Fråga om jordfelsbrytare tillsammans med induktiva laster

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Cryptomaster
Inlägg: 593
Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
Skype: crypto-master
Ort: Nyköping

Fråga om jordfelsbrytare tillsammans med induktiva laster

Inlägg av Cryptomaster »

Har en liten fundering, vid en installation i ett garage.

Nolla och PE var inkopplad till centralen, likaså fasen men var såklart bruten via säkringen.

Några uttag och armaturer skulle monteras, och när armaturerna var så gick jag på uttagen. Och när man tänkte spara in några sekunder så klippte man alla kablarna (fas-noll-jord) i ett klipp. Och i klipp ögonblicket får alla kontakt och jordfelsbrytaren löser ut.

Någon som vet lite mer om just detta ?

Är det så att det kan ligga nått kvar i ev kondning i lysrörsarmaturerna som får den att lösa ?
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

Jordfelsbrytaren löserut för att det blev ett fel i anläggningen, kortis mellan nolla och jord. Den kan inte fungera om nolla och jord är kortsluten så därför övervakar den det.
Cryptomaster
Inlägg: 593
Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
Skype: crypto-master
Ort: Nyköping

Inlägg av Cryptomaster »

Hur känner den av detta ?
Hur skulle lysrören medverka till att den bröt just då ?

Tack för svar :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Därför att du alltid får en, om än liten ström genom jorden, oavsett var i anläggningen ku kortsluter mellan jord och nolla, vilket bevisar att jordfelsbrytaren fungerar.

Helt enkelt, lika mycket ström genom faserna, lika mycket genom nollan.

(tänk på två parallellkopplade motstånd)
Cryptomaster
Inlägg: 593
Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
Skype: crypto-master
Ort: Nyköping

Inlägg av Cryptomaster »

okej, t ex jag mäter mellan jord - nolla. Får t ex...0,5 volt där. Pga av att vi inte har riktigt noll ohm i kabeln, är jag med så länge ?

Och vid kortslutning så ger dessa 0,5 volt upphov till en ström som vill ta vägen mot jord, och den löser ut ?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ungefär så.
Cryptomaster
Inlägg: 593
Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
Skype: crypto-master
Ort: Nyköping

Inlägg av Cryptomaster »

Okej, inte för att vara jobbig. Men du får gärna säga vad som bryter av mot din syn på saken TomasL.

Min handledare nämnde nått om att man vid mycket lysrörsarmaturer kunde lösa ut jordfelsbrytaren, om man förde ihop fasen med jord, ingen som hört nåt om det ?

Måste fråga om han kan ge mig någon närmare förklaring till det, kunskap kan man aldrig få för mycket av :D
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45588
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja om du kortsluter fasen mot jord, så lär ju mer än jordfelsbrytaren lösa ut, sedan kan jag mycket väl tänka mig att ev laddning i faskompensationskondensatorer kan lösa en jordfelsbrytare, men rimligtvis bör de väl ha ett parallellmotstånd som laddar ur dem.

Det hela är väldigt enkelt egenteligen, om du betraktar alla anlsutningar i en central som motstånd, så fördelas strömmen i de som är parallellkopplade:

Ström kommer tillbaka till Nollskenan i centralen, och går normalt genom brytaren till nollplinten som är sammankopplad med jordskenan (inkommande nolla).
Nollskenan och nollkabeln genom brytaren har ett visst inre motstånd, om du då "jordar" en annan nollledning som är kopplad till jordskenan så får du defakto en elektrisk krets med ett visst innre motstånd parallelt med jordfelsbrytaren, eftersom kirchovs lagar bestämmer får du alltid en viss ström i denna parallella ledningen, storleken bestämms av de inre resistanserna.
PE Bryt N
------------
R RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR <- I Amp
R R
R __ RRRRRRRRRRRRRRRR
R B B R -> i Amp R
RRRRRRRRR R
R <-I-i R R Kortslutning
R Amp R R
R R R
R <- i Amp R
RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR


Om du fattar detta:
R= Inre motstånd i respektive skena, tänk som om att skenan och trådarna är uppbyggda som ett antal seriekopplade motstånd.
__
B B symboliserar placeringen av Jordfelsbrytaren

Pilarna vilken "riktning" strömmen tar

I= Huvudströmmen
i= Jordfelströmmen (läckström)
Den vänstra "R-Kolumnen" är Jord/Nollplinten (inkommande nolla)
Den Högra "R-Kolumnen" är nollskenan
ejohsjo
Inlägg: 151
Blev medlem: 2 december 2006, 16:18:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av ejohsjo »

Det här dokumentet kanske också kan förklara lite. Överst på första sidan finns en lite pedagogisk bild.
Cryptomaster
Inlägg: 593
Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
Skype: crypto-master
Ort: Nyköping

Inlägg av Cryptomaster »

Okej då tänkte vi likadant, lite andra formuleringar bara :wink:

Fas mot jord kommer självklart lösa JFB plus en del till troligtvis. Men när jag menade fas i detta fall så hade man brytit säkringen i centralen, så det låg ingen ström på den.

Alltså ingen ström i fasledaren eller nolledaren, men vid klippning och alla 3 kablar kom i kontakt med varandra så löste JFB.

Måste nästan koppla upp en sådan central igen och försöka få till problemet igen och då kolla på det igen.
Skriv svar