Projektarbete rörelsesimulator (aka HORST Vegas):
Nu sådär på sluttampen (även om vi imorgon (deadline) inte kommer att ha en helt färdig simulator utan istället till redovisningen om 1½ vecka) så har vi tyvärr varit helt fokuserade på att bygga och inte tagit så mycket bilder. Därför blir detta bara ett kort och ganska tråkigt inlägg, även om det förgylls med en liten film.
Vi har nu lyckats göra och fästa remhjulet för inre vaggan, och vi har även fäst motorfästet. Elektroniken har även byggts helt klart för ena motorn och fungerar bra. De tester vi gjort visar på att motorn är stark nog, men att remmen i utväxlingen slirar något. Trots detta får vi dock en acceptabel rörelse.
Problem har dock (som förutspåtts på detta forum) upptsått med den kraft som blir på växellådan på skruvdragaren. För att avhjälpa detta (och därmed kunna spänna mer för att minska slirandet) har vi bestämt oss för att sätta en lagerbock på axeln utanför chucken. Växellådan har inte skadats ännu men det är klart synbart att motoraxeln och chucken inte sitter i linje när man spänner remmen.
Nog pratat, här kommer en film: Klicka här
Detta test är dock gjort innan testmjukvaran (med vilken man kan styra motorns hastighet med hjälp av en joystick) var klar så det ser lite primitivt ut. Man kan även höra slirandet från remmen så förhoppningsvis finns det mer att hämta om man lyckas få lite bättre grepp.
/OlaJoh
Vi har nu lyckats göra och fästa remhjulet för inre vaggan, och vi har även fäst motorfästet. Elektroniken har även byggts helt klart för ena motorn och fungerar bra. De tester vi gjort visar på att motorn är stark nog, men att remmen i utväxlingen slirar något. Trots detta får vi dock en acceptabel rörelse.
Problem har dock (som förutspåtts på detta forum) upptsått med den kraft som blir på växellådan på skruvdragaren. För att avhjälpa detta (och därmed kunna spänna mer för att minska slirandet) har vi bestämt oss för att sätta en lagerbock på axeln utanför chucken. Växellådan har inte skadats ännu men det är klart synbart att motoraxeln och chucken inte sitter i linje när man spänner remmen.
Nog pratat, här kommer en film: Klicka här
Detta test är dock gjort innan testmjukvaran (med vilken man kan styra motorns hastighet med hjälp av en joystick) var klar så det ser lite primitivt ut. Man kan även höra slirandet från remmen så förhoppningsvis finns det mer att hämta om man lyckas få lite bättre grepp.
/OlaJoh
Kul, ser ju ut att funka (överraskande) bra.
I och med att rörelserna är så pass små så behöver man ju inte de stora hjulen igentligen, det hade räckt med två armar att fästa remmen i. Fast det ser ju bra ut med hjulen.
Ni kan också prova med längre remmar och dragaren längre ifrån, så får remmen större anläggningsyta på dragarens lilla hjul.
I och med att rörelserna är så pass små så behöver man ju inte de stora hjulen igentligen, det hade räckt med två armar att fästa remmen i. Fast det ser ju bra ut med hjulen.
Ni kan också prova med längre remmar och dragaren längre ifrån, så får remmen större anläggningsyta på dragarens lilla hjul.
- HallonTerror
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 20 februari 2008, 21:53:05
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Precis som HallonTerror precis skrev så var väl inte idag den roligaste dagen i projektet, och det hela kan sammanfattas med en bild:

Lagom till att vi idag skulle visa vad vi (hittils) åstakommit för vår projektarbete så gick det som bilden ovan visar, en av FETarna till motorstyrningen exploderade (plastkåpans uppböjning orsakades helt av explosionen). Orsaken till detta är, enligt vår preleminära haverirapport, att vi under gårdagens tester pressade styrningen för hårt utan adekvat kylning. Den uppställning av motorstyrningen som vi körde under gårdagen var egentligen bara tänkt för en snabb test (vi saknade kylpasta och hade inte fläktarna inkopplade), något som vi glömde när vi överlyckliga körde simulatorn fram och tillbaka ett längre tag. Styrningen slutade fungera i slutet av det testet så vo var medvetna om att det fanns en risk att allt inte stod rätt till inför dagens test.
Vi hoppas dock på att kunna laga motorstyrningen under helgen för att på måndag kunna återuppta testerna.
Lite framsteg har faktiskt gjorts idag trots denna "tragedi". Vi har monterat genomgående m8-bult genom vinkeljärnen i mellanramen (vi kände oss lite obekväma med dessa efter den diskussion som varit här angående popnitarnas styrka). Detta lyckades vi faktiskt, trots stressen, fånga på bild:

