Mindre standby-slöseri tack vare USB.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

JimmyAndersson skrev: Det är precis så det fungerar, men det behövs ingen extra strömbrytare eftersom skrivaren bara går igång i standby-läge när den får spänning. Så jag har tänkt på det också. :)
Hehe det är bara att lyfta på hatten för din framförhållning... :) Men du verkar ha en mer intelligent skrivare än jag, min laserskrivare värmer upp valsar och allt så fort den får ström. Tydligen min skrivare som är ineffektiv på den punkten... :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

I mitt fall är det en bläckstråleskrivare av märke HP som är lugn och fin,
förutom när den ibland får för sig att tugga i sig alla papper samtidigt..
Då får man vänligt men bestämt öppna luckan och be den spotta ut det den svalt. :D

Borre:
"Är de där 10mA någon begränsning pga det är kopplat genom usb-porten?"

Jag svarade:
Det är datorns nätaggregat som inte kan ge mer på 5VSB-kabeln.

"Vart har du fått det ifrån, har aldrig sett så låg ström på något nätagg."

Det står så på nätagget dit jag kopplat den här prylen.
Orkade inte ta en bild på etiketten så du får helt enkelt tro mig. :)

"Kollade lite snabbt på tre nätagg här, 2A på alla."

På *dina* nätagg ja, men nu ska den här burken kopplas in på mitt nätagg. ..om du inte vill köpa den? :wink:

I ATX-specifikationen står det förresten:
"It is recommended that the 5VSB line be capable of delivering 2 A."

Men det är inget krav och beror på hur kraftiga/nya nätaggen är.
Sedan ändras ju specifikationen med tiden..
Jag har några nätagg här som är 4-5 år och där står det "5VSB: 10mA".
På den aktuella datorn kvittar det eftersom jag inte får ut något alls på USB-porten när datorn är avstängd.

"Jag bryter däremot strömmen helt till alla saker som hör till datorn när den inte används,
med en grendosa med strömbrytare."

Vet inte om det framgått, men strömmen bryts *helt* även i mitt fall,
men utan att man behöver komma ihåg någon extra strömbrytare för datorns tillbehör.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Tror han mennar, eller iaf hoppas :), Borre mennar ett sådant:

http://www.kjell.com/?item=39611

Finns större om man vill ha det.
Borre

Inlägg av Borre »

Jo det är tydligt det kan skilja mellan nätagg, tyckte bara 10mA var så mycket lägre än vad det brukar vara att trodde något inte riktigt stämde, men jag tror dig ;)

Nej det där sista menade jag ingenting med och inget som har med din lösning att gör, bara talade om hur jag gör. Nog för att det där "jag däremot bryter strömmen helt" kan tolkas som att du inte skulle gjort det. :)

Zeus, nej en helt vanlig grendosa med strömbrytare, liknande denna
http://www.kjell.com/?item=39621
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Jaha! Men det är ju nästan lika bra, bara lite mer jobb i någon sec eller två per dag. :D
Borre

Inlägg av Borre »

Datorn startar direkt strömmen slås på så det tar nog lika lång tid att trycka på strömbrytaren där som om jag istället startar datorn med brytaren på den. ;)
execexec

BIOS ändringar för att USB skall mata ström när datorn

Inlägg av execexec »

Hallå.

Mycket fin egentillverkad makapär som finns i den här tråden. Jag funderar bara på om man inte kan uppnå det du vill genom att ha en förgrenare med strömkontakt. Om alla apparater är inkopplade på den kan alla stängas av genom den strömbrytaren.

Men det kanske inte är den roligaste lösningen.

Min fråga är istället vilka inställningar man skall ändra på i BIOS för att moderkortets USB-kontakter skall mata ström även när datorn är avstängd.

Jag har även ett kontrollerkort med USB kontakter (på en pci-plats). Kan dessa ge ström när datorn är avstängd på något sätt.

Jag har ett GA-K8NSC-939

http://www.gigabyte.co.nz/Products/Moth ... uctID=1881

Jag var och köpte en USB-hub med extern strömförsörjning för att kunna ladda mina apparater (mobil ipod osv) när datorn var avstängd men det gick inte. Jag kommer istället undvika standbyströmsförbrukningen genom en förgrenare med brytare.

Ha det bra..

execexec
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Själv så har jag gjort en liknande pryl, fast jag har monterat ett vägguttag på baksidan av datorchassit, detta drar sedan ström från nätaggets
nät kontakt, och styrs med ett 12V 20A dubbelpoligt relä som även är kopplat till 12V linan (med diod över spolen).

http://pici.se/219400/

Har kört med denna lösning i mer än 3 år och det fungerar kalas varje gång! :)

Ni som ska använda USB porten som styrsignal får dock se upp så ni inte lastar på allt för mycket då 5V reläer normalt inte tål så mycket ström.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Det finns massor med både 10A och 16A reläer som har en styrspänning på 5V så inga problem där inte. Och redan 3-4A ska väl räcka till nästan vad som helst? :?:
Skriv svar