Transformator med flera sekundärspänningar (göra själv)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
toxic
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 februari 2004, 01:20:57

Inlägg av toxic »

Sparkz>
Jo det var det jag misstänkte. Orkade bara inte söka upp infon på nätet ;)
Det är 0,34V/varv, ja. Eller 2,96varv/V enligt specifikationen..

Men visst går det bra att lägga en lindning utanpå den andra!
Kalas! =D
toxic
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 februari 2004, 01:20:57

Inlägg av toxic »

Heh, tack för hjälpen allihop! Vad skulle man göra utan detta underbara forum?! :P
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Sparkz skrev: 300 V är inte så mycket. Kolla databladet på tråden, den klarar nog flera kV. Jag har ett projekt på gång, linda om en trafo från en mikrougn för att få ut minst 10 kV. Där är det lite värre, snygga lager med papper mellan och oljebad.
Hur mycket ström ska den kunna leverera? har plockat trafons gratis från gamla oljebrännare, tror de ligger på runt 15kV och 20-40mA
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

toxic skrev:Hmm, borde jag inte kunna "tappa" sekundärlindningen vid lämplig plats istället för att linda en extra? Om jag inte vänder på trafon som Macce föreslog så behöver ena sekundärlindningen c:a 900 varv, och den andra 20 (jag ska ha 300V och 6.3V), så då är det väl bara att jag lindar 880 varv, kopplar in en ledning mitt på tråden, och lindar 20 varv till?
Det ser ut som trafon till en rörförstärkare. 300V anodspänning + 6.3V till glödtrådarna. Då är det inte att rekommendera att plocka ut båda spänningar från samma lindning. Dels behöver glödlindningen grövre tråd än anodlindningen (det behövs mer ström till glödtrådarna jämfört med anodspänningen), dels kan man behöva olika potentialnivåer hos glödspänningen mot anodspänningen för att inte stressa isoleringen mellan katoden och glödtrådarna i rören för mycket. Speciellt vid SRPP-kopplingar har detta betydelse.
toxic
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 februari 2004, 01:20:57

Inlägg av toxic »

Det stämmer mycket bra det. Hur mycket ström drar i allmänhet glödtråden då? Jag har ECC83 i förstegen och EL34 i slutsteget, om det har någon betydelse.

Men är det lugnt att linda sekundärerna på varandra? Har det någon betydelse i vilken ordning de hamnar? Jag kommer nog även att ha en 12V lindning, om det får plats.

Och vad är SRPP? Hittade inte så mycket på Google om det. Men det verkar vara nån sorts "cathode follower"?
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Hmm

Om du ska ha två EL34 i PP så kommer fyra rör (två per kanal) att dra 6,4A

sen har du då ECC83 som drar 300mA per rör så runt 7A får du nog räkna med i det fallet

Om det e ett SE steg så klarar du dig på 5A skulle jag tro
toxic
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 februari 2004, 01:20:57

Inlägg av toxic »

Ahh. Fast jag har bara ett par EL34:or. Förstärkaren kommer att switcha mellan kanalerna, så fasvändaren och slutsteget är gemensamt. Ena försteget består av två ECC83, det andra av en. Så totalt borde det bli max ~4A. Alltså ungefär 1.5-1.6mm-tråd, right?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

SRPP: http://www.puffy.nu/~illuwatar/Tube/PreAmp/preamp.html (mitt försteg bygger på denna princip).

Data för EL34: http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=EL34

Som man ser behövs 1.5A @ 6.3V per EL34. Anodströmmen för ett push-pull klass AB utan UL-uttag på trafon (inget sagt om detta - då antar jag att det inte finns) ligger på 240mA (max, räknad på anodspänning 400V DC).
toxic
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 februari 2004, 01:20:57

Inlägg av toxic »

Hmm. Enligt TDSL drar en ECC83-triod 1.2A/rör vid 250V. Stämmer det verkligen? Med tre sådana rör på full fräs skulle de alltså dra 900VA tillsammans? Kan ju inte stämma.

Vad är ett UL-uttag? Även om jag inte har ett så kan det ju vara kul att veta :)

Hmm, minsta värdet för anodspänningen i tabellen är 315V. Det går väl att köra på lägre än det utan problem, right? Jag hade ju tänkt köra 300V, för enkelhetens skull eftersom det är max för ECC83..

(Edit)
En annan fråga. Går det att vid ett senare tillfälle höja anodspänningen i slutsteget? Alltså så att jag kör typ 300V i försteget och 400-500V i slutsteget. Eller kan det bli problem då?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

När du lindar din trafo för 300 V AC kommer DC-spänningen bli högre (ungefär 420 V DC) eftersom likriktningen höjer denna. Så jag skulle räkna på 400V anodspänning i slutsteget på en gång. De lägre spänningarna för förstegen brukar man fixa med motstånd. När du vet hur stor tomgångsström försteget drar kan du räkna ut vilket motstånd som behövs för erhållet spänningsfall. Att dina ECC83-rör skulle dra 1.2 A tror jag knappast på. 1.2 mA skulle vara mer realistiskt...

UL (Ultra Linear) är ett speciellt arbetsläge hos en pentod som befinner sig mellan rent triod-läge och rent pentod-läge. Man får bättre linjäritet i slutsteget utan att offra allt för mycket uteffekt. UL fixar man genom ett speciellt uttag i utgångstrafon som ligger på 43% av primärlindningen. Denna anslutning kopplas till G2 hos utgångsrören.
toxic
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 februari 2004, 01:20:57

Inlägg av toxic »

Hmm? Blir inte utspänningen 300VDC ändå efter utjämning?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26577
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä likspänning hamnat på växelspänningens toppvärde. Nästan iafa.
toxic
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 februari 2004, 01:20:57

Inlägg av toxic »

Hur kan det komma sig? Den likriktade spänningen kommer ju att variera mellan 0-420V. Varifrån kommer den extra energin för att "lyfta upp" dalarna? Har det med strömmen att göra eller?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Det förutsätts ju att man har en glättningskondensator som håller uppe spänningen under "dalarna", dessutom att den likriktade spänningen är obelastad.
Om man däremot belastar den likriktade spänningen lagom mycket, så kommer den att sjunka till växelspänningens effektivvärde, dvs. 300V
toxic
Inlägg: 85
Blev medlem: 27 februari 2004, 01:20:57

Inlägg av toxic »

Illuwatar skrev:När du lindar din trafo för 300 V AC kommer DC-spänningen bli högre (ungefär 420 V DC) eftersom likriktningen höjer denna. Så jag skulle räkna på 400V anodspänning i slutsteget på en gång.
Måste man inte jämna ut spänningen med en glättningskondensator i audiosammanhang? Om jag bara likriktar så kommer ju spänningen att växla mellan 0-420V med en frekvens på 100Hz, vilket väl kommer ut som ett obehagligt "hum" i högtalaren?
Skriv svar