hmm jag förstod det det iaf som att fastighetsägaren hade ställt in värmen på vattnet. Så att man isåfall kunde ta bort termostaten och låta den gå på högsta värmen hela tiden. då borde ju inte ett externt element påverka.?
I de fall som jag har sett gör den det. När man tagit bort termostaten ser man en "pigg" som sticker ut från elementet, den är fjäderbelastad och påverkas av termostaten.
Precis. Inne i vredet sitter det en temperaturkänslig grunka som blir längre ju varmare luften är, och trycker in piggen i ventilen så att vattnet stryps när det t.ex blir 20° om man ställt in 20°. (halva skalan brukar vara runt 20-22°) Vred jag pysslat med har flyttbara stoppiggar av metall man kan flytta runt på om man sliter bort vredet. Eller iaf ytterhöljet av vredet.
Men testa som sagt att lufta elementen först med en elementnyckel. Brukar sitta en liten kran på motsatt sida mot temperaturvredet. Det går att vrida med en flacktång, men en riktig elentnyckel är att föredra. Samt nånting att samla upp evetuellt utkommande vatten i
Är ett element kallare längst upp än en liten bit ner så är det luft som måste bort.
måste man så kyl området vid termostaten, lämpligen med ett peltierelement
annars så tycker jag att det är ganska bekvämt med 15-17 grader i ett vanligt rum, och då är jag normalt klädd i tshirt och kortbyxor, man vänjer sig med tiden
Det är enklare att ta bort "grunkan" = termostaten, så bara piggen sticker fram, istället för att kyla termostaten. Det är som att gå över ån efter vatten.
termostaten sitter oftast påtryckt på ventilen och en klammer låser den på plats med hjälp av en stjärnskruv eller en spårskruv.
Det enda specialverktyg du behöver till det är en mejsel.
Men det finns termostater som gängas dit med en slags mutter över ventilen Typ MMA
Detdär med att ha 17 grader inne är ju idioti, har själv 22 - 24 grader