Trasig Technics-förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nille
Kontakt:

Trasig Technics-förstärkare

Inlägg av Nille »

Jag har en gammal Technicsförstärkare från typ 80-talet. När man slog på den, så dröjde det cirka två sekunder innan ett knäpp-ljud hördes och förstärkaren började fungera. Efter ett blixtnedslag i närheten så slutade detta ljud att uppkomma (men mätarna börjar lysa som vanligt) och inget ljud kan frammanas ur den. Någon som har någon aning om vad det kan vara? Säkringarna har jag givetvis kollat.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Klick ljudet brukar vara ett relä som utgör likspännings skyddet för högtalarna. dvs att troligtvis så har skyddskretsen detekterat en likspänning på ena högtalarutgången och tillåter inte reläet att slå till. men själva skyddskretsen kan ju också vara trasig eller reläet. prova bygla kontakterna på reläet, mät efter likspänning på någon hötalarutgång om du hittar likspänning så är det något trasigt, troligvist en slut trissa. om du inte har nån likspänning prova med en högtalre å se om det funkar(ibland har man tur) OBS anslut ej högtaler förän du är säker på att du ej har likspänning på utgången. likspänningen bränner upp hötalren.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Mät oxo resistansen mellan alla ben på strömbrytaren!. Jag hadde ett liknande fel där det var ca 100ohm mellan 2 poler på strömbrytaren, & just den brytfunktionen styrde säkerhetskretsen som har hand on relät mm!.
Skriv svar