Jag funderar på att bygga en AD-omvandlare som jag kan ansluta till en PC ,t ex. med den färdiga kretsen MAX 186
och har funderat på hur jag ska kunna kommunicera med serie- eller parallell-porten. Jag vill att utrustningen ska vara plattformsoberoende (själv har jag olika datorer med olika versioner av Windows och Linux), så jag har valt att försöka lära mig JAVA-programmering.Seriell 12-bitars 8-kanals A/D med track and hold
Fabr Maxim
Komplett datainsamlingssystem med mycket låg strömförbrukning. Ingångarna kan konfigureras mjukvarumässigt. Serieinterfacet är kompatibelt med SPI, QSPI, Microwire och TMS 320.
Lättare sagt än gjort. Det verkar vara en djungel med paket för allt tänkbart, och att fatta den dokumentationen är bara för mycket för mig!
Nu har jag fått reda på att det ska finnas ett javax.comm paket, men jag vet inte om jag kan styra/läsa direkt på porten.. det verkar som om det handlar om input / output streams, dvs. seriell data enligt en viss standard. Om jag vill kunna styra t.ex några reläer direkt på RS-323 utgången så funkar ju inte det. Jag vill kunna sätta databitarna manuellt.
Är den nån som har nån vana vid JAVA och som gjort/använt nåt program som kommunicerar med en port direkt? Jag tänker t.ex. på RS-232 porten som oftast inte använd till något annat. Skulle gärna vilja se några exempel så att jag kommer igång.