Arbete har även skett på fästet för remhjulet på den yttre vaggan.
/OlaJoh

Lagom till att vi idag skulle visa vad vi (hittils) åstakommit för vår projektarbete så gick det som bilden ovan visar, en av FETarna till motorstyrningen exploderade (plastkåpans uppböjning orsakades helt av explosionen). Orsaken till detta är, enligt vår preleminära haverirapport, att vi under gårdagens tester pressade styrningen för hårt utan adekvat kylning. Den uppställning av motorstyrningen som vi körde under gårdagen var egentligen bara tänkt för en snabb test (vi saknade kylpasta och hade inte fläktarna inkopplade), något som vi glömde när vi överlyckliga körde simulatorn fram och tillbaka ett längre tag. Styrningen slutade fungera i slutet av det testet så vo var medvetna om att det fanns en risk att allt inte stod rätt till inför dagens test.
Vi hoppas dock på att kunna laga motorstyrningen under helgen för att på måndag kunna återuppta testerna.
Lite framsteg har faktiskt gjorts idag trots denna "tragedi". Vi har monterat genomgående m8-bult genom vinkeljärnen i mellanramen (vi kände oss lite obekväma med dessa efter den diskussion som varit här angående popnitarnas styrka). Detta lyckades vi faktiskt, trots stressen, fånga på bild:

Arbete har även skett på fästet för remhjulet på den yttre vaggan.
/OlaJoh
-
- Inlägg: 1155
- Blev medlem: 30 oktober 2007, 09:39:59
- Ort: Söderköping
Synd att den gick sönder.
En sak som slog mig direkt var flaskhalsen vid benen på FETen.
Det har säkert inget med haveriet att göra men ändå.
Nu är inte jag någon expert på motorstyrningar men det känns
ganska önödigt att ha så grov kabel när man sedan ansluter direkt på benen.
Har ni funderat på annan kapsel/anslutning?
Vad är det för strömmar/spänning det handlar om?
En sak som slog mig direkt var flaskhalsen vid benen på FETen.
Det har säkert inget med haveriet att göra men ändå.
Nu är inte jag någon expert på motorstyrningar men det känns
ganska önödigt att ha så grov kabel när man sedan ansluter direkt på benen.
Har ni funderat på annan kapsel/anslutning?
Vad är det för strömmar/spänning det handlar om?
Jag är inte helt övertygad om att explosionen berodde på för dålig kylning.
Ni har tagit bort frihjulsdioderna(enligt erat schema iaf) så det första jag skulle göra är att åtgärda det.
Schottkydioder är bättre än likriktardioder.
Det är även lämpligt att ha minst 1 snabb konding över matnings-spänningen i direkt anslutning till frihjulsdioderna.
Om man har en konding på några pF(gissar bara) direkt över motorn så reducerar man de värsta störningarna redan där.
Ni har tagit bort frihjulsdioderna(enligt erat schema iaf) så det första jag skulle göra är att åtgärda det.
Schottkydioder är bättre än likriktardioder.
Det är även lämpligt att ha minst 1 snabb konding över matnings-spänningen i direkt anslutning till frihjulsdioderna.
Om man har en konding på några pF(gissar bara) direkt över motorn så reducerar man de värsta störningarna redan där.
cosmox:
Det är sant att kabeln är overkill, vi kunde nog valt smalare kabel. FETarnas ben är klart en flaskhals, men antagligen gör det inte lika mycket om de blir lite varma eftersom FETarna sitter på kylflänsar, värre blir det ju om kablarna börjar bli varma.
Motorerna vi använder är HRS-550S-7612F (Noload: 1,4A, Maximum efficency: 10,0A och Stall: 72,0A enligt tillverkaren) och de går på 12v.
Chribbe76:
Anledningen till att vi misstänker att det är värmen är för att de utsatta fetarna bokstavligen talat rykte dagen innan och motorstyrningen stannade när vi hade kört den ett tag. När vi sedan testade styrningen igår fungerade den fortrarande inte, och två sekunder efter att vi kopplat på strömkällan small det.
Att jag tog bort frihjulsdioderna beror på att jag trodde att FETarnas inbyggda dioder skulle räcka, men det går ju inte att avfärda att det var backström från motorerna som förstörde FETen/FETarna. Tyvärr kostar elfas 70-amps schottkydioder runt 140 kr/st, och att köpa 8st sådana när jag har fått höra att de inbyggda dioderna ska klara det känns inte så lockande. Eller visst måste jag utgå från motorns toppström (stall-ström) när jag väljer frihjulsdioder?
Det är sant att kabeln är overkill, vi kunde nog valt smalare kabel. FETarnas ben är klart en flaskhals, men antagligen gör det inte lika mycket om de blir lite varma eftersom FETarna sitter på kylflänsar, värre blir det ju om kablarna börjar bli varma.
Motorerna vi använder är HRS-550S-7612F (Noload: 1,4A, Maximum efficency: 10,0A och Stall: 72,0A enligt tillverkaren) och de går på 12v.
Chribbe76:
Anledningen till att vi misstänker att det är värmen är för att de utsatta fetarna bokstavligen talat rykte dagen innan och motorstyrningen stannade när vi hade kört den ett tag. När vi sedan testade styrningen igår fungerade den fortrarande inte, och två sekunder efter att vi kopplat på strömkällan small det.
Att jag tog bort frihjulsdioderna beror på att jag trodde att FETarnas inbyggda dioder skulle räcka, men det går ju inte att avfärda att det var backström från motorerna som förstörde FETen/FETarna. Tyvärr kostar elfas 70-amps schottkydioder runt 140 kr/st, och att köpa 8st sådana när jag har fått höra att de inbyggda dioderna ska klara det känns inte så lockande. Eller visst måste jag utgå från motorns toppström (stall-ström) när jag väljer frihjulsdioder?
Ja, rök är ju en anledning att misstänka hög temp.
Jag vet inte hur man bör dimensionera frihjulsdioder men ni behöver knappast använda dioder som tål 70A kontinuerligt.
Jag skulle ha provat med dioder på 10-20A och hoppas på det bästa.
Det värsta som kan hända är ju att dom exploderar och då vet ni att det inte var rätt.
Jag gillar verkligen erat projekt, ni har bra balans mellan "coolhetsfaktor" och "trivialhetsfaktor".

