Bilbatteri, urladdat och negativ spänning
Bilbatteri, urladdat och negativ spänning
Igår fann jag min bil helt strömlös då den hade stått still i ungefär 5 dagar. Det har aldrig varit några problem tidigare (jag vet att tändningen var avslagen, ljuset avslaget, radion kopplad så att strömmen bryts med tändningen osv).
Batteriet är helt tomt och vad jag tycker verkar konstigt är att spänningen över det är -0,8 V. Jag hoppas att det är batteriet som gått sönder och inte något annat elektriskt som är orsaken. Så till frågorna.
Förekommer det att batterier begår "spontant självmord"?
Är det lönt att försöka ladda batteriet eller ska jag se det som förlorat?
Vad beror den negativa spänningen på, kan det vara polvändning?
Vad är vanliga felmekanismer i batterier? Krypströmmar, kortslutning, uttorkning, polvändning?
Batteriet är helt tomt och vad jag tycker verkar konstigt är att spänningen över det är -0,8 V. Jag hoppas att det är batteriet som gått sönder och inte något annat elektriskt som är orsaken. Så till frågorna.
Förekommer det att batterier begår "spontant självmord"?
Är det lönt att försöka ladda batteriet eller ska jag se det som förlorat?
Vad beror den negativa spänningen på, kan det vara polvändning?
Vad är vanliga felmekanismer i batterier? Krypströmmar, kortslutning, uttorkning, polvändning?
Jag har kollat syranivån i några celler och det är i alla fall så att det täcker plattorna, jag får väl kolla resten också. Jag antar att batteriet är lika gammalt som bilen, 5 år.
Angående kortslutning och avbrända ledare. Den första åtgärden var att försöka starta med startkablar. + till +, sedan - till hjälpbatteriet och till sist jordkabeln i min bil. Det gnistrade rejält vid försök att ansluta jord. Det tyder väl mer på någon kortslutning och inte ett avbrott. Gnistbildningen kan ju också bero på den stora potentialskillnaden mellan batterierna.
Angående kortslutning och avbrända ledare. Den första åtgärden var att försöka starta med startkablar. + till +, sedan - till hjälpbatteriet och till sist jordkabeln i min bil. Det gnistrade rejält vid försök att ansluta jord. Det tyder väl mer på någon kortslutning och inte ett avbrott. Gnistbildningen kan ju också bero på den stora potentialskillnaden mellan batterierna.
-
När du hjälpstartar en bil ska man inte ta jorden först.
Pluspol mot pluspol.
Minuspol mot chassi.
Chassianslutningen ska alltid komma sist.
Om du ansluter minus först kommer du vara tvungen att göra sista anslutniungen på batteriets pluspol. Och då får du en gnista i närheten av batteriet. Och har man riktigt otur så smäller det då.
Jag säger precis som Danei "Jag kan säga att jag fuskar ganska bra. Men det är så man ska göra."
Pluspol mot pluspol.
Minuspol mot chassi.
Chassianslutningen ska alltid komma sist.
Om du ansluter minus först kommer du vara tvungen att göra sista anslutniungen på batteriets pluspol. Och då får du en gnista i närheten av batteriet. Och har man riktigt otur så smäller det då.
Jag säger precis som Danei "Jag kan säga att jag fuskar ganska bra. Men det är så man ska göra."
En annan sak man kan tänka på när det gäller bilar och batterier. När man tar lös / monterar bilbatteriet. (inte hjälpstart inblandat) så är även då bäst att ta lös minuspolen först, respektive skruva fast minus sist.
Anledningen är att man ofta har verktyg helt i metall. Tar man lös plus först är risken ganska stor att man slinter och kortsluter pluspol mot chassi. Lossar man minus först, gör det mindre att man slinter.
Anledningen är att man ofta har verktyg helt i metall. Tar man lös plus först är risken ganska stor att man slinter och kortsluter pluspol mot chassi. Lossar man minus först, gör det mindre att man slinter.