Eftersom jag köpte på mig 50 st ATMega48 i Micro Lead Frame (MLF) kapsel som är ruskigt små behövde jag göra kretskort för att i huvudtaget kunna använda dem.
Kapsel är ca 5x5 mm och har 32 anslutningar.

Ovan: En atmega48 på toppen av mitt lillfinger... Och nej jag har inte smedhänder utan taniga hackerhänder!

Ovan: Närbild av atmega48:an
Metoden jag använt för PCB är:
Laserskrivare med glättat fotopapper + strykjärn och sedan etsning i natriumpersulfat
Utskriften på det glättade pappret (gjorde en panel om 4 kort):

Resultatet efter etsning:

Det svarta på kretskortet är inte från tonern utan från den kretskortspenna som jag gjorde lite fixar med. Svarta färgen från pennan smetade när jag använde aceton för att ta bort tonern.
Jag ska nog värma lite bättre nästa gång med strykjärnet även ute i kanterna så slipper man göra efterfixar med penna... ...alternativ bygga om en sån där lamineringsmaskin och hoppas på jämnare värme.
Tanken med kretskortet är att det ska bli en 8-kanals RC-servo kontroller som via I2C kan ta emot kommandon och styra ut servona.
Har precis lött färdigt ett av de fyra exemplaren och hookat upp den till STK500. Kan erkänna att lödningen av Mega48 i MLF inte blev helt snygg, men det verkar funka!!

Har kunnat programmera ett litet testprogram som togglar lite pinnar...
Om någon tjatar på mig att de måste se resultatet av lödningen så slänger jag kanske upp en bild, men eftersom det var min första MLF-kapsel är det inget jag är stolt över!

Så nu blir det programmering av... Om någon har erfarenhet av I2C på en atmega så tar jag tacksamt emot tips mm.