Vågar man öppna upp en TV?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
klopaz

Vågar man öppna upp en TV?

Inlägg av klopaz »

Satt och spela lite xbox för ett par dagar sen när tv:n fick för sig att att snabbt bli mörkare och mörkare. På ca 3 sekunder så vart bilden kolsvart, men ljudet fungerar fortfarande.
Testade att stänga av och på tv:n ett par gånger men bilden är fortfarande svart.
Eftersom bilden inte bara dog på ett ögonblick så fick jag intrycket av det är nån liten "skitkomponent" typ en konding eller nått sånt som gått åt skogen. Har dock lärt mig att inte pilla i tv-aparater, så jag vågar inte öppna och se efter vad som kan ha hänt.
Men vad säjer ni? Kan man öppna upp tv:n utan att få sig en liten kyss?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Har du garanti/försäkring kvar på TV-n?

Om inte kan du ju testa men vänta ett par timmar innan du börjar pilla så kondensatorer hunnit ladda ur ordentligt.
Sen är det väl bara att felsöka. Om TV-n är för gammal för att reparera har du ju en samling komponenter å annat trevligt till bra-att-ha-lådan :D

Lycka till och var försiktig!
klopaz

Inlägg av klopaz »

Den är 4 år gammal, så garantin har gått ut.
Med tanke på hur mycket det kostar att lämna in tvs på lagning nu för tiden så känns det inte värt det, med tanke på att man nästan får en ny tv för samma peng.
Den har varit utdragen i ett par dagar, så då är det ganska lugnt alltså? Men finns det risk att man kan få en stöt endå?

Vågar nog att öppna den nu iaf.
Så om jag inte skriver en statusrapport om hur det gick innom dom närmsta timmarna så vet ni hur det gick :wink:

UPDATE:
Hittade ingenting som man direkt kunde se var sönder. Testade en säkring och lite sånt men allt verkade fungera. Så det får nog bli att hälften åker ner i komponentlådan och resten till skroten.
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Högspänning boster kondensator

Inlägg av SvenPon »

Näääää så enkelt får du inte ge upp.
Du har blivit av med högspänningen kolla lödningar kring bosterkondensatorn
Byt ut denna kondensator.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

vad är det för märke och moddel?? kanske kan ge dig några ledtrådar att kolla efter och ett schema.
klopaz

Inlägg av klopaz »

Okej då, jag ger väll inte upp så lätt, men bara för ni tjatar :wink:
Är inte så värst haj på detta med TV-aparater, men jag antog såklart att den största kondensatorn måste vara bosterkondensatorn :D
Kollade lödningarna på den ganska noga och dom såg bra ut. Kunde inte hitta några fel på resten av kretskortet heller, fast där kikade jag inte lika noga.
Tog ett par foton på den, skulle vara shysst om ni kunde kolla om jag verkar pilla på rätt konding:

Bild
Bild

Det som står på den är:
+85 C
TSU
385 V
100 µF
8139 (M)

Märket på TV:n är SABA och modellen tror jag ska heta så mycket som M5520E.

Tack för hjälpen.
Syntex

Inlägg av Syntex »

Mina tv-ingrepp har inte varit månmga. Men en gång var det just kring en högspänning på kretskortet som det lossat. Det var lätt att se då det var lite bränt just där efter små gnistor. Bara att löda till ordentligt.

Sen hände det på 2 tv-apparater inom en veckas tid blev fel på strömbrytarna.
Jungs teorier om synkronicitet?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Du kan inte ta en bild så man får med typ allt?
klopaz

Inlägg av klopaz »

Tog ett par kort till.

Stor bild på kretskortet

Själva "kanonen":
Bild

Bakre delen av kretskortet med alla kontakter:
Bild

Ett till kretskort som står upp från det stora:
Bild

Hoppas det inte går för segt att ladda bilderna. BBB har strypt min TCP upload av någon anledning...
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Fast det är andra sidan på kortet som är intresant, om något kan ha bränts av.
LeifN

Inlägg av LeifN »

Suck!

Nog vet Du vad det är för fabrikat på din TV men om Du nu inte vet det så kanske dessa sidor kan var till hjälp. http://web.telia.com/~u45521195/
klopaz

Inlägg av klopaz »

Aj då.

Jag gjorde kvällens sista försök att få till ett par bilder, vart inte så värst bra ljus men här är dom iaf.

Kretskort del 1

Kretskort del 2

LeifN: Om du läst mina inlägg hade du kanske sett att jag skriver vilket märke det är lite högre upp på sidan.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Rakt under högspänningstransformatorn(svart sak med röda sladdar ur) sitter det ajg tror är den trasiga kondensatorn.

Se sunkig ut på framsidan och det ser konstigt ut under. Kolla den!
LeifN

Inlägg av LeifN »

Sorry klopaz!

Ledsen att jag inte såg det, fy fy fy!
Hoppas att det löser sig!
Användarvisningsbild
ElFjollo

Inlägg av ElFjollo »

Hej !

På din beskrivning av hur felet uppstod så tyder allt på att det är glödspänningen som lagt av, du kan kolla detta om det lyser i bildrörshalsen.
Det första du skall kolla är lödningarna på bildrörskontakten som sitter på bildrörskortet.

För att snabbt kolla om du har högspänning kan du med handryggen dra över framsidan på bildröret och känna om håret på handen reser sig pga. högspänningsfältet.

Finns det inte något ICC nummer på Tv:n, titta på etiketter och liknande, i så fall är det lättare att söka rätt schema och misstänkta komponenter.

/ ElFjollo
Skriv svar