Pullup eller pulldown?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Pullup eller pulldown?

Inlägg av Earendil »

Mitt fjärrkontrollsbygge som jag beskrivit i en annan tråd drar för mycket ström i standbyläge. Jag misstänker att läckaget är via mina fyra pullupade (via 100 kOhm) brytare, in i GPIO på en enkel PIC 12F675. Nu är min fråga:

Blir läckströmmar i sådana här fall lägre om man har pulldown till jord i stället? Dvs i normalfall så går pinnen på GPIO-porten via ett motstånd till jord.

Vilket är bäst? Och i så fall varför? Det pratas mest om pullup, men är inte pulldown minst lika bra?

Jag skulle bli jätteglad om någon med lite erfarenhet kan orda lite i det här ämnet... :D

Drivspänningen på prylen är ca 3V. Läckströmmen in i en GPIO-pinne ska enligt datablad vara typiskt 0.1 µA, men i mitt fall verkar den bli betydligt högre. Pinnen är konfigurerad som ingång och startar upp prylen via interrupt-on-change.

Här är min ursprungliga tråd om fjärrkontrollen:
http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic.php?t=3005
Michel

Inlägg av Michel »

Konfigurerad som ingång - borde väl ge en svag pullup internt?
Du kanske kan klara dig utan en extern pullup?

Kan du inte separera dina pullup's Vcc, CPU's Vcc och kanske några till och se vilken som drar mer än beräknat?

Hur mycket i processorn är igång innan interrupt-on-change (powerdown, idle, stopped)?

Om klockan alltid går (om det nu behövs för att kunna detektera interrupt-on-change), kan du sänka ev. klockfrekvensen? Det brukar sänka strömförbrukningen.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

Det finns en intern pullup som jag kan aktivera, men den är bara 10 kOhm istället för min externa 100 kOhm, borde alltså ge ännu större strömförbrukning, så det vill jag undvika.

Det känns som om det är svårt att noga mäta så pass små strömmar som det ändå är, men visst kan jag ge mig på ett försök, tack för tipset! Klockan stannar i sleep mode, så att sänka klockfrekvensen där spelar ingen roll.

Men återigen, är kanske pulldown till jord ett bättre alternativ? När bör man använda pulldown respektive pullup?
Michel

Inlägg av Michel »

Det beror helt på hur kretsens ingångssteg ser ut (i det konfigurerade läget).

Normalt så brukar man hitta ledtrådar i databladet om hur man bör lämna pinnar man inte använder - som t.ex. koppla till +/-/flytande/pullup/pulldown.

Testa pulldown. Vad har du att förlora?
Enda skillnaden för dig - ligger ju i vad dina switchar kopplas till (+/gnd).
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Skillnaden mellan 100k och 10k blir ju mest då knappen trycks ner. Annars är det fortfarande bara läckströmmen till processorn som passerar.
Som någon i forumet skrev i en annan tråd så blir knappslingan "stabilare" med 10k än med 100k, och därmed mindre störkänslig.

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

Så sant!

Men hur får man själva läckströmmen så liten som möjligt? Det är ju den som tömmer mina batterier... Är pullup sämre än pulldown i detta avseende?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Där övergår mitt kunnande.:)
Men rimligen borde ju pulldown vara snålare. Dock trodde jag att läckströmmen är så liten att man knappt räknar på den! :D

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

Jo man måste tyvärr det i det här fallet verkar det som, såvida det inte läcker någon annanstans men jag tror inte det. Utgången till transistorn (drivsteg till IR-leden) är satt till noll innan fjärren går i sleep mode, så trissan ska inte dra ett dyft (eller kan den läcka trots att basen är jordad?).
Michel

Inlägg av Michel »

Är du riktigt säker på att din drivpinne (till transistorn) behåller sin '0' i sleep?
Har du testat att jorda den manuellt? - d.v.s. koppla loss den ifrån uP.

Vad drar din krets i olika lägen - som t.ex. sleep, tangent nertryckt och sändning?

--
Felsökning är ett systematiskt minimerande av felkällor - inte en gissningslek.
:wink:
Senast redigerad av Michel 3 december 2004, 10:42:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

Jag har inte mätt på den pinnen iofs. Måste nog hem och göra ett antal mätningar till innan jag kan få mer nytta av era tips misstänker. Jag känner mig lite osäker på hur noggrannt min billiga Kjell-multimeter kan mäta de här strömmarna dock :-)

Återkommer...
Skriv svar