Styrkort för 8 RC-servon via I2C med ATMega48

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Andax

Styrkort för 8 RC-servon via I2C med ATMega48

Inlägg av Andax »

Har gjort mitt första riktiga kretskort helt själv. (har iofs fuskat och testat lite förut, men inget riktigt där jag ska använda kortet till något speciellt)

Eftersom jag köpte på mig 50 st ATMega48 i Micro Lead Frame (MLF) kapsel som är ruskigt små behövde jag göra kretskort för att i huvudtaget kunna använda dem.
Kapsel är ca 5x5 mm och har 32 anslutningar.

Bild
Ovan: En atmega48 på toppen av mitt lillfinger... Och nej jag har inte smedhänder utan taniga hackerhänder! :D

Bild
Ovan: Närbild av atmega48:an

Metoden jag använt för PCB är:
Laserskrivare med glättat fotopapper + strykjärn och sedan etsning i natriumpersulfat

Utskriften på det glättade pappret (gjorde en panel om 4 kort):
Bild

Resultatet efter etsning:
Bild

Det svarta på kretskortet är inte från tonern utan från den kretskortspenna som jag gjorde lite fixar med. Svarta färgen från pennan smetade när jag använde aceton för att ta bort tonern.
Jag ska nog värma lite bättre nästa gång med strykjärnet även ute i kanterna så slipper man göra efterfixar med penna... ...alternativ bygga om en sån där lamineringsmaskin och hoppas på jämnare värme.

Tanken med kretskortet är att det ska bli en 8-kanals RC-servo kontroller som via I2C kan ta emot kommandon och styra ut servona.

Har precis lött färdigt ett av de fyra exemplaren och hookat upp den till STK500. Kan erkänna att lödningen av Mega48 i MLF inte blev helt snygg, men det verkar funka!! :shock:
Har kunnat programmera ett litet testprogram som togglar lite pinnar...
Om någon tjatar på mig att de måste se resultatet av lödningen så slänger jag kanske upp en bild, men eftersom det var min första MLF-kapsel är det inget jag är stolt över! :)

Så nu blir det programmering av... Om någon har erfarenhet av I2C på en atmega så tar jag tacksamt emot tips mm.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Du skulle ju byggt såna här istället :) http://openservo.com/
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Tack för tipset... Ska titta närmare på det. Finns kanske en del info och tips om I2C i AVR också...
Har du kört något projekt med AVR och eventuellt med I2C?

Jag har lite robotprojekt i huvudet som eventuellt kräver ett antal servon, där av ett kort som klarar 8 kanaler och som inte är så stort. Kommer att trycka ihop det betydligt i nästa revision, nu var det mest en test att få något att snurra!

Apropå något annat... Några tips på hur jag kan förtenna korten? Har testat med lödpasta och varmluftspistol, men det funkade bara på de någorlunda stora kopparytorna. De inte anslutna paddarna på MLF footprinten släppte när man värmde och tog bort överflödigt lod.

Hade inte Conrad något kemisk förtenning??
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

Ha ha, så jäkla snyggt, bra ide!
Jag köpte på mig 25st själv genom "Virror", Det var riktigt bra den, skall nog göra nån sådan med bland annat!

Du har inte lust att lägga upp en PDF med kretskortet på, så man kan ta det direckt?

Snyggt jobbat, kommer följa projektet med stort intresse:-)
(Kommer följa alla projekt med ATmega48:orna :-P )
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Kul att du tyckte om idén. Alltid roligt med lite uppskattning! :)

Visst kan jag lägga upp PCB. Funkar BMP istället för PDF, för det vet jag att mitt program kan exportera?

Fixar det när jag kommer hem ikväll...
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

Ingen brodska, BMP fungerar bara bra!

Jag installerade CutePDFwriter ett gratisprogram för att göra PDF:er på min dator.
Då väljer jag bara vanlig utskrift och sedan som skrivare väljer jag den virtuella CutePDFWriter. Menar inte att du skall installera det och så, bara att det är en funktion jag är väldigt nöjd med. Mycket smidigt när man skriver ut sitt "elektroniska schema" då kan man zooma och ha sig i det fast man sitter på en dator som inte har det ritprogrammet....

Bara som tipps, BMP duger gott åt mig!!
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Läckert! :tumupp:
Är det inte väldigt pilligt att löda sådana?
Inget kaffe innan antar jag :)

/Hampus
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

PeotryD, nu är schema och pcb på plats! Konverterade BMP till PNG eftersom det blev mycket mindre filstorlek.

Schema
PCB inklusive silk
PCB bottom copper

Som kontroll av skalan efter utskrift så är det prick 40 mm mellan vertikala monteringshålen (de yttersta stora paddarna). Upptäckte att mitt PCB program, vid export, inte fyller i skalan pixels/per tum korrekt så jag fick tillämpa lite handpåläggning för att få rätt skala!

Cosmox, pilligt värre!! :)
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

Fifan vad bra ! Ett typiskt projekt jag kommer att använda till min lilla båt =) .
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Hur har det gått med ditt projekt Andax?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Jo, jag har byggt ihop och testat ett kort. Dock ligger programmeringen av mjukvaran lite efter. Har ännu inte använt kortet i något projekt så det har inte varit så akut att få till programmet så nu är det mer en test applikation som kör.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Andax: Jag har hört om strykjärnsmetoden förut, men känt mig tveksam. Du har ju lyckats jättebra... Det är alltså bara att skriva ut spegelvänt på ett fotopapper och sedan stryka på?

Du pressar fotopappert direkt mot kopparen alltså? (inga fotoresist, lacker eller annat emellan?)

Temperatur? Fallgropar?
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Re: Styrkort för 8 RC-servon via I2C med ATMega48

Inlägg av Jeppsson »

Andax skrev:Jag ska nog värma lite bättre nästa gång med strykjärnet även ute i kanterna så slipper man göra efterfixar med penna... ...alternativ bygga om en sån där lamineringsmaskin och hoppas på jämnare värme.
Jag har oxå lite samma problem med att få det bra ute i kanterna men det har jag till stordel löst genom att:
- Noga fila ner kanterna på kretskortet så det inte sticker upp något innan de körs igenom den omoddade lamineringsmaskinen.
- Sen lägger jag till en extra ram på kretskortet som inte skall vara kvar efter att kortet är utklippt.

Det känns lite som den yttersta tonern får hjälpa till att hålla pappert på plats och får mycket stryk när det körs igenom laminatorn.

Snygga kort... :)
Micke_N

Inlägg av Micke_N »

Ett tips är att lägga in jordplan på korten, det skyddar lite mot störningar plus att det sparar på din etsvätska. Av den senare anledningen kan det också vara en bra idé att lämna kopparn kvar på ytan runt/mellan dina kort. Och vill man snåla ordentligt trycker man ihop korten mot ett av laminatets hörn så får du en långsmal rest som kan vara bra att ha någon gång :roll: .
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Behöver du inte pullup's till I2C:n?
Skriv svar