Har länge drömt om att få bygga en egen moonflower. Eller att äga rent ut sagt. Men detta har visat sig svårt att få loss både pengar och tid att beställa en sån.
Så bestämde mig för att bygga en själv.
Har glömt att ta byggbilder, som vanligt men några har jag iaf fått med.
Den är långt ifrån klar så det kommer bli många uppdateringar med fler bilder efter hand.
Började med att sticka och köpa lite plåt, körde ner till Ramneskogs i hamnen i Malmö. Det är för dem som inte vet de som återvinner, köper och säljer metaller i trakterna här.
Vilket är mycket smidigt, det kostar inte många kronor att köpa saker där.
6 m stålrör kostar ca 35 kr. Inkl momsen. Stålstav är ca samma pris.
Köpte iaf 2kvm 0,7 mm stålplåt till det enorma priset av 25 kr.
Så jag startade med att bygga själva lådan, vilket var inte helt enkelt att bocka kanterna utan en riktig plåtbockare. Så det fick bli en fet bit plattjärn, 50*20*2,5 cm som underlag till att banka kanterna med mindre slägga.
Blev helt ok resultat mnåste jag säga även om det blev lite småfel här och där. Inget som "bil-tenn" inte kan fixa.

En del att slipa men det är lätt gjort. Tryckluft funkar fint till det mesta.
Fler bilder på lådan med en del innehåll.

Det ska sättas fast en fläkt för att kyla lampan, den blir så otroligt varm, hela lådan runt lampan blir nog ett antal grader så det gäller verkligen att passa sig om inte vill ha ont i tassarna.

Hade lite problem med parabolen. Men det gick faktsikt rätt bra. Såhär blev resultatet till slut efter några timmar i verkstaden.

Det är en hel del till som ska fixas med innan det är klart. Det ska så småningom på en stegmotor istället för den som sitter där nu, och detn kommer även en ljudstyrning. Men än så länge kommer jag bara relgera hastigheten och ritkigt manuellt. Men det går ju bra så länge. Inget som stör direkt.
Så det ska fixas och en lite fjärrkontroll ska på.
Även en fläkt ska installeras för att dra ut den värsta värmen.
Sen ska det slipas, spacklas och till slut målas. Kommer måla den i antingen hammarlack av något slag eller motorlack för bilar som tål temperaturen lite bättre.
Lampan som jag använder är en 250 watts, 24 volt halogenlampa som jag bara dreiver på 15 volt för tillfället. Ska vid behov öka uppo spänningen till 20 volt om det behöves, men just nu räcker det fint med 15 volt då det lyser otroligt mycket och jag får mycket bättre hållbarhet på lampan. Kanske något mer än de 50 timmar den var specad till på 24 volt.
Så nu vill ni nog se hur det lyser. Detta är bara ett test, kommer ljusteras något senare men än så länge får det duga.
Alla bilderna utom den första är tagna med viss mängd rök i rummet. Det går att se strålarna utan röken med men det är bara svagt. Så blir mycket bättre med röken.

Så det var alla bilder än så länge, men det kommer mer så fort jag gjort mer på lampan.
Micke