Telespärr från 98, att göra en modern version ?
Re: Telespärr från 98, att göra en modern version ?
Det låter som om en asterisk-server skulle vara det enklaste. Kräver visserligen en dator men den borde klara sig med en extremt billig och strömsnål variant.
Den kan särbehandla samtal baserat på uppringande nummer och har inbyggd voicemail och röstmenysystem.
Apropå växthuseffekten så lär väl en dator ha nära 100% verkningsgrad som el-element. Så istället för att värma källaren med element så får jag ju processorkraft som bonus
Den kan särbehandla samtal baserat på uppringande nummer och har inbyggd voicemail och röstmenysystem.
Apropå växthuseffekten så lär väl en dator ha nära 100% verkningsgrad som el-element. Så istället för att värma källaren med element så får jag ju processorkraft som bonus

Men hur många Svenssons förstår en vad en AsteriskServer är !?
Ännu mindre hur man sätter upp en sån.
Och ska man köra med Asterisk så kör man väl bara med Iptelefoni ?
Hur skaffar men det då ?
Skaffar men det så har man plötsligt två telefonnummer.
Varför betala för ett Iptelefoni-abbonemang också ?
Jag har tex Telia ADSL hemma, då har jag ju redan ett vanligt analogt telefonnummer.
Det är det numret jag vill kunna spärra inkommande samtal på.
Ännu mindre hur man sätter upp en sån.
Och ska man köra med Asterisk så kör man väl bara med Iptelefoni ?
Hur skaffar men det då ?
Skaffar men det så har man plötsligt två telefonnummer.
Varför betala för ett Iptelefoni-abbonemang också ?
Jag har tex Telia ADSL hemma, då har jag ju redan ett vanligt analogt telefonnummer.
Det är det numret jag vill kunna spärra inkommande samtal på.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Micke_s
Postat: 26-feb-2008 09:28
Oblivion
Postat: 06-mar-2009 09:32
Ibland står tiden faktiskt stilla, eller hur är det?
Postat: 26-feb-2008 09:28
Oblivion
Postat: 06-mar-2009 09:32
Ibland står tiden faktiskt stilla, eller hur är det?
Re:
Jag har letat lite efter detta, men hittar ingen tjänst där dom ens har lyckats publicera prislistan på nätet. Är det väldigt hemligt av någon anledning, eller som jag misstänker: bara väldigt dyrt?Micke_s skrev:Oblivion: Har du hört talas om att mobilen säger växelnr till jobbet istället när du ringer upp. Bara rätt form av abbonemang på företaget så behöver man inte dölja sitt nr.
Nejdå, asterisk klarar även analoga linjer och analoga telefoner. Men då måste man ha interface-kort för det och de är rätt dyra.IceBear skrev: Och ska man köra med Asterisk så kör man väl bara med Iptelefoni ?
Finns det nån teleoperatör idag som INTE erbjuder IP-telefoni?Hur skaffar men det då ?
Ja, ser man det som en nackdel så. För vår del blir det ungefär 300 spänn i kvartalet billigare att ha ADSL (där vi även betalar abonnemangsavgift för telelinjen) och tre IP-abonnemang än att ringa med Telia-abonnemanget. Och då har vi då fördelen att ungarna har egna inkommande telefonnummer (alla utgående samtal går på samma abonemang).Skaffar men det så har man plötsligt två telefonnummer.