Automatisk gräsklippare
-
-
Jag skulle kanske kunna etsa och löda komponenter på ett kort om någon ritar ett schema
Eller du kanske bara ville ha schema och etsa och greja själv?
Satte min klippskiva (utfräst hårddiskskiva) på en hårddisk motor och den fungarade faktiskt riktigt bra
Klippte lite krasse med den
, iofs inte så svårt kanske men det gick fint
Min mini-prototyp-klippare blev för liten så jag ska göra en i skolan istället
//Danne

Satte min klippskiva (utfräst hårddiskskiva) på en hårddisk motor och den fungarade faktiskt riktigt bra

Min mini-prototyp-klippare blev för liten så jag ska göra en i skolan istället

//Danne
-
Köper gärna en helt färdigmonterad krets,
ska läsa kretsmanualen och försöka skissa på kretsen.
http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/3387
MVH Mats Gjutare
ska läsa kretsmanualen och försöka skissa på kretsen.
http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/3387
MVH Mats Gjutare
-
-
-
-
http://www.youtube.com/watch?v=P4zKRTLs6a0
första ute provkörningen med kabelsensor
MVH Mats gjutare
första ute provkörningen med kabelsensor
MVH Mats gjutare
-
-
Nu växer gräset så det knakar och min robot är provkörd under flera timmar.
efter lite trixande med nivåer i kabelsensorerna och kodning så verkar allt faktiskt fungera ! den klarar att köra runt och klippa utan att rymma utanför kabelavgränsningen.
mycket återstår som självladdning ,miljöskydd (bör tåla regn), och snyggare skrov och schassi.
vill gärna se alla andra gräsklipparprojekt hur går det?
det finns alltid gräs som behöver tuktats.
MVH Mats gjutare
efter lite trixande med nivåer i kabelsensorerna och kodning så verkar allt faktiskt fungera ! den klarar att köra runt och klippa utan att rymma utanför kabelavgränsningen.
mycket återstår som självladdning ,miljöskydd (bör tåla regn), och snyggare skrov och schassi.
vill gärna se alla andra gräsklipparprojekt hur går det?
det finns alltid gräs som behöver tuktats.
MVH Mats gjutare
måste man skicka efter katalog på stegia för att kolla på vad som erbjuds?
Blev ju också lite sugen på att bygga något, kan ju börja med att försöka göra en 3-hjuling som lyckas röra på sig :-D eftersom erfarenheten inte är så bra inom området men mycket intresserad.
Vilken processor använder ni i era projekt?
Edit: Som jag har förstått det beställde du encodrar till drivmotorerna med, har inte riktigt full koll på vad dessa gör men är det typ en lägesgivare?
Blev ju också lite sugen på att bygga något, kan ju börja med att försöka göra en 3-hjuling som lyckas röra på sig :-D eftersom erfarenheten inte är så bra inom området men mycket intresserad.
Vilken processor använder ni i era projekt?
Edit: Som jag har förstått det beställde du encodrar till drivmotorerna med, har inte riktigt full koll på vad dessa gör men är det typ en lägesgivare?
-
Hur går det för er?
Jag har just börjat kolla på delarna och samla ihop så mycket info det går för ett eget gräsklipparprojekt. Är det någon som vet något om robotshop? Har dom lagt ned? Massor av döda länkar och verkar dött...
Ni som bygger, använder ni RCC:n från robotshop eller löder ni all styrning, hinderdetektering o elektronik själva? Vet ni om det finns ngn annan som säljer RCC eller liknande om nu robotshop är dött?
Är det någon kvar som håller på?
Ni som bygger, använder ni RCC:n från robotshop eller löder ni all styrning, hinderdetektering o elektronik själva? Vet ni om det finns ngn annan som säljer RCC eller liknande om nu robotshop är dött?
Är det någon kvar som håller på?
Jag har köpt mitt kort från robotshop, det var ett tag sedan, så jag vet ej vad status är idag.
När jag då pratade med VD´n så ville han inte säga mer än att han fått ett erbjudande han inte kunde motstå, alltså sålde han robocut iden till någon, vart vet jag inte.
Sen vet jag inte om han hade några kort i lager som han fick sälja, eller om han fortfarande får sälja kort ??
Jag samlar fortfarande de sista delarna, och hoppas och har ambitionen att ha en rullande testrobot innan snön kommer.
När jag då pratade med VD´n så ville han inte säga mer än att han fått ett erbjudande han inte kunde motstå, alltså sålde han robocut iden till någon, vart vet jag inte.
Sen vet jag inte om han hade några kort i lager som han fick sälja, eller om han fortfarande får sälja kort ??
Jag samlar fortfarande de sista delarna, och hoppas och har ambitionen att ha en rullande testrobot innan snön kommer.

-