Löda ytmonterat (mycket bilder igen)
Tack för hjälpen att välja en lödstation. Detta blev det efter eran hjälp:
www.biltema.se artnummer: 19-727 pris 798kr
länk till manual: http://www.biltema.se/Archive/Documents ... 19-727.pdf
Lödstation LCD. Digital avläsning av inställd och uppnådd temperatur. Temperaturområde: 160 °C till 480 °C, steglöst variabel.
Temperaturkontrollerade. Består av lödpenna 24V/48W med 1 m kabel, lödställ, rengöringssvamp och transformator. Levereras med rund lödspets Ø 0,8 mm. Försedd med 1,6 m kabel för anslutning till 230V/50Hz vägguttag.
www.biltema.se artnummer: 19-727 pris 798kr
länk till manual: http://www.biltema.se/Archive/Documents ... 19-727.pdf
Lödstation LCD. Digital avläsning av inställd och uppnådd temperatur. Temperaturområde: 160 °C till 480 °C, steglöst variabel.
Temperaturkontrollerade. Består av lödpenna 24V/48W med 1 m kabel, lödställ, rengöringssvamp och transformator. Levereras med rund lödspets Ø 0,8 mm. Försedd med 1,6 m kabel för anslutning till 230V/50Hz vägguttag.
Lite utanför ämnet... Men den där farbrorn på ATS (Östersund), hade han skägg och glasögon med senilsnöre? (glasögon han förskjöt ut på nästippen efter han kollat lödningarna?)
Jag gjorde också en 2-veckors lödkurs (FSD5115) där nämligen, tillsammans med två killar från Tanzania som drog skämt på Swahili och gapflabbade när krympslangen kolnade...
Jag gjorde också en 2-veckors lödkurs (FSD5115) där nämligen, tillsammans med två killar från Tanzania som drog skämt på Swahili och gapflabbade när krympslangen kolnade...
Effekten pojkar! Effekten! Ni skriver mycket om temperaturer på era lödverktyg, men man måste tänka på att spetstemperaturen dippar en del om man har låg effekt och feldimensionerad spets.
Däremot kan jag hålla med om att 350 grader +/-30 inte är alldeles fel om man har en elementeffekt på 50-70 W.
Någon nämner också något om en lödtid på 3-4 sekunder för massor av ben... Ok, det kanske ser bra ut på ytan, men har dom förnämliga avsynarna tagit ett snittprov och tittat på hur utflytningen verkligen blev? Har metallerna på komponentanslutningarna och lödytan på mönsterkortet verkligen fått god kontakt? Snittprov är rätt så intressant, då kan man se även hur det ser ut innuti lödningarna, gasbubblor o dyl...
Besserwissern...
)
Däremot kan jag hålla med om att 350 grader +/-30 inte är alldeles fel om man har en elementeffekt på 50-70 W.
Någon nämner också något om en lödtid på 3-4 sekunder för massor av ben... Ok, det kanske ser bra ut på ytan, men har dom förnämliga avsynarna tagit ett snittprov och tittat på hur utflytningen verkligen blev? Har metallerna på komponentanslutningarna och lödytan på mönsterkortet verkligen fått god kontakt? Snittprov är rätt så intressant, då kan man se även hur det ser ut innuti lödningarna, gasbubblor o dyl...
Besserwissern...

- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Lödcert i all ära..
Men ibland står man med en gammal oxiderad kontakt, risig lödkolv som har spets av fel storlek... Blir inte så vackert då... Lödning är en "materialsport", fina kort med lödmask, bra fluss, bra belysningen, rätt vald temp och kolv och gott om tid - ja då blir det bra...
- Henrik Kjellberg
- Schnegelwerfer
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Karlskrona
Hade också en lödkurs för millitära certet. Inte helt enkel den kursen heller... Men "lödgeneralen" har tyvärr slutat av hög ålder... Han saknade alla fysiska förutsättningar för att kunna löda. Såg dåligt och var darrhänt, men nog nog f-n kunde han löda..
-
- Kontakt:
Re: Löda ytmonterat (mycket bilder igen)
Jag har hört att man kan limma fast IC:n med lite superlim så den ligger stilla. Själv brukar jag tejpa fast den med lite vanlig genomskinlig tejp.
Janne
Janne