Ang: Grovlek på kabel till lysdiod bygge

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nitropunch
Inlägg: 58
Blev medlem: 13 juli 2005, 11:04:15
Ort: Ängelholm - Skåne

Ang: Grovlek på kabel till lysdiod bygge

Inlägg av nitropunch »

Tjenare. Har ett litet lysdiod bygge ja håller på med till bilen :). Därlysdioderna tar 20mA per styck. Jag har gjort så att ja har serie kopplat 4 stycken dioder för att slippa behöva koppla in en massa motstånd. Kabeln ja har imellan är väldigt tunn altså en FKUX 0,08 mm2. Frågan är nu bara om denna kabeln är för tunn? eller kan de tilloch med klara sig med att kopplan fler stycken "4-serier" parrallellt utan att behöva köpa en ny grövre kabel?

Mvh:Alexander
Användarvisningsbild
Stinrew
Inlägg: 954
Blev medlem: 20 augusti 2006, 03:14:41
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Jag får det till att din kabel klarar av över 0,5A, och varje 4-serie drar 20mA. Då borde en matarkabel klara av att driva minst 25st. 4-serier.
nitropunch
Inlägg: 58
Blev medlem: 13 juli 2005, 11:04:15
Ort: Ängelholm - Skåne

Inlägg av nitropunch »

okey...men då är de ju ganska så lungt :D satt här och leta lite på onkel google efter en uträknings sida just för detta ändamål. Du har ingen aning om var man kan hitta en sågan site ?
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Inlägg av kimmen »

Se till att säkra av för vad kabeln tål där den ansluts till bilens elsystem bara så ska det vara lugnt.
Användarvisningsbild
Stinrew
Inlägg: 954
Blev medlem: 20 augusti 2006, 03:14:41
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Nej du, jag har letat och letat. Det verkar vara lögn i h#¤%&/te att finna. Det närmsta jag kom varden härsidan. Jag tog även och bläddrade i starkströmsföreskrifterna. Men dom hade inga formler, bara tabeller.
nitropunch
Inlägg: 58
Blev medlem: 13 juli 2005, 11:04:15
Ort: Ängelholm - Skåne

Inlägg av nitropunch »

Jo håller med dej Stinrew ett helvete att hitta, men tycker ju att en sån sak ska igentligen finnas rätt lätt tilgänlig på nätet. Har för mej att ja har sätt någon site där de fanns nått liknande, dock var detta rätt så länge sen och jag har tyvär inte kvar URL:n :(
men men.... Då gör jag bara så att ja säkrar de till 500mA så ska de väll klara sig rätt bra
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om man antar att det är ett linjärt förhållande mellan ledararea och strömkapacitet. Och vet att fasta installationer är 2.5mm² vid 10 A.
Area [mm²] = 0.25 * Ström [A]
Användarvisningsbild
El-Björn
Inlägg: 89
Blev medlem: 16 januari 2005, 02:28:16
Ort: Kungälv

Inlägg av El-Björn »

Den finns en sida som har en hel del samlat inom fysik:

Hyperphysics

Och där kan man bland annat hitta denna formeln.
Mindmapper
Inlägg: 6487
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Jag skulle också tänka på att ek- och fk- typ av kabel inte är så vettiga att använda i ett fordon, pga att vibrationer lät gör att det blir avbrott. Det är bättre att använda rk- eller mk- typer då dessa inte ledas av så lätt.
Användarvisningsbild
Stinrew
Inlägg: 954
Blev medlem: 20 augusti 2006, 03:14:41
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

blueint skrev:Om man antar att det är ett linjärt förhållande mellan ledararea och strömkapacitet. Och vet att fasta installationer är 2.5mm² vid 10 A.
Area [mm²] = 0.25 * Ström [A]
Är du säker på det? Jag vet bara att när man pratar hushållsel(230VAC 50Hz) så är 1,5mm² avsäkrat med 10A och 2,5mm² avsäkrat till 16A.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17368
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

vid fast installation av 240/400 VAC så är det 1.5mm2 till 10A och 2.5mm2 till 16A standard.. (sen finns det en massa undantag åt alla de håll...)

6A per mm2 fick jag lära mig...
JustNeed
Inlägg: 799
Blev medlem: 7 november 2007, 22:07:01
Ort: 08

Inlägg av JustNeed »

Det är väl rätt naturligt att det inte finns någon formel egentligen.
Det är ju inte strömmen som dödar kabeln utan värmeutvecklingen och den beror ju på en massa faktorer som isolering, yttertemperatur, resistivitet och allt sånt.
Användarvisningsbild
korp
Inlägg: 1216
Blev medlem: 30 maj 2006, 02:21:18
Ort: Strömstad

Inlägg av korp »

Jag har inga tips på kalkylatorer men det finns en hel del tabeller man kan kika på, om man söker på wire current limit, t ex;
http://www.powerstream.com/Wire_Size.htm
probe
Inlägg: 282
Blev medlem: 2 februari 2008, 21:04:26
Ort: Stockholm

Inlägg av probe »

Sen beror det ju på VAD som begränsar kabeln. Är det maxtemp på kabeln? Är det spänningsfallet?

Då detta inte är självklart så går det likssom inte titta i en tabell utan man måste koppla på hjärnan och tänka.....

Koppla in en linjärladdare med 600meter 0,75mm2 kabel som drar 400W@230V - helt oki enligt starkströmföreskrifterna, men kommer det att fungera? :shock:
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

Minsta tillåten area vid fastinstallation är 1.5mm2.
Det finns även något om max spänningsfall. Så nej inte godkännt skulle jag tro.
Men jag fattar din poäng
Skriv svar