Fenix ficklampor hos svensk distrubitör (Addnature)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
janders

Re: Fenix ficklampor hos svensk distrubitör (Addnature)

Inlägg av janders »

xxargs skrev:Nu är det tydligen inte cree-dioder som gäller längre utan luxeon REBEL LED
Det har varit produktionsproblem med Luxeon Rebel - så allvarliga att det blev återkallelse och produktionsstopp. Kolla upp så att du inte är drabbad. Felet visar sig tydligen oftast under de första 24 timmarna.

Källor:
http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... p?t=186488
http://ledsmagazine.com/news/5/1/19
xxargs

Inlägg av xxargs »

Inte så enkelt att kolla mer än att bränna in den under > 24 timmar - dock är det 2 års garanti på dessa iom. svensksålt.

- dock känner jag medlidande för Philips Lumiled då sådant här är inte kul för någon - inte ens konkurrenter då dessa kan också få en släng av sleven om det visar sig att de använder samma epoxilevernatör - med skillnad att de kanske inte vill gå ut med det...

Vid en jordbävning i japan för typ 10 år sedan så visad sig att hela datorminnesindustrin levde på en enda epoxi-leverantör just i drabbade området då dess speciallite var just att få fram plastmaterial med låg alfa-partikelstrålning - vilket är väldigt viktigt i samband med tätpackade minneskretsar och deras ev. läsfelstatistik. Numera har man mycket ECC och liknande felrättningar på chip så den här typen av fel syns inte så mycket utåt för användaren längre.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Nu är 2st beställda från fenixtorch.co.uk En till mig själv och en som present...

De kostade 479:- styck, jämfört med 420:- om jag skulle ha beställt från USA (inklusive moms och tull). Snabb leverans tyckte jag var värt 60:- extra...

Spännande! :)
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Jag beställde en Fenix P3D Q5, 4st batterier, en röd lins, en montagegrej för att ha den som cykellyse för totalt 624Kr med frakt och försäkring inräknat. (Hoppas jag slipper tull, moms.) från fenix-store.com,

men nu blir jag lite avundsjuk då jag inser attt jag kan råka ut för att få lägga till tull&moms
samt att det kanske tar några veckor.. Vilket du undviker.
:roll:

Men det blir ju spännande när man väl får stoppa i batterierna och se vad den går för :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag kan lugna med att jag inte har råkat ut för tull/moms när jag har fått grejor från fenix-store :)
jonas2307

Inlägg av jonas2307 »

Kanske en korkad fråga, men....

Jag surfade runt på fenix-store för att eventuellt köpa mig en P2D, men jag fattade inte riktigt om man kan köra dessa på laddningsbara batterier och vilka man i så fall ska köpa.

Någon som kan ge lite vägledning?

-- Jonas
agh39

Inlägg av agh39 »

Hej Jonas.

Du kan köra P2D med uppladdningsbara batterier.

RCR 123 750 mAh.
138 Lumens i 10 min sen 109 L i resterande 37 min.

500mAh LiFePO4:110 L i 27 min

3v regulated RCR123: 108.5 L i 15 min

Referens: Energizer E2 CR123a: 110 L i 55 min till 50% av maxljus.

Anders
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det jag noterat är att man får 'mellanläge' av ljuset både i svaga läget och mellanläge på ljusstyrkan i ca 1 timme innan det går till svag ljus i svagaste läget med uppladdningsbar CR123 (3.7 V nominell - 4.1 Volt nyladdat)

Har inte mätt lystiden fullt ut ännu (somnade innan...) men definitivt mer är 3 timmar vid svagaste läget för 650 mA uppladdningsbar CR123 LiIon (3.7 Volt) - fullt tillräkligt för min del.

Förmodligen finns det bara en stepup-omvandlare i lampan och kan inte 'bromsa' strömmen när batterispänningen är över 3.7 - 4 Volt.

läget är annorlunda med tex. P3D som har två celler och alltid använder stepdown-omvandlare för att få dom där ca 3.5 Volten av 6-8 Volt som lysdioden behöver.

---

Nu när man har stegad ljusstyrka så noterar jag hur sällan man verkligen behöver full blås och batterikontot förbättras avsevärt om man kör enbart med engångsbatteri! (där normalt ca 1 timme lystid för dom flesta 'starka' (2-3 Watt) 1-cells CR123-ficklampor) - med P2D kan man klara mer än ett dygn lystid på en cell om man måste!.

---

Känner någon till bra svenska inköpskällor av uppladdningsbara CR123 och även varianten med LiFeP4??
agh39

Inlägg av agh39 »

Hej xxargs.

Det är nog svårt att få tag i RCR123 i sverige, LiFePO4 är också svåra att få tag i.

AW på CPF säljer. Bra säljare, mycket gott omdöme av hans celler, mycket bättre celler än .......fire på Dealextreme.

Om man använder LiFePO4 i P2D så försvinner low-läget, 589 Lux initialt, droppar efter 4h till 124Lux som den håller i ytterliggare 19 min.
Totalt 2 h 14 min till 50 %, 4 h 48 min till slut på "regulering".

Energizer E2 CR123A: 329 Lux initialt, droppar till 124 efter 1h 52 min för att sedan lysa på 124 Lux i knappt 1900 min.
Totalt 1 dag 7 h 57 min till 50%

Min P3D med RCR123 har ett mycket lägre *low* läge än med CR123 celler, mycket användbart tycker jag som *ledsyn*

Anders
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

En liten uppdatering från mig.. Fick min Fenix P3D Q5 idag, undkom moms och tull :whoho: ,
helt otroligt trevlig ficklampa. Mycket genomtänkt hur man bytte ljusläge.
Som att man snabbt kommer åt turboläget och "epilepsi" läget genom att vrida den.
Och dom andra lägena som används i mindre stressade situationer är ihopklumpade..
xxargs

Inlägg av xxargs »

Kollade lite mer på lystiden för P2D med RCR123 (uppladdningsbar LiIon-batteri) i svagaste läget - som tidigare nämt så lyser det på lite extra i början ca 1- 1.5 timme men trots detta så var totala lystiden strax över 8 timmar innan batteriets urladdningsskydd slog av sig - mycket mer än jag förväntade!

Den håller ca 1 arbetsdag kontinuerligt med användbart ljus (11 lumen) vilket är mer än vad många små pannlampor med 2-3 lysdioder och 3 st R03 ger.

(Använd inte uppladdnningsbara RCR123 utan protectionkrets (vilket kan förekomma) i dessa lampor då stepupkretsen kommer att ladda ur den långt under lämplig lägsta spänningsgräns för LiIon-celll innan det börja synas på ljusskenet)

Är hittills mycket nöjd med P2D och i samband med detta så kan man ställa frågan varför det är så himla svårt att hitta just sådana här 'proffsprylar' i svenska affärer då det är många betydligt sämre lampor som säljs till samma och tom. högre pris.
Skriv svar