Har samlat på mig lite delar under 16 års tid med detta projektet i åtanke.

Fick ett 36V 8A nätaggregat från telia när de skrotade sitt gamla system.
Rensade ut allt som jag inte kunde använda, vilket var det mesta.

Trafon kommer från en skrotad UPS

Färgen bort för bättre värme avledning för likriktarbrygga och kylfläns

2N3055 från diverse skrotade apparater

Har redan spräckt budgeten. Köpte termostater på Kjell...

Likriktarbryggorna på plats.

Montering av säkringshållare och fläkt med nätdel.
Fläkten kommer från en skrotad laserskrivare (24V 2W).
Nätdelen kommer från ett tidigare projekt - Kabeltv dekoder.

Styrning till effekttrissorna

Testkörning. Funkar bra. Började dock ryka från kablarna, så jag fick hänga på en fläkt.

Glädjemätare. Funkar inte riktigt som den ska. Uttaget är 20A. Testade att byta batteri men sak samma.

Styrningen på plats

Schemat på styrningen. Har fått koppla lite annorlunda. Har bara en sekundär lindning på trafon

Köra med mekaniska termostater var ingen hit! Termostaten slår på och av helt hysteriskt när kylflänsen kommer upp i temperatur.
Genererar grymma störningar på nätet. Löste problemet temporärt med att montera dit ett relä som förblir draget när termostaten slår till.
Fötterna kommer från LG tvättmaskin. Budgeten blev ordentligt överskriden. Muttrarna kostade 8kr/st!! Behövde 8st till fötterna.

Fläktgallret kommer från Kjell

Lite testkörning...

Nätaggregatet ska ersätta mitt befintliga aggregat. Fick detta aggregatet av min farbror som då jobbade på försvaret.
Ser kraftigt ut men lämnar bara 8A på 12 volten

Lite närmare bild

Måste ha en bättre temperatur styrning till aggregatet.
Använder en ntc-givare från en fläkt. Spisen fungerar bra som testobjekt

Väldigt känslig för störningar på nätet. Kan slå till 10 grader innan inställd temperatur när man vrider på ugns-vreden.
Tog avstörningsdelen från ett LG side-by-side skåp (Kyl/Frys) och smällde dit, sen var det inga problem

Fininställningar...

Inmontering

Montering av Ntc-givare

Har gjort lite ändringar i schemat så att det ska passa mina behov. Hysteresen har jag ställt in på 25grader. (Till 63grader - Från 38grader)

Panelinstrument för ström och spänning

Shuntmotstånd