Bilbatteri, urladdat och negativ spänning
Det är bra att ta in och toppa upp batterier, särskilt till den kalla årstiden.
Orsakerna är följande. Ett batteri med dålig laddning är sämre på att ta emot laddning och detta märks särskilt väl när temperaturen sjunker. Ett batteri som är lite slitet hamnar då lätt i en ond cirkel. Det tar emot laddning sämre och får ännu sämre laddning vilket gör att det tar emot ännu mindre laddning. Det är detta som så många bilägare blir varse varje vinter. Batteriet som under sommaren och hösten var så bra tar slut över en natt. Då har processen pågått ett tag och batteriet har till slut tagit permanent skada.
När det gäller laddspänning så kan jag garantera att jag har säkerligen 0.3-0.5 volt över de tyska o svenska bilar jag mätt på. Men likväl så dricker inte mina batterier den minsta mängd vatten. Det beror väl först o främst på att de INTE överladdar.
Hur som helst så är det vanligaste felet att inte förstå när det är dags att byta batteri. När man inte får igång bilen en kall morgon eller det är på gränsen, då kan man prova att ta in o ladda batteriet 1ggn. Sannolikt kommer bekymret snabbt tillbaka och då är det bara att byta. Är batteriet gammalt så är det lika bra att byta direkt vid första problemet. Batteriet kommer snabbt o bli sämre och kommer bara att vara till problem. Jag har varit där, visst man kan ibland klara sig igenom vintern ifall det inte blir för kallt med några stycken toppningar. Men den dagen kylan slår till så står man ofelbart med dött batteri. Jag har gett ca 600kr styck för mina batterier och då dom räckt så länge så är det bara dumsnålt att dra ut på plågan.
Mikael
Orsakerna är följande. Ett batteri med dålig laddning är sämre på att ta emot laddning och detta märks särskilt väl när temperaturen sjunker. Ett batteri som är lite slitet hamnar då lätt i en ond cirkel. Det tar emot laddning sämre och får ännu sämre laddning vilket gör att det tar emot ännu mindre laddning. Det är detta som så många bilägare blir varse varje vinter. Batteriet som under sommaren och hösten var så bra tar slut över en natt. Då har processen pågått ett tag och batteriet har till slut tagit permanent skada.
När det gäller laddspänning så kan jag garantera att jag har säkerligen 0.3-0.5 volt över de tyska o svenska bilar jag mätt på. Men likväl så dricker inte mina batterier den minsta mängd vatten. Det beror väl först o främst på att de INTE överladdar.
Hur som helst så är det vanligaste felet att inte förstå när det är dags att byta batteri. När man inte får igång bilen en kall morgon eller det är på gränsen, då kan man prova att ta in o ladda batteriet 1ggn. Sannolikt kommer bekymret snabbt tillbaka och då är det bara att byta. Är batteriet gammalt så är det lika bra att byta direkt vid första problemet. Batteriet kommer snabbt o bli sämre och kommer bara att vara till problem. Jag har varit där, visst man kan ibland klara sig igenom vintern ifall det inte blir för kallt med några stycken toppningar. Men den dagen kylan slår till så står man ofelbart med dött batteri. Jag har gett ca 600kr styck för mina batterier och då dom räckt så länge så är det bara dumsnålt att dra ut på plågan.
Mikael
Om ditt batteri har bra laddningsstatus så finns det ingen anledning. Men har det varit kallt en period så tar inte batteriet inte emot laddning så bra i kylan och dess laddning sjunker varvid det blir ännu sämre på att ta emot laddning. Syravikten kommer o minska rejält och batteriet kommer att ta skada av det eller slitas ut i förtid pga av sulfatering av cellplattorna.
Genom att toppa upp batteriet så bryter man denna onda cirkel som kan drabba även tämligen friska batterier. Särskilt viktigt är det ifall man har en laddningspänning som inte ligger på topp och kanske kör mycket korta sträckor.
Men som sagt, jag gör det inte. Eller ska vi säga har inte gjort det på många år då de sista bilarna har laddat så enormt bra att jag har haft mycket bra laddningsstatus även efter en vecka med svinkallt väder.
Mikael
Genom att toppa upp batteriet så bryter man denna onda cirkel som kan drabba även tämligen friska batterier. Särskilt viktigt är det ifall man har en laddningspänning som inte ligger på topp och kanske kör mycket korta sträckor.
Men som sagt, jag gör det inte. Eller ska vi säga har inte gjort det på många år då de sista bilarna har laddat så enormt bra att jag har haft mycket bra laddningsstatus även efter en vecka med svinkallt väder.
Mikael
danei,
Mät syravikten i ditt batteri först och kommentera sedan när du vet resultatet av mätningen.
Mikael,
Jag kan konstatera att du inte behöver läsa dig till vad du praktiskt själv har erfarit. Exakt som du säger, den onda cirkeln kan undvikas om man gör upptoppningar redan när batteriet är relativt nytt i rent förebyggande syfte.
Startbatteriets konstruktion är inte gjort för att urladdas mer än ytligt och kortvarigt som en buffert till generatorn. Det finns andra typer av batterier så kallade deep cycle som är annorlunda i konstruktionen och som kan acceptera att urladdas djupare dessa batterier kan dock ej avge lika höga tillfälliga startströmmar som ett därför avsett startbatteri.
Mät syravikten i ditt batteri först och kommentera sedan när du vet resultatet av mätningen.
Mikael,
Jag kan konstatera att du inte behöver läsa dig till vad du praktiskt själv har erfarit. Exakt som du säger, den onda cirkeln kan undvikas om man gör upptoppningar redan när batteriet är relativt nytt i rent förebyggande syfte.
Startbatteriets konstruktion är inte gjort för att urladdas mer än ytligt och kortvarigt som en buffert till generatorn. Det finns andra typer av batterier så kallade deep cycle som är annorlunda i konstruktionen och som kan acceptera att urladdas djupare dessa batterier kan dock ej avge lika höga tillfälliga startströmmar som ett därför avsett startbatteri.