Trefas uttag

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

och nu när jag läste Mizzarroghs inlägg så kom jag att tänka på dagens tid på jobbet. Har en kabelvinda med 15 eller om det kanske är 20 eller 25m. Till den hade vi idag kopplat: 2 batteriladdare, en lågenergilampa, en lysrörslampa, en halogen lampa (500W) och en värmefläkt á 3.3kW. Den stackars kabelvindan löste gång på gång. Rullade då ut kabeln som låg kvar inlindad och ja den var skapligt varm :D Så det kan gå ibland... Även elverket gick på fulfart utanför hela tiden :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

:D Jo, så kan det gå, tur det löste ut i allafall...

Fast brukar numera stå angivet hos mer seriösa tillverkare maxlast i inrullat resp. utrullat, kan skilja en heldel, även om man kanske inte alltid tänker på det i vardagligt bruk. :)

Edit: Är väl då "svensson" slår en spik i säkringshållaren... :D
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag tycker de klena dammsugarkablarna blir ganska varma även när de är utrullade.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

När man sen är inne på trefas uttag, ska man ju kolla så man får rätt storlek på dem med... Jag råkade förutsätta att alla uttag här var 16A..Men se de var de inte.. Den jag tänkt ansluta vedklyven till var såklart ett 32A.

Tur man inte snåla och köpte en 25m förlängningsslad..
Millox

Inlägg av Millox »

Jag drabbades precis av den här detaljen när jag skulle gå runt och verifiera uttagen i garaget i vårt hus som vi köpte i höstas. Samtliga uttag saknar inkoppling av nollan; och jag som tänkt använda dem till byggcentraler för att slippa dra massa 230 V-kabel. Gubben som byggde stället har alltså köpt en rejäl rulle med 4-ledare för inkoppling mellan huset och mätarskåpet, och det som blev över använde han sonika till trefasuttag som då alltså saknar nollan. Det blir till att gå över alla uttag och byta ut kabelskiten mot ny istället. Ett _antal_ svordomar blev det också. Kontentan är att det alltid lönar sig att göra rätt från början. Dra varje uttag till centralen direkt, tycker jag. Blir bättre om man måste ändra nått efteråt sen.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Synd det inte var jord, det hade kanske gått att fixa enklare i efterhand.
Muppis

Inlägg av Muppis »

Hur hade det varit enklare med jord? Man måste ändå byta kabeln till en femledare.
bobobo

Inlägg av bobobo »

Millox:
Borde vara enkelt att klassa som dolt fel vid försäljningen!
Gamla ägarn borde minst stå för jobb och ny kabel.
peter555

Inlägg av peter555 »

Det lär omfattas av köparens undersökningsplikt.
MoS

Inlägg av MoS »

Lite näsvist kanske, men hur är det med behörighet hos den som tänker utföra jobbet? Händer det något så blir det knepigt om obehörig utfört arbetet, även om det är som det heter "fackmannmässigt utfört". kan även bli problem om man t ex säljer. Kan ju även bli problem för den som står som anläggningsägare då det är denne som ansvarar för att elanläggningen är ok. kan ju även vara så att den som senast utförde arbeten i elanläggningen har ett ansvar för hela anläggningen. Fick en liten, liten känsla av att det möjligen kanske brister lite i kunskaperna kring starkström (ödmjukt framställt eller..)
Mats
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Varför skulle det bli problem om det är fackmannamässigt utfört? Man måste väl inte spara kvitton på hela anläggningen.
MoS

Inlägg av MoS »

Enligt starkströmsföreskrifterna måste praktiskt taget allt elarbete utföras av behörig person, eller under tillsyn av behörig, så bara det faktum att arbetet är utfört av obehörig är alltså "brottsligt" (Lite tillspetsat, men så är det). Allt detta finns i "Blå boken" utgiven av elsäkerhetsverket tror jag det heter. Den finns i sin helhet att ladda ner. Där finns även ganska detaljerade beskrivningar om hur anläggningar skall utföras. man kan nog säga att det är tack vare dessa hårda regler som elolyckor är som tur är ganska sällsynta här i landet.
Mats
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Är det inte så att instalationen får utföras av vem som helst men att den då måste besiktigas av behörig elektriker, (denne måste man även kunna hänvisa till -innan- instalationen tas i bruk (kopplas in))?
Muppis

Inlägg av Muppis »

Ur Elsäkerhet 2004 - Elsäkerhetshandboken:
Elinstallatören är den enda yrkesgruppen, som självständigt får utföra elinstallationsarbeten under eget ansvar. Elinstallatören är en person, som av Elsäkerhetsverket har meddelats behörighet att utföra elinstallationsarbete.

Elyrkesman, det vill säga elektriker eller montör, har rätt att utföra elinstallationsarbeten under överinseende av Elinstallatören. För detta krävs ett anställningsförhållande.

Elyrkesman utan överinseende av Elinstallatören får inte utföra eget elinstallationsarbete. I EIOs häfte Händig med el redovisas vad man får göra utan behörighet som elinstallatör. Vilket innebär att
Elyrkesman utan överinseende av Elinstallatören får
byta:
  • - lamputtag
    - strömbrytare
    - vägguttag
    - proppsäkring
    - stickproppar
montera
  • - lamphållare
    - sladdströmbrytare
    - skarvuttag
    - stickpropp och sladd
MoS

Inlägg av MoS »

Just så. Som synes är det tuffa regler, hjälper alltså inte att vara utbildad till elektriker om man saknar den formella behörigheten, som kräver x-antal år som 2lärling".
Mats
Skriv svar