Jag vet inte hur man bör dimensionera frihjulsdioder men ni behöver knappast använda dioder som tål 70A kontinuerligt.
Jag skulle ha provat med dioder på 10-20A och hoppas på det bästa.
Det värsta som kan hända är ju att dom exploderar och då vet ni att det inte var rätt.

Jag gillar verkligen erat projekt, ni har bra balans mellan "coolhetsfaktor" och "trivialhetsfaktor".
Det här påminner mig om en spänningsomvandlare jag byggde i skolan för länge sen. Jag skulle bygga en 12VDC --> +/-15VDC omvandlare att ha i bilen för att driva aktiva filter och dyl, med en astabil vippa och en hemlindad trafo, plus linjära regulatorer på sekundärsidan. Men effekttransistorerna (BD139 tror jag det var) i vippan gick sönder med jämna mellanrum. Då var det tur att en kunnig vikarie kunde upplysa mig om spänningspikarna från induktiva laster som gärna dödar transistorer. Han letade reda på några kraftigare och snabba dioder från en skrotlåda och sa: "Sätt dit dom här parallelt med transistorerna så håller det." Och han hade rätt. Transistorerna gick inte sönder efter det. Men situationen är väl annorlunda för er om FETarna ni använder redan har nödvändiga dioder inbyggda.
Nä, nu är det dags för lite uppdatering tycker jag, tänkte skriva ett nytt inlägg igår men det blev inte så mycket att skriva om på grund av bildbrist (batteriet var slut i kameran). Nu har vi i alla fall lyckats fota det viktigaste så att det går att göra en kort liten uppdatering.
Som någon redan påpekat så skulle växellådorna nog må bra av slippa bli så otroligt belastade, och efter att ha gjort några tidigare tester (där växellådan tydligt böjdes) kom vi fram till att det nog var helt rätt, så nu kan ännu en gängstång siktas i gröten vid motorfästet:

