Svepande UV-LED Box "Klar"

Berätta om dina pågående projekt.
marcusg

Inlägg av marcusg »

Lite spännande det där med kvalitén på dioderna. På mitt senaste kort har jag en diod som lyser mycket svagare än alla andra. Något blinkande har jag inte märkt av, dock...
Användarvisningsbild
Gorgus
Kontakt:

Inlägg av Gorgus »

Vore kul med funktioner för att automatiskt avgöra storleken på laminatet som ska belysas.

Går det öht? Typ, göra ett svep och mäta reflektionen? Vissa kopieringsmaskiner verkar klara det iaf.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Gorgus, känns som en mekanisk lösning isåfall skulle vara det enklaste, typ en ram eller annan avgränsare som man lägger an kortets bortre sida.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Och vad skulle nyttan med det vara? Mer än att man får ojämn brinn-tid på lysdioderna, vilket är negativt.
marcusg

Inlägg av marcusg »

Tanken var väl att låta alla LEDar lysa hela tiden, men att minska området de sveper över. Om du har ett kort som är 5cm långt så kanske inte LEDarna behöver svepa över hela glasytan (sidådär 30cm), utan kanske 9cm (för att ha lite marginal)?
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Vad spelar det för roll om man belyser bredare än kortet då?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

om svepet är längre än kortet så förlorar man ju tid då lysdioderna är vid kortet = det tar längre tid att exponera kortet
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Enklaste lösningen: Måttband och mata in längden på kortet.
Något mer avancerad lösning: Vägning av kortet. Vet man vad en cm² väger och har en fast bredd på alla kort så kan man få in längden automatiskt i en PIC/AVR.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Ahaa.. då förstår jag :)

Man vill alltså ställa in vilket område den ska svepa fram och tillbaka över på längden.
Trodde ni menade bredden, därför jag tyckte det verkade suspekt.
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Tror du inte att kortet riskerar att bli ojämt belyst? Jag tror delarna närmast vändpunkterna får längre exponeringstid.
marcusg

Inlägg av marcusg »

Som jag skrev tidigare så får man väl ta med lite marginaler. Med en 10cm långt kort får man kanske svepa över 12-14cm för att vara på säkra sidan.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Update… :D

Nu så slängde jag tillbaka stegmotorn i lådan, & kopplade upp den mot en Atmega16 på (labbkort) som har hand om hastighet & svepområde med tillhörande LCD & knappar.

Siffrorna vid varje bit är ett delay värde i (ms), som placerats mellan varje steg för stegmotorn.
Som jämförelse 100ms = tar 19sek att svepa över en längd på 2cm. Och den totala sveplängden är just 2cm för varje bit.

Och så resultaten…
Dom tunnaste ledarna är 11mil & kretsen i överkant är en Mega16 med TQFP44 kapsel.
Och ja jag är hur nöjd som helst. :) Det ser ut som att man ska satsa på runt 300ms vilket blir knappt 1min belysning per 2cm längd.
Så nu blir det till att cadda en skarp version av styrningen & bygga in allt lite fint i lådan…

Bild

Stor Bild
Användarvisningsbild
PERfect

Inlägg av PERfect »

Tydligen är det inte bara är vi som har börjat ett bygge på en svepande UV-box. Vi fick inte tag på tillräckligt många UV-dioder till ett rimligt pris så vi testar också den svepande lösningen. Än så länge har vi slaktat en A4-scanner, inskaffat det mesta som behövs, modifierat släden, klurat ut hur den befintliga styrningen till stegmotorn fungerar och kan nu styra den via en PIC.

Jag hade tänkt att ha en 2x16 teckens display och lite knappar så att man kan ställa in storlek på kortet och exponeringstid om det hade varit en heltäckande belysning. Sen får PICen räkna ut hur snabbt den ska köra stegmotorn i ett svep för att åstadkomma den exponeringstiden.

Jag undrar vad ni använder för programvara för att rita kretskorten?
Jag har simulerat lite i Multisim och installerat Target 3001! gratisversion. Utöver det har jag ingen större erfarenhet av elektronik CAD. Eller ska jag satsa på att lära mig EAGLE? Vet inte vilket som är bäst för en nybörjare som vill komma igång snabbt.

En bild på vårt bygge hitintills, glaset och locket är har lyfts av och ligger bakom själva lådan.
Bild
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Najsigt med fler liknande byggen, fram med kameran & släng upp en projektråd, så vi får se lite mer av ditt bygge!. :)

Jag gjorde nyss ett nytt kort för 39st UV-dioder vilket bildar en brädd på 20cm. Och så ett kontrollerkort, för styrningen av lådan. Dessa belyste jag i denna lådan med prototypstyrningen på golvet ,och resultatet blev riktigt bra. :P

Bild
Bild
Användarvisningsbild
chrille112

Inlägg av chrille112 »

Skitsnyggt! Driver du den med batteri?
Skriv svar