Inte rena signaler från Mach3

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inte rena signaler från Mach3

Inlägg av MadModder »

Det blir ett regelbundet missljud från stegmotorerna när Mach3 får styra saker och ting. Spelade in ljudet dels med Mach3-styrning, och dels med tongenerator. Jag körde in båda signalerna via drivkortets optokopplare, för att visa att resultatet inte har med kortet att göra.
Först är det fram och tillbaks med Mach3 i 50% hastighet, och sen fram och tillbaks i 100%. Sen är det en gång med samma frekvenser med tongeneratorn, en "50%" och en "100%".

Det är 266,67 steg/mm och 2000mm/min, halvsteg. (ca 4444Hz och 8888Hz signaler)

http://madmodders.se/temp/Ljud/motorljud.mp3

Det blir en mycket jämnare gång med tongeneratorn. Alltså skickar Mach3 ut en massa skit. När jag kör drivertest är det en helt spikrak linje mitt på skalan, med små små pluttar här och där ibland. Varför är det såhär?

[edit]
Det beror nog på busshastigheten till parallellporten. Det går nog inte att få ut pulser exakt där man vill, utan man får kompensera det genom att pulsa lite efter klockfrekvensen ibland, och lite före ibland, så att det totala antalet pulser blir rätt över en viss tid. Missljuden förändras rejält fast jag bara ändrar lite lite på någon decimal i motor tuning...
H.O

Inlägg av H.O »

Det beror inte direkt på busshastigheten utan snarare på grundfrekvensen som Mach3 "utgår" ifrån. Det går inte att få ett 100% "rent" pulståg utan jitter vid alla frekvenser om man inte utgår från en oändligt hög "grundfrekvens". Med Mach3 inställt på 45kHz så är det ju rätt enkelt att få ut, säg 4500Hz - en puls var 1/10 interrupt. Men 4600Hz blir lite värre.... Det skulle ju kräva en puls var 9,783:e interrupt.

Om du inte har redan har Enhanced Pulsing aktiverad så testa det också - finns under Config/General Config.

För mer info om hur Mach3 genererar pulser och annat som kan var kul/intressant (eller inte) att veta om hur Mach3 egentligen fungerar finns att läsa i dokumentet Mach3Mysteries.pdf. Det finns att ladda på Mach3's Yahoo-grupp. För mer teori bakom bakom den algoritm som Mach3 använder för pulsgenereringen kolla upp Breseham-algoritmen
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... tog hem pdf-filen, men jag får bara upp att den är korrupt. Ska den vara 37kB stor?
H.O

Inlägg av H.O »

Konstigt, jag testade att ladda hem den och det funkar bra, 190kB. Prova den här istället...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja det där gick bättre. Tack. :)
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Coolt ljud :D
Skriv svar