Tryckluftshydraulik! Bygga pump

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Tryckluftshydraulik! Bygga pump

Inlägg av Bosen »

Många domkrafter och likande skaer har tryckluftshydraulik. Det är igentligen hydrauliskt men pumpningen görs med tryckluft. Man kan säga att det är en tryckluftscylinder som går fram och tillbaka och på så sätt pumpar domkraften precissom om du hadde pumpat den med ett handtag!

Jag vill konstruera en tryckluftspump till en helt vanlig domkraft. Den skall vara så enkel som möjligt med så få delar som möjligt. Svarvning/fräsning är inga problem, utan det är själva utforming av cylinder och kolv som jag vill diskutera!
Finns det någon som har tillverkat något liknande???
Fripppe

Inlägg av Fripppe »

Att bygga om en hydralisk domkraft till Pneumatik(trycklufts mm) är väl inte den smartaste iden om du skall belasta domkraften. (genom att lyfta något tungt)

Det lär gå åt ett par cylindrar för att orka lyfta en bil el liknande...

Tänk på en sak, det går att komprimera luft, men det går inte att komprimera vätska. därför har man hydralik till "tunga" saker och pneumatik till allt annat.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu missförstod du nog frågan.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Du kanske kan använda 15-8183 från Biltema.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

nej, det är ingen tryckluftshydraulisk pump!

Ok, jag försöker förklara igen!
När man pumpar en hydraulisk domkraft för hand så påverkar man en liten kolv som trycker fram olja till cylindern, efter kolven så sitter den en backventil (en liten kula med en fjäder) som gör att inte oljan går tillbaka till tanken. Nästa pumpslag så trycker du med hjälp av kolven mer olja in i cylindern och på så sätt så ökar du trycket i cylindern! Allt detta skall vara kvar. Det är bara det att jag vill påverka den lilla kolven med tryckluft och när den har gjort ett pumpslag så skall den gå tillbaka och när den har gått tillbaka så skall den göra ett pumpslag igen!
Detta går givetvis att lösa med magnetventiler och ändlägesgivare, men det skall gå att få tryckliftcylindern att göra detta själv, utan ventiler, om bara kolven är utformad på rätt sätt. det är den utformningen jag vill diskutera fram!
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

köp ett billigt tryckluftsvektyg med roterande rörelse

en vinklad "mutterdragare" kan vara lämplig, sedan behöver man växla ner varvtalet för att få en lagom fart på domkraften

ett svänghjul med en liten arm fixar ju resten
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det är många som provat att kombinera hydralik med luft och ofta kan det vara direkt farligt. I ditt fall finns det risk att du lyfter något. pump, pump, luften komprimeras, sedan nästa pump, fjong flyger allt upp. Om då något står snett eller så kan grejor fara upp och landa olämpligt.
monoton

Inlägg av monoton »

Tror att de flesta inte fattar vad du menar med tryckluftsdriven hydraulpump. Med risk för att jag själv inte förstår förstås. ;)

Bild

Är det nåt sånt du menar?
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

ja det är en sådan! men i den så finns även hydraultanken och den finns redan på en normal hydralisk domkraft! men du har rätt, det är en sådan som du har på bild som jag vill bygga... eller iallafall hälften av den :)
peter555

Inlägg av peter555 »

Du vill väl bara ha en fram och återgående rörelse. Det var väl bland de första labbarna i tryck och pys-kursen. Det ska räcka med en kolv och två ventiler. Mecman tex har mycket sånt krafs.
Användarvisningsbild
dennis

Inlägg av dennis »

Låter intressant, en 15-1882 från biltema kanske kan vara något.
Kanske inte går att anända rakt av, men arbetsprincipen känns ganska rätt...

edit: stavning :oops:
Senast redigerad av dennis 18 mars 2008, 15:26:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

jovisst peter555. Jag jobbar en hel del med både pneumatik och hydraulik så det kan jag... men tryckluftshydraulisk pump använder inte ventiler, iallafall inte i den bemärkelsen. Det är bara en klaff som flyttar sig när det kommer luft från rätt håll... jag har haft isär en sådan för några år sedan, men kommer inte ihåg hur det fungerar riktigt... därför vill jag med er hjälp komma fram till hur det fungerar... Det är altså nästan inga rörliga delar alls...

Dennis:
Ja, du är på rätt spår.... nu ska vi bara hitta någon som har en sådan och vill skruva isär den och berätta hur den fungerar :)
peter555

Inlägg av peter555 »

Aha, det var någon specialabrovink, jag kan bara det mest elementära inom tryck- och pysområdet.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om man läser frågan så tycker iafa jag att den var tämligen tydlig. Men det är ju tydligen många som inte fattade den.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag förstod frågan direkt, dock var det lite oklart att det skulle vara en integrerad enhet med kolv ech ventiler som skulle byggas.
Skriv svar