Alternativ metod för cirkulering vid etsning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
korp

Alternativ metod för cirkulering vid etsning?

Inlägg av korp »

Tjipp. Jag sitter just här på fredag eftermiddag och drömmer mig hem till alla projekt jag hellre skulle vilja vara hemma och pilla med än att sitta här på jobbet, och det slog mig att jag skulle vilja effektivisera och snygga till min etsningsprocess hemma.

Just nu kör jag väl antagligen med det vanligaste för att cirkulera etsvätskan, en luftpump och en typ av "bubbelfördelare" i etstanken. Resultatet blir väl iofs oftast bra men det bubblar och skvätter och känns lite primitivt och det finns alltid en, om än minimal, risk att någon luftbubbla fastnar och sabbar etsningen.

Någon som kör något liknande de omrörare som vi hade på kemin i skolan, vad jag antar är en bas med elektromagneter som man ställer behållaren på, och sedan släpper ned en magnet som roterar i magnetfältet?

Har ni någon annan alternativ lösning som ni tycker fungerar bra? Kunde vara kul om ni berättar om det. Det som är intressant är metoder som mer eller mindre sköter sig själv.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"risk att någon luftbubbla fastnar och sabbar etsningen"

Har det någonsin hänt? Jag tror (tills någon bevisar motsatsen) att det bara är en myt. :)

I högstadiet (för hela 17 år sedan) etsade vi mycket kretskort. Vad jag fick lära mig där var:
* Kortet bör ligga nära ytan så vätskan liksom sköjer över som en tunn film. Reaktionen går fortare då.
* Om man rör om i etsbadet så blir vätskans temperatur jämnare. Dessutom slipper man att fällningarna lägger sig på kortet. Vätskan håller sig även blandad och fungerar bättre då. Det blir samma effekt om man skakar på kortet, som en del medlemmar här brukar göra.

Personligen så brukar jag bara vagga ets-skålen sakta fram och tillbaka.
I skolan gjöt vi in en permanentmagnet i smältlim (se upp så värmen inte förstör magneten) och stoppade ner i etsvätskan. Sedan hade vi en motor med en liten arm på utsidan. På den armen satt en permanentmagnet. Effekten blev att magneten i etsbadet åkte runt och rörde om. :)

Någon gång har jag tänkt montera en liten servomotor vid sidan på ets-skålen så att den vaggar badet automatiskt.

Om man nu verkligen är fast besluten att man vill få bort bubblorna så kan man helt enkelt se till så att kortet är så nära ytan som möjligt och låta etsvätskan bara skölja över kortet. Då sköljs bubblorna bort. :)
spaderkung

Inlägg av spaderkung »

Ultraljudstvättar kanske kan bidra med något?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag har de senaste 30 åren bara vickat lite på skålen så det skvalpar fram och tillbaka över kortet. Med saltsyra och väteperoxid är det över på 2 minuter.

Protte
grubs

Inlägg av grubs »

Jag har länge tänkt att testa etsning i ultraljudsbad, så det är bra att någon triggar en.
Om någon annan tänker försöka så gissar jag på låg effekt och inställt för avgasning, dvs låg pulsfrekvens. Annars kommer man nog att tvätta bort masken. Jag har försökt en gång med ett kort där jag ritat med lackpenna, men det fungerade inte alls, lacken lossnade direkt, kanske för att jag inte följde mitt eget råd utan körde på maxeffekt . :oops:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Plastpropeller på en plaststång..
solderman

Inlägg av solderman »

Bubblora vill man ha fast kanske i ett separat kanal som inte paserar kortet och fastnar där.

Bubblöorna är till för att syresätta lösningen.
Det ä inte bara fysik i tanken utan kemi.
vibrera kortet har jag funtat på skälv.
kanske en scock skakare med av hammar typ.

Solderman -=>++++++-------------------------------------------
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Mina erfarenheter säger att vicka på skålen funkar bäst, kanske man skulle testa med ett servo eller liknande som Jimmy nämnde. Det låter som det klart bästa förslaget! :)
Användarvisningsbild
Porto
EF Sponsor

Inlägg av Porto »

Ett 2mm hål i ena kanten på kretskortet med en isolerad entrådig kopplingstråd fastsatt. Då kan man vicka på kretskortet vid både framkallningen & etsningen/hänga upp det i etstanken. Är kretskortet dessutom dubbelsidigt så kan man lyfta lite i tråden så att bägge sidorna får sitt.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Solderman, aha jag trodde att bubblandet främst var för att cirkulera vätskan så att det skikt som bildas på kopparen försvinner och ny vätska kan komma till. Har fått det förklarat för mig på det viset.

Behövs bubblorna för att syresätta själva lösningen eller är det mer exakt för att exponera "det aktiva skiktet" på kopparen för syre? Om det är det senare kanske man skulle uppnå goda resultat om man frekvent doppar kortet upp och ned i lösningen m h a servo eller stegmotor.
grubs

Inlägg av grubs »

När det gäller persulfatbaserad etsning så ska bubblandet så vitt jag kan förstå bara handla om omrörning, jag tror inte att syresättning tillför något för etsningen. Den drivande redoxprocessen är mellan koppar och persulfatjonen och det finns s.a.s ingen syreförbrukning i processen, tvärtom så frigörs syre när persulfat spontant sönderfaller. Därav problemet med övertryck i flaskor med gammal etslösning.
Användarvisningsbild
korp

Re: Alternativ metod för cirkulering vid etsning?

Inlägg av korp »

Jag kan konfirmera att det är minst lika effektivt att cirkulera vätskan som att bubbla luft igenom den.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 78#p482278
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Aningen OT, men vad anser ni om vickning och dubbelsidigt? Jag brukar vända mina kort med jäma mellanrum då jag etsar dem.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Själv jobbar jag på att minimera interaktiviteten så långt det bara går/är rimligt. Jag vill ladda laminatet i etsbadet och slippa bry mig mera. Får naturligtvis kolla på det för att avgöra när det är klart, men i övrigt vill jag inte behöva bry mig.

En Sprayetsmaskin blir ett framtida projekt. Kolla filmen på sidan. Verkar himla smidigt att ha allt i ett, med olika fack. Temperaturkontrollerad framkallning, sköljning och sprayetsning. Borde inte vara så himla svårt att bygga.

Jag undrar bara om sprayning av natriumpersulfat snabbar upp processen som den verkar göra med järnklorid.

Edit: Direktlänk till videon http://www.megauk.com/video/rotaspray/video.htm
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hittade tre blodprovsvickare i skrotkontainern för några år sedan, dom funkar riktigt bra, en för framkallning, en för etsning och en för förtenning

och jag som gjort hela tre fyra kort, i år :oops: :eh:
Skriv svar