (moderkortet är för gammalt och klarar inte 333 MHz). 768 MB PC2100 ECC RAM kompletterar detta (hade detta RAM liggandes på jobbet - man tager vad man haver, moderkortet skall klara ECC).

För att få plats med allt krävs lite fantasi. DVD-läsaren är av laptop-typ, vilket sparar plats och ström. Hyllor blev lösningen på monteringen - visserligen ryker några PCI-platser, men dessa kommer ändå inte behövas.

Hårddisken placeras på den översta hyllan. En 80 GB Seagate skall användas (den på bilden ligger där bara för fotots skull).

Bildskärmen dissikerades och själva panelen plockades ut. Tanken är att montera denna i locket på väskan. För att kunna göra detta försågs skärmen med två fästskenor.

Detta är vad jag har i bilder för tillfället - mer kommer.
Övriga specar på maskinen: ett ATI Radeon 9550 står för grafiken - detta kort är passivt kylt, har låg profil och TV-ut. Ljud - inbyggt på moderkortet. LAN - ett PCI-kort, har ett Realtek hemma för tillfället som är otestat. Nätagget är av Shuttle-typ (mycket kompakt) och är specat 220 W.