mini pulsjet på rc plan

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

danei skrev:V1orna var styrda via radio.
Nej, de hade en mekanisk autopilot och en propeller i fronten som räknade hur långt de flugit, när de borde vara framme så sattes missilen i en skarp dykning och sen pang!

Tyskarna hade radiostyrda bomber och missiler under andra världskriget men jag refererade till det pulsjetdrivna modellflygplanet från 1959!
Det var inte så vanligt med radiostyrningar på 50-talet, folk var ju tvungna att använda rör och säkert också bygga grejerna själva!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag försökte hitta källor till mitt påstående. Men det gick inte så bra. Bara någon enstaka som inte kändes 100%. Men jag är ganska säker på att jag har hört det från håll som jag litade på. Wikipedia som brukar stämma håller med dig.

Jag syftade på radar guidade. Jag har frö mig att de följde en radar och detonerade när de korsade en annan. Men som sagt jag hittar ingen tillförlitlig källa.
JustNeed

Inlägg av JustNeed »

Jag såg ett tv-program om V-1raketerna och där beskrev de hur färdsträckan räknades med en propeller precis som dar303 skriver. När räkneverket kom till noll skars vajern till höjdrodret. Hittar inget om att de skulle ha varit fjärrstyrda när jag söker.

Däremot hade tyskarna radiostyrda missiler (Henschel Hs-293).
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Nej, V-1 var ej radiostyrd och hade mycket dålig träffsäkerhet mot punktmål, men kan möjligen förekommit experiment varianter som utrustats med någon form av radiostyrning, åtminstone experimenterades en heldel vid denna tid med bla. system för radiokontrollerade bombplan (system "knickbein") så det låter ju inte otroligt.

Edit: Radiosystemen var senare, ej samtida med det ursprungliga V-1 projektet.

Fans även en bemannad version av V-1, Fi 103R http://www.militaryfactory.com/aircraft ... aft_id=213

Mer om V-1
http://en.wikipedia.org/wiki/V-1_flying_bomb

http://greyfalcon.us/restored/The%20V.htm

(Jag har ritningar någonstans, men hittade ej någon sida på nätet att länka till nu...)

Fans även några ryska versioner på temat (vet dock ej om dessa var samtida eller senare för delvis andra ändamål), hittade tyverr inte så mycket om dessa att länka till.

Det hände, om man får tro ryktet, att Brittiska piloter lyckades få V-1orna att kantra i luften och störta genom att pressa ned dess ena vinge med vingspetsen på det egna planet.

Edit:
Strök sista stycket och ersatt detta med länk, (som vanligt höll jag på att säga... Men
X-4 skulle det förstås vara (anm. X-4 är ett helt annat koncept och var en lätt raketdriven ATA misil))

http://www.luft46.com/missile/x-4.html
Senast redigerad av Mizzarrogh 12 mars 2008, 17:28:05, redigerad totalt 1 gång.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Radiostyrning kom först med V2 raketen, och världens första joystick också.

http://www.df.lth.se/~triad/rockets/therocket.html

Kjelle
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag har också funderat över att bygga en pulsjett ett par gånger. En sak jag inte har fattat är bara om man kan spruta in bränsle hela tiden eller om man måste pulsa det i takt till tändstiftet?

Mvh
AAndreeee

pulsjet

Inlägg av AAndreeee »

nej man behöver inte pulsa bränsle insprutningen, man behöver inte ens ha ström till tändstiftet förutom när man startar den.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Japp, Det sköter sig självt, även på valveless, pga förloppet sas blåser ur brännkammaren (resp stänger ventil). Så bränslet kan tillföras kontinuerligt, man behöver endast ställa flödet.

Tändningen funkar pga att motorn blir såpass het under drift att detta mer än väl räcker att tända bränslet, är bara i början det behöver tändas, många valveless byggare kör med extra gasolbrännare för att få upp motorn i temp vid start.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

På ventillösa pulsjetskonstruktioner så skapar skillnaden mellan varmt och kallt eller om det var uppslukandet av syret ett undertryck strax efter antändningen som suger in ny luft närmast förbränningskammaren. Men pga att röret är olika långt så hinner inte elden i den långa delen ut till 100% utan sugs tillbaka in och sätter fyr på den nya blandningen. Det är en liknande princip i de med ventiler har jag för mig.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, kan nog stämma bra när jag tänker efter, har sett scheman över detdär, men hittar dem ej nu...
Men skall finnas färdiga beräkningsprog också, någonstans...
Minnet börjar vist rosta... :wall:

Edit: Förr var det tydligen mycket "hokus-pockus, med fischtails, snack om ljudets tonart(!) och annat (bland modellfolk), verkar det som, men funkar ju minst lika bra att hålla sig till allmänt vedertagna formler också... :mrgreen:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Okej, Det låter ju smidigt! Får nog bli att bygga en sånhär när tiden kommer loss :). Vilket bränsle rekomenderas att köra på, gärna så ofarligt som möjligt och ju billigare desto bättre :).

Mvh
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

nä nu måste ja skälla på dig sqiz3r: att vara intresserad av elektronik är en livsstil, och då bryr man sig inte om vad det kostar :wink: (lite off topic)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Propan, tror jag de brukar rekomendera som rellativt säkert bränsle, men går förstås att använda andra saker med, och med förvärmning (några varv kopparrör direkt efter brännkammaren, (har dock endast sett detta på valveless experiment)) förmodligen även diesel och liknande, bränslet måste förstås vara i gas eller dimm form i brännkammaren.

Bensin fungerar förstås också (bör förvärmas), men jag rekommenderar det inte...
LömskOscillator

Inlägg av LömskOscillator »

Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Tjo!
Jag byggde en pulsjet motor för några år sedan. Den har en brännkammare på ca 440cm3. Men jag har aldrig fått den att starta (har dock bara försökt någon gång och sedan lagt tiden på andra projekt).

Jag har för mig att jag har några ritningar på olika modeller liggandes (även om jag inte annvänt dom till min motor).
Jag ska kolla när jag kommer hem från jobbet.
Skriv svar