hallå!
jag frågade tidigare efter ett enkelt sätt att göra en krets som aktiverar en summer när den tar imot IR-ljus. Med hjälp av svaren jag fick så byggde jag en sändare och mottagare efter detta kopplingsschema:
Men mottagare fungerar inte som den ska, summern piper så fort man kopplar in batteriet oavsett om den tar imot IR eller inte. Börjar få lite panik nu då detta ska vara klart på tisdag, så all hjälp uppskattas!
Mottagarkretsen, vad är det för en? Är utgången aktivt låg? T1 har C och E omvända i alla fall. C2, R2 och verkar inte ha någon vettig funktion. Kan behövas motstånd från B-E på alla transistorer så de inte leder av läckströmmar.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=23791
där är länken till min förra tråd, där finns de anvisningar jag utgick från när jag gjorde kretsen.
testade att vända på T1 men problemet kvarstod, summern piper direkt när man kopplar in batteriet.
T1 är felvänd (emittern med pilen skall anslutas till plus på batteriet - PNP).
Summern sitter på fel ben på T2 - emittern (med pilen) skall vara mot minus på batteriet - NPN och summern mellan kollektorn och plus på batteriet.
Benen på C2+R2 som är anslutet till T1 skall tas bort från T1 och anslutas (både motståndet och kondensatorn) till minus på batteriet, R2 bör även ökas till >100K.
R3 + det andra benet på C2 & R2 ansluts direkt till kollektorn på T1.
Det kan även behövas ett motstånd ca 10K mellan basen på T1 och plus på batteriet, om det inte redan finns inbyggt i IR-mottagaren.
Värdet på C2 kan behövas justeras för att få lagom längd på pipet från summern.
gjorde om schemat enligt Portos svar: (säg till om det blev fel)
det som händer då är att summern piper, men bara ett tag sedan slutar den(antar att kondensatorn blir uppladdad). Men den reagerar inte alls på signalerna från sändaren...
Om du kopplar bort IR-mottagaren så skall summern vara tyst när du ansluter batteriet, samt ljuda när du kopplar övre benet på R4 till minus.
Nu framgår det inte vad det är för IR-mottagare. På de som Elfa har är utgången på ben nr:1.
testade att göra som du sa, och ja summern är tyst när mottagaren är bortkopplad, och låter när man kopplar R4 övre ben till minus.
ganska säker på att det är en sån här mottagare: ELIRM8601S från elfa
här är kopplingsschemat till den:
ELIRM8601S har också ut på pinne 1, får anta att du kopplat så och inte efter bilden. Är du säker på att sändaren fungerar som den ska? du kan titta på IR-dioden genom en digitalkamera/videokamera för att se om den sänder något. Du kan även prova med en vanlig fjärrkontroll till TV för att se om summern piper till (förutsatt att IR-mottagaren är rätt inkopplad) Mottagaren drivs med 5V?
Senast redigerad av Porto 3 mars 2008, 11:54:08, redigerad totalt 1 gång.
Porto skrev:ELIRM8601S har också ut på pinne 1, får anta att du kopplat så och inte efter bilden.
Oopss... smart som man är så har jag naturligtvis kopplat fel på IR-mottagaren håller på att åtgärda detta nu, har kollat med kamera att sändaren lyser så jag hoppas att allt fungerar nu...
Edit: bytte plats på sladdarna till "Out" och GND på mottagaren så att de satt rätt. Men nu piper summern konstant när man kopplar in batteriet, och den reagerar fortfarande inte på varken sändaren eller en fjärrkontroll.
IR mottagaren kanske har gått sönder, vad är det för spänning på batteriet som du använder? den skall drivas på 5V.
En bild på kopplingen skulle underlätta.
testade med en annan likadan IR-mottagare, samma sak då också. Jag matar den med 6 volt men jag har en spänningsregulator som ger ut 5 volt mellan batteriet och kretsen... ska försöka fixa en bild också
Edit: väldigt svårt att ta en bra bild... då vi hade extrem platsbrist så sitter komponenterna inte riktigt "Fint". Har dock kollat både lödningar och kopplingar hundra gånger...
testade igen att koppla som Icecap sa, summern piper men man hör en svag förändring av ljudet när den tar emot ir-ljus, efter en stund slutar summer att pipa och då reagerar den inte alls.