Storbom:
Ja jag ahr ocksdå funderat på att skriva ut namnet på alla deningar. Vilket jzag iof faktiskt nästan har gjort. Men en nackdel med det här programet är att man inte kan göra som i Oregano: Håla nera kontroll och föra musen över en kabel och så blir den och alla kablar som e dirket concectade highlightade.
Jag har inte simulerat den här datorn bara en fyrabitars test modell med de bygger på samma arkitektur. Det här e egentligen bara en uppgraderad version.
Angående spännande grejjer

Jag ahr haft många planer på sådant men vill inte riskera att "ta vatten över huvudet" vilket jag iof redan har gjort efter som att jag påbörjade det här projektet

Men efter som att Datorn är uppbyggd i kort så blir uppgraderingarna ganska enkla. vill jag ha tex Dynamiskaopcodes bygger jag bar ett nytt instruktion decoder kort
C kompilator

Det ahr jag inte tänkt på. Dock så har jag planerat att först göra en assembler för att kunna programera ett OS till romsen och sen fter det eventuelt konstruera ett PC interface och köra cross kompiler. Tänkte sedan lägga upp al dokumentation som opensource och kanske till och med göra en emulator

Så kan folk få skriva vad de vill. och en C kompilator käns lite onödigt om jag inte har fått igång en fungerande display av något slag.
Påtal om det är det någon som vet var man kan hitta info om hur vanliga JHD kompatibla lcd displayer fungerar eller rättaresagt hur man använder programerar dem.?
Och nej jag har inte kört auto routing. Anledningen till att det ser ut sådär är att jag har valt att köra så många kablar som möjligt på coppar sidan för att lättare kunna dra alla ledningar ordenkligt. Dock så får man leva med att det blir galet stökigt när man har många kablar som inte går helt rakt och speciellt när pinnsen inte sitter optimalt på kretsarna. Att dra de här ledningarna tar sjuukt lång tid. tror det tog 7-8 timmar att göra CPU kortet. Det blir mycket göra om och det tar ett gäng misslyckade försök innan man lär sig hur man ska tänka för att det ens ska vara möjligt att dra alla kablar. Autorouting är för det andra i princip omöjligt att använda när man har ganska komplicerade kopplings scheman.
Ja 3D funktionen e stört nice

kanske inte så super nödvändig men alltid häftig att flasha med. Man känenr sig mycket bättre då man kan se hur det kommer att se ut när det är klart
Peter555:
Jag vet vad du menar. först tänkte jag göra hela kalaset på vanliga kopplings kort. Men det discardade jag ganska snabbt. Sen tänkte jag wire wrappa allt. Sen hittade jag KiCad och insåg att PCB skulle vara optimalt. hade jag inte hittat KiCad så hade den fortfarande varit fyrabitar och haft 2 KB ram.
Thomas:
Jag vet vad en TAC-2:a är har två stycken här på skrivbordet brevid min c64:a. Och jag rippade namnet direkt från TAC-2:an.
Jag har lagt upp 4bitars simuleringen nu ni behöver ha KSimus för att kunna köra den. Men det finns en liten film med när jag kör den och dokumentationen.