Extra "funktion" till dator, strömbrytare t.ex.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
wunderbaum_glidarn

Extra "funktion" till dator, strömbrytare t.ex.

Inlägg av wunderbaum_glidarn »

Hej..

Jag har byggt mig en race frame i trä för ratt och pedaler( g25) till burken och är väldigt sugen på att bygga någon sorts handbroms. Så jag tänkte att man sätter en återfjädrande brytare som ger kontakt vid intryckning och en hävarm som trycker ner brytarna i ena änden när du drar upp i andra. Så min fråga är hur jag ska lösa det..

Skulle väl gå att förlänga kablarna från brytarna växelspaksdosan men garantin är ju kvar så vill inte pilla där så mycket..

Tack på förhand!!
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Du skulle kunna koppla den till parallell- eller serieporten t.ex. Eller till "game-" (midi-)porten.

Mvh
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Jag gör två antaganden:
1. Du har en ledig USB-port på datorn
2. Du kan konfigurera valfri tangent på tangentbordet till att vara handbroms (?)

Om #1 och #2 är uppfyllda:
Köp ett valfritt USB-anslutet tangentbort på Clas Ohlson, finns från 99:-
http://www.clasohlson.se/Product/Catego ... ?id=251634
(Ett "vanligt" är faktiskt billigare än de numeriska...)

Plocka bort en tangent och byt ut brytaren mot din handbromsbrytare, alternativt använda brytarna som redan sitter på tangentbordet.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Den där ratten är väl kopplad med USB?
I sådana fall har du ju samtliga (4st) knappar på Gameporten tillgängliga (om sådan finns).

Sen behöver du bara en brytare:
Gör en (halv)rund skiva med ett hack på samt ett hål i mitten (hålsåg funkar fint, då får du automatiskt ett hål precis i mitten).
Placera skivan på samma axel som hanbromsen och lås ihop med en skruv.

Skivan skall påverka microbrytaren hela tiden utom när hacket ligger över den, detta skall ske när handbromsspaken är halvvägs mellan låst och släppt.

Du får en puls när du släpper och en när du drar åt, det funkar både med gameporten och usbtangentbordet.

Squizer>
Det förutsätter nog att han klarar att skriva en plugin till spelen han lirar.
wunderbaum_glidarn

oJsan skrev:Jag gör två antaganden:
1. Du har en ledig USB-port på datorn
2. Du kan konfigurera valfri tangent på tangentbordet till att vara handbroms (?)

Om #1 och #2 är uppfyllda:
Köp ett valfritt USB-anslutet tangentbort på Clas Ohlson, finns från 99:-
http://www.clasohlson.se/Product/Catego ... ?id=251634
(Ett "vanligt" är faktiskt billigare än de numeriska...)

Plocka bort en tangent och byt ut brytaren mot din handbromsbrytare, alternativt använda brytarna som redan sitter på tangentbordet.
Så varje knapp är precis som vilken brytare som helst? Så jag rycker en bokstav, och bara förlänger sladdarna till brytaren och sätter den "under" handbromsen..?

Tack för alla svar, tyvärr var det bara det här jag förstod mig på någorlunda :P

Kan ju säga att det är LFS jag ska leka med :D

Hehe såg en snubbe som gjort såhär, näste väl vara samma princip?

Bild

När man ändå köpt ett litet t-bord så ska man ju lätt göra sådär :D 8)

Han hade tydligen använt en usb gamepad, är det enklare? och funkar det att ha den och ratten inkopplade samtidigt..?
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Så jag rycker en bokstav, och bara förlänger sladdarna till brytaren och sätter den "under" handbromsen..?
Exakt!

Ja, det bör fungera med flera tangentbord och gamepads samtidigt. Spelet avgör om det går att konfigurera knappar från olika gramepads/tangentbord för en och samma spelare.

Om du använder gamepad eller tangentbord spelar ingen roll för att bygga själva hårdvaran. Vad som avgör är spelets konfigurationsmöjligheter.
wunderbaum_glidarn

Men ett t-bord borde väl vara enklare, för det är ju självklart att ett t-bord + ratt funkar samtidigt, men ratt + gamped + t-bord kanske blir lite knepigt...