Gängstången är i sin tur ansluten till en lagerbock som sitter på själva drivaxeln:

Detta gav helt klart önskad effekt, motorn och växllådan är numera i linje när remmen spänns, och det går att spänna det hela hårdare.
Nästa större sak som gjort är att remhjulet för sidorotation fäst i mellanramen:

Infästningen av motorfästet bak är påbörjad, men på grund av för stort glapp i gångjärnet vi använder måste det göras om till något som liknar den fungerande infästningen vi gjort tidigare. Tyvärr saknas bild på detta.
En annan viktig sak har påbörjats, nämligen fästena för de potentiometrar som ska ge vinkelåtermatning till mjukvaran:

Vi har även införskaffat vårt 'hemligt vapen' (och lite annat) på biltema, nämligen remspray. Ett snabbt test visade att det helt klart hade en friktionsökande effekt:

På bilden kan även våra nya fina säkringar skymtas (60A, blir ganska stora "trådar" då), säkringshållare och vår 100A huvudbrytare, samt lite annat småkraffs.
På elektroniksidan kan vi glädjande meddela att motorstyrningen fungerar fint efter byte av FET:arna, och fungerade under ett längre test (ett par minuter). Den andra motorstyrningen är även i stort sett klar nu.
/OlaJoh
Som någon redan påpekat så skulle växellådorna nog må bra av slippa bli så otroligt belastade, och efter att ha gjort några tidigare tester (där växellådan tydligt böjdes) kom vi fram till att det nog var helt rätt, så nu kan ännu en gängstång siktas i gröten vid motorfästet:

Gängstången är i sin tur ansluten till en lagerbock som sitter på själva drivaxeln:

Detta gav helt klart önskad effekt, motorn och växllådan är numera i linje när remmen spänns, och det går att spänna det hela hårdare.
Nästa större sak som gjort är att remhjulet för sidorotation fäst i mellanramen:

Infästningen av motorfästet bak är påbörjad, men på grund av för stort glapp i gångjärnet vi använder måste det göras om till något som liknar den fungerande infästningen vi gjort tidigare. Tyvärr saknas bild på detta.
En annan viktig sak har påbörjats, nämligen fästena för de potentiometrar som ska ge vinkelåtermatning till mjukvaran:

Vi har även införskaffat vårt 'hemligt vapen' (och lite annat) på biltema, nämligen remspray. Ett snabbt test visade att det helt klart hade en friktionsökande effekt:

På bilden kan även våra nya fina säkringar skymtas (60A, blir ganska stora "trådar" då), säkringshållare och vår 100A huvudbrytare, samt lite annat småkraffs.
På elektroniksidan kan vi glädjande meddela att motorstyrningen fungerar fint efter byte av FET:arna, och fungerade under ett längre test (ett par minuter). Den andra motorstyrningen är även i stort sett klar nu.
/OlaJoh
-
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 18 november 2006, 23:30:01
- Ort: Åland
-
- Inlägg: 135
- Blev medlem: 1 mars 2007, 13:09:24
- Ort: Norrköping
Mycket intressant projekt! Spännande att följa utvecklingen.
Vad som vore häftigt är att köra typ en Berg- och dalbanesimulator på skärmen, samt använda 3D glasögon. Snacka om fränt. Det skulle säkert kännas väldigt verklighetstroget!
Det bör inte vara så svårt att programmera plattformen att röra sig på ett speciellt vis efter simulatorn, det är ju "bara" att ställa in så att den t.ex. efter 3 sekunder lutar åt vänster, och efter 6 sekunder höger osv beroende på banan.
3D glasögon finns att köpa här. Rekommenderas verkligen. Om man har en stor skärm så är det hur grymt som helst!
http://www.edimensional.com/
Vad som vore häftigt är att köra typ en Berg- och dalbanesimulator på skärmen, samt använda 3D glasögon. Snacka om fränt. Det skulle säkert kännas väldigt verklighetstroget!
Det bör inte vara så svårt att programmera plattformen att röra sig på ett speciellt vis efter simulatorn, det är ju "bara" att ställa in så att den t.ex. efter 3 sekunder lutar åt vänster, och efter 6 sekunder höger osv beroende på banan.
3D glasögon finns att köpa här. Rekommenderas verkligen. Om man har en stor skärm så är det hur grymt som helst!
http://www.edimensional.com/