Relä kort som "hänger sig"

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
jomref

Relä kort som "hänger sig"

Inlägg av jomref »

Jag har tillverkat ett litet reläkort med ett litet OMRON relä G6L-1P. Relät använder 12 volt så jag har använt en transisorkoppling med en BC547B och en bas resistor. Insignalen är tänkt att komma från en PIC dvs 5V. Själva schemat är okey men det konstiga är att när jag ger signal 5V så drar relät men när jag tar bort signalen dvs 0V så drar fortfarande relät. Finns det någon "rest" kvar i tex reläets spole. När jag lägger en resistor mellan bas och gnd så släpper relät. Kretsen är utrustad med en skyddsdiod. Någon som kan hjälpa mig förstå detta problem som säkerligen är banalt.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det behövs nog ett schema för att förstå vad som händer här.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Om det är ttl-nivåer på utgången så är den inte garanterat lägre än 0.5V vilket kan få transistorn att leda lite ström nog för att hålla relät draget.

Om man som du redan märkt lägger en resistor från basen till nollan så sänker man den spänningen tillräckligt för att transistorn ska sluta leda. Det är också vanligt att man gör på det sättet.
jomref

Inlägg av jomref »

Bild
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Läckströmmen i transistorn förstärks om basen är oansluten. :) Är relät tillräckligt känsligt så räcker läckströmmen för att hålla det. Det är ju bara lägga in en resistor mellan B-E. Det är också bra då du kan lägga omslagspänningen vid något vettigt för processorn som ska styra, typ 2.5V och inte 0.6V.
jomref

Inlägg av jomref »

Reläts spole är på 800 ohm vilket ger att den borde dra 15 mA.

För att transistorn skall leda fullt så är motståndet 4.3/0.005 = 860 ohm.

Men om jag skall lägga ett motstånd mellan B och E hur skall jag dimensionera denna.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då den ska leda bort läckström borde 1k - 10k vara OK men ska du ansluta till TTL-signaler måste du räkna lite så att det högsta värde på '0' blir delat ner till 0,4V eller så.
jomref

Nu fattar jag inget ;-)

Inlägg av jomref »

Lite pinsamt men måste ändå ha hjälp med denna lilla krets. I min krets har jag nu satt ett motstånd 10k mellan basen och GND och valt R1 till 1k. Signalen är 5V och reläet drivs med 12V. Trots detta vill inte reläet "släppa" utan hänger sig trots att signalen är 0V. Är transistorns läckström boven i dramat eller tänker jag helt fel? Nu slänger jag snart skiten och börjar om.
peter555

Inlägg av peter555 »

Det kan ju tänkas att du har dålig avkoppling på din processor så du får ut en del krafs på porten, prova att gå ner till 1 k på B-E motståndet.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det borde fungera, men ett schema säger inte allt om hur
kopplingen är utförd i praktiken.

Mät spänningen mellan GND-pinnen på PIC och trissans emitter.
Det skall vara 0 volt. Mät direkt på pinnarna och när reläet skall
vara släppt men är draget..

Mät spänningen mellan trissans emitter och bas på samma sätt,
den skall vara 0 volt.

Släpper reläet om Du direkt kopplar samman emitter och bas?

Kanske långsökt och dumt, men vad löder Du med? Det är väl
elektroniktenn och inte något med syra i avsett för grovlödning?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Är det mycket störningar i luften är en oansluten bas det värsta man kan ha. Det räcker ju med att ta på den med fingret så öppnar transistorn lite. Det måste vara antingen plus, eller jord.
Sätt ett motstånd på 1k mellan signal och bas, och sen 1k mellan bas och emitter (jord i detta fallet). Då blir det en spänningsdelning, och eventuell för hög "låg" ut från processorn blir tillräckligt låg. Kanske lite för lite med 1k. 5mA är nästan onödigt mycket. Det funkar nog med så mycket som 10k på båda också. Huvudsaken är att basen dras mot jord när det inte är någon signal.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Basen är inte öppen då den är från, PIC lägger 0V på utgången
och det skall normalt räcka till om allting är OK.

Det blir ingen valig späningsdelare när man sätter motstånd
mellan bas och emitter. Spänningen över detta motstånd blir
aldrig högre än 0.6..0.7V så inverkan på strömmen är
tämligen liten.

En lösning utan att ta reda på vad det är som är grundorsak
till problemet är alltid fel väg att gå. För att kunna åtgärdas
adekvat måste felets orsak klarläggas.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Nu skriver inte jomref vilken picis som används men om vi antar att det är en PIC16F84A så är max utspänning 0.6V vid låg utgång, och det är nog för att den lilla transan ska börja leda lite. Du måste alltså ner under 0.6V på basen för att den ska sluta leda.

Börja med att mäta spänningen bas-emitter när utgången är låg och reläet fortfarande är draget. Sedan tar du ditt 1kohm motstånd och sätter mellan bas-emitter och gör om samma sak.
BJ

Inlägg av BJ »

En spänningsdelare före serie-motståndet då?
Två seriekopplade motstånd mellan insignalen och 0, och mellan dom får man mindre än 0,6 V när kretsen ger en nolla.
Dit kopplar man motståndet som går till transistorn sen.

Kan det fungera, tro? (Efter att man har mätt, så att man vet att det är som dom andra skrev här.)
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Krångla inte till det... bas-emitter-motstånd har använts redan av de gamla grekerna. PIC->1k->bas. Sedan 1k från bas->emitter.
Skriv svar