För man byter väl ut sitt ordinarie bord till det ombyggda, eller?

Ska nog bygga en sådan låda jag länkade i mitt senaste inlägg när jag endå slaktar t-bordet.. :D

Tack för svaret igen :D
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Windows använder sig av något som kallas HID (Human Interface Device). Exempel på HID-enheter är tangentbord, möss, gamepads, rattar, spakar m.m.
USB är indelade i olika "klasser" och HID är en av klasserna och så vitt jag vet så kan man plugga i flera samtidigt. Du kan med andra ord både ha ditt vanliga tangentbord och ditt modifierade inkopplat samtidigt. Om du bytt ut knappen 'H' mot handbromskontakten så kommer det alltså att dra i handbromsen genom att trycka 'H' på det vanliga tangentbordet också, de är parallellkopplade i mjukvaran kan man säga. =)
Det här fungerar även då ett av tangentborden är PS/2 (rund kontakt) och det andra är USB.

(Jag kan ha fel, men jag är till 99% säker, så testa ditt nya tangentbord först, innan du modifierar det)
wunderbaum_glidarn

först och främst måste jag bara tacka, Det känns verkligen bra och sjysst när någon förklarar allting på det där viset du gjorde. Fler på forumen(inte detta) borde göra likadant istället för att skriva "noob" "palla" osv.

...

Nu, tillbaka till svaret, vart lite halvdant det översta men hoppas du förstår vad som menas. :P :lol:

Ok, så då blir det till att skaffa ett usb tangentbord, billigast möjliga då :D

Riktigt byggsugen nu :D

Ska nog försöka få farmor att skjutsa runt mig lite imorrn för lite handling :)

BTW här är ramen jag snackade om.

http://sweclockers.com/album/?id=2047..

Om det skulle va intressant..

Inte updaterad, mycket har hänt sern 11 feb men inte haft tillgång till morsans kamera :?

Men snart så ska nya bilder in :D
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

mycket intressant! funderar på att bygga en liknande kontroll :wink:

edit: ja och en kompis bygger en egen guitar hero - gitarr :P
wunderbaum_glidarn

Tack!

Tufft, bilder eller liknande på det någonstans? :D
wunderbaum_glidarn

Nu hár jag köpt ett usb bord på Kjell men det var typ inga vanliga brytare med läödkontakter osv. det var som en "film" som låg under med kopparbanor på typ, ja ni vet..

så jag skruvade ihop den och böt den för att köpa en handkontroll till usb som han med bilden andvänt sig av.

Så nu när jag skruver sönder den så visar det sig vara likadant..? nästan iallafall kan fixa bild hur det ser ut sen.

Någon som har några ideer hur jag ska göra?
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

De tunna ledarna borde gå till ett kretskort där det sitter en avkodare. Förhoppningsvis går det att löda in en brytare där.
Tangentbord och andra saker med många knappar brukar bara uppbyggda som matriser, för att slippa ha så många ingångar på avkodaren/mikrokontrollern:
Exempel, 16 knappar på 8 ingångar:
Bild
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

wunderbaum_glidarn: tyvärr så finns inga bilder på bygget än men tangentbordet vi masakerade hade också en plastfilm i sig, men det är bara plugga in kretskortet i datorn och bygla över två uttag åt gången tills man får en bokstav, sen löder du kablar där över och sätter dit en strömbrytare.
wunderbaum_glidarn

oJsan skrev:De tunna ledarna borde gå till ett kretskort där det sitter en avkodare. Förhoppningsvis går det att löda in en brytare där.
Tangentbord och andra saker med många knappar brukar bara uppbyggda som matriser, för att slippa ha så många ingångar på avkodaren/mikrokontrollern:
Exempel, 16 knappar på 8 ingångar:
http://www.embedds.com/wp-content/uploa ... ematic.gif
ok :roll: förstod inte så mycket men verkar lösa sig som rifakungen sa...

Rifakungen:

Ska kollas nu har jag ju som sagt bara en handkontroll men den verkar vara uppbyggd på samma sätt ska kollas senare!

Tack för svaren, gärna fler funderingar/svar!
Skriv svar