Jag har byggt några smågrejer med 74HC132. Det är en mycket användbar krets som passar bra till batteridrivna prylar.
Här är mina två projekt som jag har byggt, Pipmoj och Water alarm:
http://stromqvist.mine.nu/magnus/tekniskt.htm
Jag efterlyser lite fler ideer med denna underbara krets.
// Magnus
74HC132 mycket användbar
-
- Kontakt:
-
- Kontakt:
Den är lite speciell... den har hysteres på ingångarna, då kan man mycket lätt att bygga oscillatorer med den. Kolla databladet på den. Annars funkar den som en vanlig NAND-krets.
Det fungerar perfekt med ett lithiumbatteri och den blir strömsnål utav bara attan. Jag har en vattenvarnare under min varmvattenberedare ifall den skulle börja läcka.
Jag ska bygga en till och ha under diskmaskinen.
Pipmojen har jag skämtat med mina arbetskamrater. Jag har gömt den väl och efter några dagar med det där pipet var 30:de sekund på offrets kontor så blir dom lite nyfikna och vänder upp och ner på allt innan dom hittar den.
// Magnus
Det fungerar perfekt med ett lithiumbatteri och den blir strömsnål utav bara attan. Jag har en vattenvarnare under min varmvattenberedare ifall den skulle börja läcka.
Jag ska bygga en till och ha under diskmaskinen.
Pipmojen har jag skämtat med mina arbetskamrater. Jag har gömt den väl och efter några dagar med det där pipet var 30:de sekund på offrets kontor så blir dom lite nyfikna och vänder upp och ner på allt innan dom hittar den.
// Magnus