Hjälp mig identifiera trasig komponent i en Acer Travelmate
Hjälp mig identifiera trasig komponent i en Acer Travelmate
Jag sitter med en Acer Travelmate 230/280 som inte vill visa några livstecken.
Ett par komponenter nära DC-ingången ser lite skumma ut.
Det ser ut som om de är bytta någon gång tidigare.
Vad är det för komponenter? Se bilden.
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=2b7200833758Pa6fe
Datorn har jag fått av en skola just för att den inte funkar.
Någon som har några idéer?
Ett par komponenter nära DC-ingången ser lite skumma ut.
Det ser ut som om de är bytta någon gång tidigare.
Vad är det för komponenter? Se bilden.
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=2b7200833758Pa6fe
Datorn har jag fått av en skola just för att den inte funkar.
Någon som har några idéer?
Håller med peter555, gissar att det är en FET. Du kan ju testa att mäta om den är kortsluten inuti. Annars rekommenderar jag att du helt enkelt mäter resistansen mellan V+ och GND, då får du veta om det är kortis någonstans. Sen är det bara att börja plocka bort komponent efter komponent tills kortisen försvinner
.
EDIT: Jag antar att du har kollat batterieliminatorn så att den ger rätt spänning?
/M

EDIT: Jag antar att du har kollat batterieliminatorn så att den ger rätt spänning?
/M
Den vänstra ser ju onekligen ut som en transistor, men skulle faktiskt kunna vara kopplad- och fungera- som en diod.
Möjligheten finns - ifall det visar sig att det inte går någon ledare till anslutningen uppe till höger, dvs ovanför den upp-och-nervända tvåan.
Ledaren som kommer från höger sida kanske går till nån av dom andra paddarna?
Då nyttjar man pn-övergången i transistorn för att få en diodfunktion.
Långsökt? - Vet inte hur vanligt det är, men jag har råkar ut för sådana kopplingar.
Det högra är ju _antagligen_ en konding.
MVH Lars H
Möjligheten finns - ifall det visar sig att det inte går någon ledare till anslutningen uppe till höger, dvs ovanför den upp-och-nervända tvåan.
Ledaren som kommer från höger sida kanske går till nån av dom andra paddarna?
Då nyttjar man pn-övergången i transistorn för att få en diodfunktion.
Långsökt? - Vet inte hur vanligt det är, men jag har råkar ut för sådana kopplingar.
Det högra är ju _antagligen_ en konding.
MVH Lars H
Beteckningen 25 kan vara både en transistor eller en diod i en SOT-23 kapsel men är inte benet uppe till höger anslutet så är det en diod vilket används lite då och då i denna kapsel. Sedan undrar jag lite var den datorn har varit någonstans för kretskortet ser ut att vara fullt av skit och varit i kontakt med lite högre halter av fukt.
Många datorer klarar rätt varierad DC spänning och det fungerar. MEN det beror på att den antagligen är switchad (SMPS). Så om spänningen sänks, ökas strömmen som kompensation, och om delarna inte klarar den högre strömmen *magisk rökelse*.
Dessutom slutar gärna batteriladdaren att jobba vid för låg inspänning.
Finns ofta en anledning till att en viss spänning är fastslagen. Apparaten är beräknad på den spännigen och ström som blir konsekvensen av den effekt som behövs.
Dessutom slutar gärna batteriladdaren att jobba vid för låg inspänning.
Finns ofta en anledning till att en viss spänning är fastslagen. Apparaten är beräknad på den spännigen och ström som blir konsekvensen av den effekt som behövs.
Det kan ju vara värt besväret att lägga några minuter på att försöka hitta en riktig servicemanual till datorn, finns ju t ex www.user-manuals.com (dom verkar dock inte ha den). Jag köpte servicemanualen (inkl scheman och kretskortslayout) till min Kenwood-receiver för $14.99 och lagade den. Billigt, om man frågar mig.
Hur detaljerade är manualerna från dessa? Menar är det verkligen detaljerat så att det tex beskriver väldigt utförligt och detaljerat hur signaler m.m. skall vara i hela maskineriet? Tänkte om man tex skaffat en servicemanual till en digitalkamera så måste det vara väldigt detaljerat och utförligt då dessa är bra avancerade. Tex att det visas mätpunkter i kameran och om det tex inte är rätt spänning på någon så är det den och den saken som är sönder. Eller som visar vad som tillhör det stället som då påverkar det och det så att man genom uteslutningsmetoden kan komma fram till vad orsaken är.
Detaljnivån i servicemanualen är upp till tillverkarenatt avgöra, så jag antar att det varierar beroende på vad det är för pryl och vad tillverkaren väljer att ge ut. Tanken med servicemanualer till t ex hemelektronik är ju att en reparatör ska hitta tillräckligt med info för att åtgärda de flesta hårdvarufel så det går ju inte att utelämna så mycket med tanke på det. Se dock till att det är en "Service Manual" och inte "User Manual" (som du ändå fick med i kartongen....) som du köper.
Till min reciever fanns det alltså komplett schema med BOM (Bill Of Materials) och även referensmätvärden på många punkter. Även kretskortslayouter inkl screentryck med komponentnamn osv. ingick.
/M
Till min reciever fanns det alltså komplett schema med BOM (Bill Of Materials) och även referensmätvärden på många punkter. Även kretskortslayouter inkl screentryck med komponentnamn osv. ingick.
/M