Elektronisk bränsletrycksregulator, lönt att bygga?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Elektronisk bränsletrycksregulator, lönt att bygga?

Inlägg av chille »

Tjenare!

Har ju börjat skruva i bilar den senaste tiden. En sak som jag stör mig lite på är att mekaniska bränsletrycksregulatorer ändå är ganska dyra. Och elektroniska verkar inte existera.Nu skulle man väl kanske ställa den här frågan på ett bilforum, men då skulle man garanterat få svaret att man ska köpa någon dyr bling bling-regulator med diamanter på för 5k. Så därför frågar jag här.

Är det en korkad ide att bygga en elektronisk bränsletrycksregulator? Jag kommer ju ändå vilja mäta bränsletrycket och logga i ett mätsystem, så sensorn kommer redan finnas där. Dock får man ju tänka på att det _MÅSTE__ fungera, så man vill ju inte klanta sig. Det måste vara pålitligt.

En annan sak som jag tänkt på är att jag vill köra både etanol och vanlig bensin. När man kör etanol brukar behöver man ju mycket högre tryck. Då skulle man ju kunna reglera trycket beroende på vilket bränsle man kör. Vet inte om det är rätt sätt eller om man helt enkelt ska förkorta spridartiderna på bensin-mappningen då man höjt bränsletrycket.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Eller så har man samma tryck och förlänger tiden på spridarna med 30% ?
Användarvisningsbild
behr

Inlägg av behr »

Tänker du på en regulator liknande en mekanisk regulator fast där fjädern är ersatt av någon elektronisk lösning? Att emulera en fjäder känns ju lite i överkant...
Annars har ju en del bilar bränslesystem utan retur (där bränsletrycksregulatorn sitter i tanken och läcker ut den bensin som inte behövs). Det skulle kanske gå att reglera bränsletrycket i ett sådant system med pumpens hastighet om man har en liten "hydrofor" för att jämna ut trycket?
Det svåra är att få tillräckligt snabb respons. Bränsletrycket följer MAP och det förändrar mycket snabbt (det kan ju gå från 20 KPa till 100 KPa på 0.1 sekunder med ett snabbt tryck på gasen).

Som sagt är det väl enklare att reglera spridarnas tider istället för bränsletrycket. Att höja bräsletrycket för att köra etanol är ju bara en fusklösning om man inte har ett ställbart sprut. Det behövs andra mappar för både bränsle och tänding för etanol om man vill ha det 100%. Man kan ha två tabeller med en omkopplare eller potentiometer för att kombinera dom två (det blir ju i regel kvar en slatt av det gamla bränslet när man byter).

Behöver man en regulator som klarar stort flöde behöver man inte slänga pengar på en dyr märkesregulator. Vanliga orginalregulatorer går utmärkt att parallellkoppla, bara att skruva i så många man behöver i bränslerailen :)
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

"Är det en korkad ide att bygga en elektronisk bränsletrycksregulator?"
Japp men du får gärna bygga en elektronisktermostat till mig :)

En höjning av trycket ger väldigt lite så att en höjning av trycket med 50% ger bara ca 20% mer bränsle men det kanske är tillräckligt. Ett problem med att höja trycket är att relät kan gå sönder eller att säkringar, kablar och kontakter är för klena för att klara av den högre strömmen.

@007sweden
Man skulle kunna ha en box på kabeln till spridarna som läser av öppningstiden och förlänger den. Lägg till några mappar för att det ska stämma hela vägen.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Bepp: Jepp tror att det är så dem gör i vissa fall iaf.
Användarvisningsbild
dennis

Inlägg av dennis »

BEEP:
Det finns bilar med elpump till kylvattnet som styrs av en tempgivare - funkar ungefär som en elektronisk termostat.

chrille:
Tycker inte det är en korkad ide, man eliminerar ju lite mekanik iaf.
Tycker att det bästa lösningen vore att styra bränslepumpen med PWM och på så sätt reglera trycket.
Frågan är bara vad pumpen tycker om det...
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

007sweden & behr: Nja, att förlänga spridartiderna känns snarare som ett fulhack som folk gör när de inte har råd/ork att höja bränsletrycket. Däremot skulle man ju kunna ha ett högt tryck redan från början och istället förkorta tiderna med 23% när man kör på bensin. Man får ju tänka på att spridarna oftast är öppna ganska länge vid WOT, då blir det ju svårt att förlänga tien med 30%.

BEEP: Med tanke på att mitt chassi med största sannorlikhet bara kommer bli en rne plåtbit när den kommer hem till mig, så är det INTE något problem med att gamla kablar och reläer går sönder, allt sånt kommer att bytas.

dennis: Frågan är ju om man tjänar på det, man elliminerar ju mekanik, men istället får man elektronik. PWM är nog ingen bra ide när man lagt ut flera tusen på en bra pump som ska hålla. 8)

Nu när jag kom att tänka på hur pass snabbt förändringarna sker så blev jag lite tveksam til om en elektronisk regulator verkligen skulle hinna med. En magnetventil är ju ändå ganska långsam. Antagligen är det väl därför ingen vettig människa använder något annat än mekanik. Jag får nog satsa på en sådan istället :(

Hmm.. elektronisk pump till kylvattnet.. hmm.. det ska jag nog också ha 8)
Användarvisningsbild
behr

Inlägg av behr »

