Japp, då har jag lite snabbt kontrollerat tjofräsen. Här är lite bilder:
Här är allt uppställt. Jag försökte rikta linjärskenan på portalen efter mitten på bordet. Kan nu konstatera att jag måste borra upp de frigående hålen till 7mm från 6,5mm för att få mer justermån, men det är en smal sak för händige herrn. Utan att bryta ryggen blir kastet mellan +9 och -11 hundradelar. Inte så bra men med större hål kommer jag få den att gå bättre.
Jaaaa, skenan sticker ut, den är inte kapad ännu. Jag inser nu att beställa i rätt längd från början är väldigt trevligt. Ser inte fram emot att kapa dessa utan tillgång till varken maskinsåg eller gassvets. Fan att man skulle byta jobb...
Här ser man lite av siffrorna som jag fick fram. Mittenraden är referensraden och alla avvikelser ska jämföras med denna rad för att få bort felet i linjärskenans injustering. Totalt får jag en största avvikelse på 8 hundradelar och detta i ett hörn av bordet. Inte helt oväntat. På större delen av bordet ligger avvikelsen på 2-3 hundradelar. Detta tycker jag är helt ok och inte grund för att skicka grejerna på ombearbetning. Vad tycker ni?
En lösning att få bordet ännu bättre är att när maskinen är klar så lägger man på en skiva eller remsor med tuff alu för att göra T-spår och ytan bearbetas i maskinen för bästa möjliga planhet.
En annan sak jag funderar på är det fel jag uppmätt, var finns det och vad spelar det för roll? Iochmed att bordet rör sej i X-led och fräsverktyget i Y/Z-led så innebär fel i ändarna på X-ledens underlag (i stommen, där linjärskenorna är fästa) inte så mycket då det är ca 500mm från fräsverktyget och det är förmodligen bara i extremfall som det största felet påverkar nånting så det märks. Inte nåt för maskinbyggare DE-LUX som ska tjäna sitt levebröd på det, men för oss kommer det funka tror jag.