Hej,
nu är allt klart med led matrisen som jag har en tråd om i "Projekt", så jag har börjat snygga till allt och så, men nu uppstår det ett väldigt konstigt problem. Till matrisen så behövs det 8 ledare, 7 signalkablar och 1 jord. Allt har fungerat bra ända tills jag bytte ut de 8 enskilda kablarna (0.22 mm2) som går från microprocessor kortet till ledmatrisen mot en datakabel med 8 ledare (0.25 mm2 per ledare). Det är alltså inga stora saker som har ändrats.
Men när jag använder datakabeln så fungerade det inte.. så jag testade att koppla in 8 enskilda kablar igen som förut, då fungerar det. Sen prövade jag att koppla in både datakabeln och de enskilda 8 kablarna vid microprocessorn och endast ansluta de 8 enskilda kablarna till matrisen och lämna datakabeln oansluten i andra ändan. Detta fungerar inte heller, men ifall jag drar ur datakabeln börjar det fungera.. ja kan inte förstå varför det beter sig såhär, några förslag??
Signalerna som används här är, /Reset, /Cs, Clk, Din, Dout, Addin, Addout.
De är också buffrade via en CD4050B.. för att få 5v -> 3v3 och vise versa.
Så, har någon en vettig förklaring till varför inte datakabeln fungerar men nog 8 enskilda kablar? Håller på att bli tokig då jag inte har lyckats hitta på nån lösning.