När jag menar att förlänga spridarnas insprutningstider för etanol syftar jag på att göra det med helt separat eftermarknadssprut med rätt dimensionerade spridare. Spridaren måste självklart vara dimensionerad för att klara det "tunnaste" bränslet på den högsta lasten utan att ligga på för hög duty cycle.
Sen kan man åstakomma tillräckligt flöde genom att öka trycket för en spridare som egentligen är för liten.
Att öka tiderna för det ena eller minska för det andra är ju samma sak så länge spridaren aldrig är "helt" öppen.
Personligen fördrar jag större spridare på det tryck dom är specade för, då mina pumpar avtar i flöde rätt fort när trycket ökar (grundtryck + laddtryck).
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det går fint att PWM styra hydraulventiler och få snabb och exakt respons så självklart ska det gå att göra en bränsletrycksventil enligt samma principer. Problemet kan bli att tillverka hårdvaran själv.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jo, men brukar man inte rätt ofta köra typ 40Hz eller däromkring när man PWM:ar magnetventiler? Känns som om det är alldeles för lite för att få bra precision.

Och dessutom så är det ju endast proportionalventiler(stavning?) som går att styra när vi snackar hydraulik? De är ju väldigt dyra.

behr: Jo, självklart kommer jag ju ha ett bra insprut, men jag tycker det känns som om skillnaden blir så pass stor när man plockar ut 300hk+ med etanol och överladdning, jämfört med när man ligger på 1000rpm och puttrar sig fram med bensin som drivmedel. Men det kanske inte är någon fara vad det gäller spridartider? Tänkte bara det kanske blir knas om man har alldeles för låg duty cycle.
Användarvisningsbild
behr

Inlägg av behr »

Stora spridare är inte så bra för låg last. Väldigt korta bränsle-duttar blir svåra att få bra i och med att tiden det tar för spridaren att öppna (runt 1 ms) är lång i förhållande till tiden där bränslet faktiskt sprutas in. Det blir lätt lite för mycket eller för lite. Taskig tomggång som följd. Att ha lågt bränslertryck vid låglast och höja när det behövs hade nog kunnat hjälpa upp det. Det blir dock en väldig massa parametrar som måste jobba ihop.
Något som några använder för att få bra bra tomgång och låglast med exterma spridare, är två uppsättningar spridare. En omgång mindre som går vid låglast och större som tar över när dom små inte räcker. Megasquirt(extra) har det så tex.
Var gränsen går för bra och dåligt är nog omöjligt att säga. Jag har 1000cc på en 2 litare och den går utmärkt (även om den luktar lite och drar soppa).
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Volvo styr pumpen med PWM på de flesta nya modellerna.
Saxat ur VIDA:
Reglering
Styrenhet motor (ECM) beräknar vilket bränsletryck som ska uppnås. Därefter skickas en signal till bränslepumpstyrenheten om önskat bränsletryck. Detta sker via seriell kommunikation mellan styrenhet motor (ECM) och bränslepumpstyrenheten. Bränslepumpstyrenheten reglerar sedan bränslepumpen till önskat tryck genom att påföra en pulsviddsmodulerad (PWM)-spänning på jordledningen. Genom att förändra PWM-signalen kan bränslepumpen styras steglöst. Bara det tryck som momentant behövs kommer att påföras till bränslefördelningsröret/insprutningsventilerna. Värdet på PWM-signalen är ett mått på bränslepumpens arbetsbelastning (% duty, 100% = maxtryck).
Styrenhet motor (ECM) övervakar kontinuerligt bränsletrycket med hjälp av signal från bränsletryckgivaren. Därigenom kan önskat bränsletryck uppnås och vid behov skickas en signal till bränslepumpstyrenheten, med begäran om justering av bränsletrycket.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

@dennis
När jag tänker på elpump så har man den för att få mer effekt ur motorn så jag har inte tänkt på att man även skulle kunna ha den för att reglera värmen.

Frågan är hur det fungerar på vintern då vattnet troligtvis kommer att självcirkulera när det värms upp av motorn.
bearing

Inlägg av bearing »

Köp på skroten eller begagnat.

Jag tror inte heller det funkar med samma spridare för både bensin och E85 (samma tryck) med tanke på det ganska dåliga dynamiska omfånget - såvida inte två spridare per cylinder används.

Bränsletrycksregulatorns uppgift är ju att behålla tryckdifferansen över spridarna konstant. Den måste alltså klara att ändra bränsletrycket med en bar (eller mer på turbobilar) på den tiden det tar att stänga/öppna spjället - så lösningen med att reglera med pumpens pulskvot lär ju inte funka. Jag tror inte det är möjligt att bygga en elektronisk tryckregulator som är lika snabb som en mekanisk - om inte elektroniken styr en ventil som är lika stor som de mekaniska har.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

"när man plockar ut 300hk+ med etanol och överladdning"

Om jag gissar på att det behövs 0,65 l etanol per 100 hk och minut så behöver en 4 cylindrig motor ha spridare som ger 540 cm3/min.

Ett annat alternativ är att du kör med injector staging som innebär att man slår på en extra grupp av spridare vid ett viss varvtal/tryck och eftersom luftflödet troligtvis är högt när dom slås på så behöver du inte placera dom nära insugskanalerna utan du kan sätta dom någonstans efter turbon men inte för nära varandra.

edit.
Jag missade att behr redan har skrivit att man kan ha två uppsättningar av spridare.
Skriv svar