Knivigt problem.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ta 12v relä och likriktare och utan stor konding efter likriktaren, om du har 13.8v så blir medelspänningen efter likriktaren utan konding fortfarande 13.8v - likriktaren spänningsförluster, ungefär 12v
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Hmm Okej. Kan testa det.

Men när jag simulerar det i CrocodileClips så verkar det funka iaf.
Får köra på det då. O hoppas att de blir tillräcklig stabil spänning efter likriktaren så att reläet håller o inte "fladdrar" men jag antar att det inte borde det? Utan att spänningen just blir lagom "lik" , eller stabil " utan kondingen så att reläet håller. Sen ett vanligt 12VDC relä o lämpligt motstånd.

Eller har jag fattat nått fel ?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ska räcka med likriktare och en liten avstörningskonding

vill du vara helt säker på att det funkar så sätt dit en halvstor konding, en som gör att medelspänningen inte höjs mycket, även om det inte är något större problem med normala relän, men att man håller min spänningen vid några volt vid nollgenomgångarna, en plastkonding på några µf är ungefär ok

vill du kolla mera exakt måste man veta spolresistansen, men kanske ungefär 200µf per A är ok, bara gissar utan att kolla nu, måsta försöka sova så man kan jobba imorgon
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Kan labba lite i CrocodileClips så får vi se vart det leder.
Testar med lite olika storlekar på kondingar.

Kör in ett första kopplingschema , så får vi se sen.
Bild

Som sagt Elektronik är inte min bit.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du kör 13,8V genom en likriktarbrygga får du ut "hackat" DC med effektivvärdet 12,4V så effekten för ditt relä är det samma: det kommer att "brumma" och ha sig. Om du däremot också monterar en lämplig laddningskondensator kan du räkna med toppspänningen som bör befinna sig runt 17,4V då.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Okej. Då kör vi så.

Duger det med keramisk konding eller måste det vara elektrolyt ?

Får bli ett motstånd i serie med spolen okså , så går det med ett 12V relä.

EDIT: Sätter nog in en 7812 också, eftersom jag upptäckte att spänningen kan variera lite , mellan 12.2-13.9 V~ , beroende på motorvarv. Den va inte helt stabil när motorn gick ner på tomgång.

Hmm Kanske dags att åka o jobba nu.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ett 12V relä brukar fungerar alldeles utmärkt mellan 8V och 15V och då du fortfarande inte har angett frekvens men nu skriver att det är en generator på en motor blir läget ganska annorlunda.

Kommer du "högt nog" i frekvens är det bara att koppla reläspolen direkt till generatorn.

Och keramiska kondensatorer är till avstörning, till likriktning använder man högre kapaciteter än man kan köpa för normala pengar i keramiska, alltså är det elektrolyt som gäller.
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Det finns några alternativ till som kan vara lite av kuriosa...

1. Transformator för få 24VAC :roll:
2. Generator är troligt vis av 3-fas (vilket princip alla bil generatorer är) , vilket innebär att man kan få en ganska snygg lik spänning med en "tre fas likbrygga" (delvis 6st dioder samt tre kablar från generatorer istället för 2)
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Har inte fått fram någon frekvens, men motor o generator sitter på en moped typ Scooter, årsmodell 07. Men spänningen ligger tydligen inte där jag fått uppgifter på, mätte själv idag o såg : 11.8-13.4V~

Men jag ska testa att ta en likriktare o ett relä o helt sonika hänga på, o få se vad som händer. Men nu har jag iaf lite mer kött på benen.

Ok, Elektrolyt vid likriktning.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Tack skall ni ha för förklaringen hur relä med AC-spole fungerar.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Frekvensen är ju proportionell till varvtalet och dessutom beroende på poltalet i generatorn (om man vill kalla den så). Den kan ju variera över ett mycket stort område.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Hmm Det är sant. Det borde jag ha fattat från början.
Skriv svar