TAC-1. En 8bitars dator byggd utav TTL-logik chipp.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Grymt projekt. Blir ju en helt annan grej att bygga med diskreta grindar än att routa allt i en FPGA eller CPLD. För att få den där sista biten på plats skulle du ju kunna bygga alla moduler i form av eurokort och montera dessa stående i ett rack med ett bakplan. Lycka till med bygget.
Lars1970

Inlägg av Lars1970 »

CPLD- Complex Programable Logic Device är en krets med vilket du kan programmera (VHDL) eller cada digitala grindar (D-vippa, AND, OR, INV, NAND, NOR osv) så att du får kombinatoriska nät, tillståndsmaskiner, räknare osv. Den minsta CPLD IC som har Altera har 44 I/O pinnar som man kan definera upp och kan "programmeras" med över 1000 digitala grindar.

CPLD är en mindre variant av FPGA och kräver inte externt minne för att "startas" upp.

Om du senare skulle vilja gå vidare med CPLD så säljer jag CPLD + programmerings kabel (kanske inte billigast, men kortet är litet jämfört med andra kit och programmerings kabeln ingår):
http://www.abc-annons.se/viewad.php?a=0&idnr=74169&ma=1

Men som sagt spaceigt bygge med 74-kretsar som du håller på med, det ska bli intressant att följa då det är som Maze säger en helt annan grej att bygga med diskreta grindar. Ett tips på presenteringen av data resultatet skulle kunna vara en LED matris kub.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=24897
Lars1970

Inlägg av Lars1970 »

Angående auto routing:
Har ingen erfarenhet av KiCad, men i CadEagle Light (gratis) kan du definiera om du vill ha auto routing på bara över sidan eller under sidan av kortet eller både och. (Låter lite jobbigt och tidskrävande att routa för hand). Kort storleken är dock max 100 x 80 mm och som sagt kan bara hantera 2-lagers, men det har räckt rätt långt ändå för mina applikationer i vart fall.
Lars1970

Inlägg av Lars1970 »

...Och bygger du med hålmonterat så kommer det garanterat vara en fröjd för ögat att se hur den rotar mellan pinnarna och under komponenterna... :wink:
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

Maze:
Jag håller definitivt med dig! min handledare sa att det var okay om jag bra gjorde ritningarna eller en simulering av den. Men det känns inte bra...jag vill kunna känna att jag har byggt nåt som jag kan vara stolt över.

Lars:
LED cubes är fett coola! Och efter som att jag har en väldigt flexibel expansion port blir det inte så svårt att implementera en :DExpansions porten är helt enkelt bara en Förlängning på Adress Bussen och Data bussen och det hanteras som ett mina och adresseras mellan B000 och BFFF vilket ger möjligheten att koppla på vad som helst i princip.

finns eaglecad till linux och är det open source ?
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

CadSoft har ett program som heter Eagle, antar att det är det ni menar. Det finns för linux men är inte open source.
Lars1970

Inlägg av Lars1970 »

Här kan du ladda ned programmet:
www.cadsoft.de

Tyvärr är hela sidan på tyska (en tysk som utvecklat programmet), men programmet finns i engelsk version. Linux, vet ej, men det ser du på sidan.

Komponentbiblioteket täcker nog in de flesta 74-kretsar annars kan man ladda ned bibliotek som andra användare lagt upp på sidan.

Som du säger, u-dator med 74-kretsar tillsammans med LED kub kommer garanterat höja imp faktorn, kanske även kan ge en cool presentation om du senare bygger en vektor dator också.... :)
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

Okay. Men jag håller mig till KiCad hadde tänkt att hela projektet ska göras med open source mjukvara.

Lars:
Det där du nämde om avkoplings kondingar. räcker det inte me att man sätter en vid GND pinnen och en vid VCC pinnen altså vid power supply inputen? eller måste man ha en vid varje chipp?
Lars1970

Inlägg av Lars1970 »

En konding bredvid varje 74-krets är att föredra, visst kan man avvara, men med tanke på antalet 74-kretsar som det blir så kan det vara säkrast. Det är för att förebygga spänningsvariationer på VCC, som i slutändan kan påverka resultatet från respektive IC.
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

Jobbigt värre.... Blir pilligt att lägga till dem nu i efterhand. Måste kanske göra om hela PCB layouten
Lars1970

Inlägg av Lars1970 »

I.o.f så verkar det ju som han som du länkar till inte heller har haft kondingar, det kanske fungerar ändå...?! Hur många 74-kretsar är det?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Koolt bygge MorMor! Såg ett liknande bygge här: MyCPU. Kan kanske få fler ideér där?
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

Lars:
Nu har jag suttit i en timma och lagt till kondingar :P
Men jag kan förstå varför de behövs. Än så länge är det abra 27 chipp men det kommer bli många fler kanske dubbelt så många så säg typ 50.

Andax:
Tack tack. Jag har kollat in det där. har surfat runt på iprincip alla sidor med hembyggda cpus som jag har kunnat hitta.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

På min sida hittar du även en lite mer normal dator byggd av 74xx och liknande, visserligen en 16-bitars mini, men det finns en hel del godis i den tekniska handledningen till den, "The Naked Mini" dvs CA Alpha LSI 16. Vi hade en sådan på skolan en gång i tiden, den var rätt skojjig att leka med, då var den det modernaste som fanns.
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

Oki. Jag har registrerat mig på den sida men inte fått nått bekreftelse mail. Så jag väntar :P
Skriv svar