DIY power meter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det är då man kommer till dynamiken - eller brist på dessa i tex PIC interna A/D-omvandlare om man skall klara 2 KW med crestfaktor 5 och i nästa läge även kunna mäta effekter >> 1 Watt - det är då det behövs AD-omvandlare i HiFi-klass >= 16 bitar upplösning och även hjälpelektronik runtomkring som brusar och brummar betydligt lägre än lägsta biten på 16-bitars A/D-omvandlaren - 'enkelt' bygge blir helt plötsligt ganska seriös konstruktionsutmaning.

Att låta en PIC eller liknande sedan multiplicera AD-värden för ström och spänning 200 us intervall och intergrera (summera delsummorna) och sedan dela summan med antalet sampel för att få en effekbelopp torde inte vara omöjligt.

med lite extra programering så skulle man kunna plocka ut mometan max ström, max spänning och av det både momentan skenbar effekt, reaktiv och aktiv effekt, crestfaktorer etc. - tror folk skulle bli lite chockade om mätarna också kunde visa toppströmmen och inte bara en medelvärdesström beräknat på sinus som standard DMM-kretsar ger - oavstt hur skrynklig strömmen är.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Spänningen bör inte vara något problem, så alldeles förfärlig ser den knappast ut och dess värde är tämlligen konstant. Även en approximering till sinus skulle ge någorlunda rätt värde, i varje fall bra mycket bättre än de gör nu.

En crestfaktor på 5 är väl knappast sådär jättevanlig? Det får man väl dessutom knappast lov att ha när det gäller större effekter?

En enklare lösning skulle vara omkopplingsbar känslighet för strömmätningen, då skulle den kunna mäta både mobilladdarens standby-ström och värmepumpens effektbehov utan extrem dynamik på ADC'n. Då bortfaller alla de svåra konstruktionsproblemen med att göra en sak som har dynamik och signalrenhet så det räcker från någon milliampere och upp till tiotals ampere.

Edit: Hur hög crestfaktor klarar vanligtvis elbolagets mätare och vad händer om man bottnar den? Undrar om ett aggregat med en array stadiga mosfet's som bara drar ström precis millisekunderna kring spänningens toppvärde skulle kunna "spara energi" nu när den är så dyr?

Edit2: Fast det ingår väl i de icke detaljbeskrivna finesser som mätarna sägs innehålla för att hindra trixande... Dessutom skulle nätet krokna om det var mer än någon enstaka som gjorde det och övertonerna borde räcka för att kunna köra förbi och pejla, så det är nog vid närmare eftertanke inget bra "energispartips".
2N2222

Inlägg av 2N2222 »

Av dom provade färdigbyggda energimätarna klarade sig Energy Monitor 3000 väldigt bra har jag för mig. Noggrann och klarade ganska svår crestfaktor. Kände mig så nöjd eftersom jag köpt en sån av Conrad på rea för drygt ett år sedan.

Skulle någon mer vilja ha en sådan så har jag fått en 10% rabattkupong som gäller t o m 31/3. Uppge kod QPJS-3H26-TFAY-QRRL vid beställning isf.

Men visst är det skojigare att bygga själv!
2N2222

Inlägg av 2N2222 »

Den här familjen har bra koll på sin effekt och energiförbrukning:
http://bwired.nl/Stroom.asp
Skriv svar