Flera videokameror mha analogmultiplexer.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Deepthink

Flera videokameror mha analogmultiplexer.

Inlägg av Deepthink »

Jag kommer att behöva använda flera videokameror i mitt lilla bygge man kommer bara ha datorkraft att hantera en i taget. Kan man använda en analog multiplexer för att välja kamera?

Vad heter i så fall kretsen?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En visserligen gaska ful lösnig är att använda reläer. det blir lite kontaktstudsar och en lång omslagstid, men efter som kamerorna antagligen inte är synkroniserade gör det nog inte så stor skillnad.
Deepthink

Inlägg av Deepthink »

Skulle jag i så fall behöva två relä? Ett för varje kamera eller finns det modeller där man kan välja en av två "ingångar".

Går det lätta styra reläer från en pic-processor? Jag har tidigare aldrig jobbat med reläer. Vad behövs för styrsignaler?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Visst det finns växlande reläer. Det är nog en fördel attt använda ett sådant. Reläer kräver oftast mer än de 25mA som en pic orkar driva. Så det behövs antagligen en transitor för att förstärkasignalen. Tänk också på att en reläspole är en induktivlast, det gör att man behöver en frihjulsdiod för att inte riskera att bränna drivkretsen. Dioden läggs parallellt med spolen, mot spänningen.
Deepthink

Inlägg av Deepthink »

Går det inte att bara koppla in något som liknar nedan:

http://www.elfa.se/pdf/73/735/07355183.pdf
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag skulle tro att det går. Jag har inte använt analogmultipexers. Tänk på att den behöver negativ spänningsmating. Det kanske finns någon annan som kan det här bättre.
dangraf

Inlägg av dangraf »

jag har använt mig av en 1<>16 analog mux/demux. funkade skitbra. Jag använde den inte till just kameror.
Men jag använde den till att välja en resistans att koppla vidare till en resistorbrygga.

vad är det som kräver negativ spänning? utsignalen från videokameran?
iaf, så på den här kretsen så väljer man ett av de 16 benen med 4 insignaler. då kopplas in/ut gången ihop med en av de 16 in/ut gångarna som man valt. man kan skicka data åt båda hållen

kretsen jag använde heter 74hc4067 och kostar runt 50:- på elfa
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

kretsen behöver en negativ matings spänning för att släppa igenom negativa spänningar. Men det kanske inte behövs. Jag har inte riktig koll på vilka nivåer det är på videosignalen.
Skriv svar