- dock är den (P1D) utan knapp något ännu mindre och jättegullig

Vilken liten sak alltså - och lyser som f**n, och hur ofta följer det med extra o-ringar och gummi-tuta för knappen baktill till en ficklampa - det kallar jag för service/kundvård då det sistnämda i prinsip är omöjligt att få tag på x antal år senare när naglarna har skurit sönder den befintliga gummiskyddet (det gör dom förr eller senare...). - det är precis sådana saker som gör att jag gärna betalar extra för en grej och inte bara jagar det billigaste hela tiden.
Nu är det tydligen inte cree-dioder som gäller längre utan luxeon REBEL LED med angiven 175 lumen i sitt starkaste läge för P2D (tidigare cree-varianten för P2D angavs till 135 lumen i sitt starkaste läge) - inte för att ögat ser någon större skillnad mellan 135 och 175 Lumen - men ändå...
Vill man ha ännu starkare så är det P3D med 225 Lumen - men lampan är förstås nära dubbelt så lång iom. 2 st batterier.
Den här lampa hanterar olika ljusstyrksinställningar genom att med knappen med korta brytningar 'telegrafera' hoppen mellan de olika ljusstyrkorna - fattar inte att andra tillverkare som ledlenser, MAG och andra stora ficklampstillverkare mm. inte har impleneterat sådan funktion för länge sedan i deras LED-lampor då deras tactical-modell med bakknapp alltid har varit typ 3 Watt och massor av ljus (och bli het som fasen) och snabb batteritorsk efter ca 1-2 timmar utan möjlighet till sparläge. Det är inge bra att batterierna bränns ut fort om man skall var ute en hel natt eller jobbar i gruvor/tunnlar med stor risk för långvariga strömabrott - en timme går fort då och det är sällan man behöver max ljus hela tiden...
---
Hittils är jag jäkligt nöjd med P2d (bara några timmar gammal

största bekymmret framöver är nog att inte tappa bort den - för lampan är verkligen inte stor med tanke på hur myckel ljus den avger...
---
Jo, just det alla ovanstående nämda lampor använder batteri av CR123-typ, men Fenix har lampor som även använder R6 och R03-batterier.