Trasig monitor, bilden slocknar.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
QPZ

Trasig monitor, bilden slocknar.

Inlägg av QPZ »

Den fungerar bra när den har stått på någon timme, men när den är kall så slocknar bilden en eller ibland två gånger. Bilden kommer tillbaka efter ett litet tag, eller snabbast om jag slår av monitorn och på den igen. Förut började bilden bara att flimra lite, men senare började den att slockna, nu slocknar den direkt utan att flimra först. Jag tror att det bara är bilddelen som är trasig för jag här inget klick eller klonk när den slocknar som jag hör när jag slår på eller av monitor. Problemet började för ca ett år sedan, jag hade inga problem under sommaren men nu till hösten har de kommit tillbaka igen. Allt det här tycker jag låter som att det är en kallödning eller kanske brott inuti någon komponent eftersom den fungerar bra när den är varm.

Finns det någon här som vet vart eller vad som kan vara fel? Det är en Nokia 446Pro, och att köpa en ny monitor är inget alternativ, för jag har inte råd. Så antingen får jag hoppas att den inte lägger av helt eller laga den.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Jag hade också problem med min skärm (447PRO). Men som tur var hade jag en månad kvar på garantin så jag fick den lagad :) .

Den poppade till och slocknade lite då och då, dock märkte jag inte att det var temp beroende.
QPZ

Inlägg av QPZ »

Jag har tyvär ingen garanti kvar. Och min poppar inte.
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Kommer bilden tillbaks om du dunkar lite på den? I sånna fall är risken stor att det är en kallödning.

Om du har riktigt tråkigt kan du ju kolla alla elektrolytkondingar, de brukar kunna orsaka skumma fel när de trilskas.

Kan ju peka dig till en sida där det finns mycket info om att laga elektronik åxå: http://www.repairfaq.org/sam

Hoppas det löser sig!
QPZ

Inlägg av QPZ »

Jag har provat att dunka några gånger på den lite försiktigt, men har inte märkt någon skillnad. Bilden kommer ju tillbaka ganska snabbt, det tar kanske två-tre sekunder innan den är tillbaka, så jag hinner inte dunka så mycket.

Vilka kondiongar ska jag kolla? Är det de i högspänningsdelen bakpå bildröret eller vart kan felet vara? Jag kan ju även värma på lite lödningar här o var bara jag vet vart, jag har ju liksom ingen lust att löda om hela monitorn med dess miljarder ytmonterade grejer.
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

Svårt att säga. Jag har ju inte direkt hållt på så mycke med monitorer måste jag säga.

Men börja med att kika efter resistorer som ser brända ut eller elektrolytkondingar som är svullna.

Är trött... orkar inte tänka :(
Skriv svar