Tänker försöka börja leka lite med min Wisp som jag köpte av Sodjan för nåt halvår sen. Jag är helt grön på PIC-området men har sett att det krävs en del kringkomponenter på labbplattan för att komma igång. Stabil 5V-spänning har jag ordnat, men jag har överhuvudtaget inga motstånd eller kondingar på lager. Ska beställa lite annat på Elfa så jag tänkte att jag kunde plocka ihop ett litet startkit med komponenter också. Har sneglat på deras resistor-paket med massa olika värden i, men det finns ju tre olika, måste jag ha alla värden till att börja med? Sen behövs det kanske några kondingar och lite lysdioder så jag kan börja labba med lite enkla "Blink-A-Led" experiment. Har ni några tips på lite startkomponenter åt mig, så jag slipper köpa massa saker jag inte kommer använda?
MVH William
Litet startkit
ELFAs komponentsatser är ju inte direkt gratis, har jag för mig... kolla kjell och company istället...
(och nej, du behöver inte ha alla värden, även om det underlättar. det går alltid att parallell och seriekoppla sig till rätt värde... och i många fall funkar ett helt annat värde nästan lika bra
)
(och nej, du behöver inte ha alla värden, även om det underlättar. det går alltid att parallell och seriekoppla sig till rätt värde... och i många fall funkar ett helt annat värde nästan lika bra

- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Lite komponenter som måste finnas hos varje seriös PIC'are:
Kondensatorer: 100n för avkoppling. Några för att bygga strömförsörjning är inte heller fel, ellytar 1000u och 10u. Kanske någon mer? 15pF och 22pF om man vill köra med kristall.
Motstånd: 10k för Mclr och tryckknappar, 470ohm för lysdioder.
Lysdioder: Billigaste möjliga.
Spänningsregulator: 7805 eller 78L05 (för mindre strömmar).
Kristaller: 4MHz, 8MHz, kanske 20MHz? Sodjan har en bra sats med kristaller+kondingar.
Övrigt: Sodjans PC-serieportsadapter. Tryckknappar.
Finns nog mer?
Kondensatorer: 100n för avkoppling. Några för att bygga strömförsörjning är inte heller fel, ellytar 1000u och 10u. Kanske någon mer? 15pF och 22pF om man vill köra med kristall.
Motstånd: 10k för Mclr och tryckknappar, 470ohm för lysdioder.
Lysdioder: Billigaste möjliga.
Spänningsregulator: 7805 eller 78L05 (för mindre strömmar).
Kristaller: 4MHz, 8MHz, kanske 20MHz? Sodjan har en bra sats med kristaller+kondingar.
Övrigt: Sodjans PC-serieportsadapter. Tryckknappar.
Finns nog mer?