Kiseldiod 1N5406

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Zebulox

Kiseldiod 1N5406

Inlägg av Zebulox »

Hej!

Jag får märkliga mätvärden när jag mäter på kiseldiod 1N5406. Spänningen som ligger på är 9 volt och dioden verkar leda ström i båda riktningarna...? Jag får resultatet 8,5 volt respektive ca 5 volt. Dioden är ny och jag har inte lött fast den.

Hur känsliga är sådana här dioder för värme? Kan man förstöra dem genom att utsätta dem för alltför hög värme (från lödningsarbetet). Hur beter sig en skadad diod?

Och jodå - jag är nybörjare!

Zebulox
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

SKadade dioder kan bete sig hur som helst. I regel kortis eller avbrott. Din diod verkar inte fult kurrant. Jag tror inte att den leder ström i båda riktningarna! Din mätning är en spänningsmätning men tyder på att den inte leder ström i någon riktning. Jag skulle prova med en annan.
Edit: Nya dioder är i regel hela, testa i en enkel krets om den inte fungerar ändå.
Senast redigerad av Mindmapper 23 februari 2008, 13:32:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

troligtvis mätfel

den ledera aningens baklänges med, få saker innom elektronik är perfekta rent elektroniskt

prova med att ha ett 1k motstånd och ett 9v batteri, batteri diod motstånd och tillbaka till batteriet, mät spänningen över diod och motstånd , ovh gör det igen efter du vänt dioden, då bör du se en ordentligt skillnad, men du kan bränt dioden om du lött länge med hög värme, men då har du säkert klabbat i mer än 20 sekuner på dioedn
Zebulox

Inlägg av Zebulox »

OK... tack för era svar!

Varför bör jag ha med ett motstånd i kretsen?

Zebulox
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

För att begränsa strömmen. När dioden leder skickar batteriet ut all ström den kan om det finns en broms (dvs. resistorn i det här fallet). Ohms lag I = U/R dvs. 9/1000 = 0,009A = 9mA. Egentligen tappar du ca 0,7V över dioden så det blir (9-0,7V)/1000. Du kan använda ett annat resistansvärde det är inte kritiskt.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Har du inte diodtest på din multimeter?
Kolla efter symbolen för diod, med röd testsladd på anod och svart på katod skall instrumentet visa 0,5-1,0V. Kastar du om sladdarna så skall instrumentet visa likadant som om sladdarna hänger i luften (t.ex. -1 i vänsterkanten).

Om du inte har värmt sönder den så kan det ju vara en ESDskada.

Du har säkert upplevt statisk elektricitet, alltså att man blir uppladdad och kanske får en stöt när man tar på t.ex. ett dörrhandtag eller en diskbänk efter att man kammat sig eller dragit av sig en tröja.

På elektronikspråk kallas det ElectroStatic Discharge -ESD (elektrostatisk urladdning).
Vi pratar om tusentals volt, strömmen kanske bara blir någon milliampere men det är tillräckligt för att sabotera en halvledare.

För att undvika detta så tar man på jordstiftet i ett vägguttag eller en blank (omålad) del av ett vattenledningsrör innan man börjar labba.

Observera att elradiatorer (elelement) oftast är dubbelisolerade (symbol: en kvadrat inuti en kvadrat) dvs. ej anslutna till skyddsjord så dessa funkar inte att jorda i.

Om du mekar med dyra grejer (chippar ditt tv-spel t.ex.) så rekommenderas ett ESDarmband.
Armbandet kopplas till jord, sladden innehåller ett motstånd så att urladdning går långsamt samt skyddar dig mot elchock om du kommer i kontakt med strömförande ledning.
Zebulox

Inlägg av Zebulox »

Jo, jag har diodtest på multimetern, men jag har börjat misstänka att den inte är helt frisk. jag har lött ihop tre kiseldioder i serie och när jag mäter med diodtest över alla tre dioderna blinkar ett värde till (1568 eller något sådant) och sedan visas "1" i displayen. Mäter jag på en diod visas ett fast värde.

I displayen visas också ibland en batterisymbol. Jag har haft multimetern i ca två år och har använt den måttligt, så jag har svårt att tro att batteriet i den redan skulle vara svagt. I bruksanvisningen står inget om denna batterisymbol...

Tack för era synpunkter! Det är trevligt att känna att man vågar fråga om sådant som för somliga (många?) här på elektronikforumet förmodligen tycker är rent banala saker!

Zebulox
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Byt batteri. Batterier självurladdar en del. När batterierna i en multimeter blir för dåligt brukar multimetrarna visa ett för högt värde.
Edit: Meningen med diodtestområdet är att man ska testa dioder en och en.
probe

Inlägg av probe »

URI-metern på jobbet byter jag batteri i en gång i månaden och jag har också erfarenhet av att vissa instrument blir mycket märkliga på just diodläget när spänningen börjar falla från batteriet VC920 VET jag har det problemet och inget som indikerar att spänningen är låg förrän långt efter det att diodläget har spunkat ur helt..
Skriv svar