Fagges CNC-bygge...

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

He he, du menar att spritsa & fräsa pepparkaks hus :D.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

När ngn ändå nämde peppakakor...
Fatta vilka grymma peparkakshus du kan göra :)

EDIT: Fasen!!! jag förlorade :( :D
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Men ärligt, Tror ni att det går att böja tillbaka ett kort med vakum under fräsningen, det krävs ju faktiskt en hel del kraft för detta ju?.

Man kanske skulle överväga att hitta andra lösningar med kälmmor eller liknande, innan man slösar bort massa pengar hos glasmästaren?.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Jag tror INTE att det fungerar tillräckligt bra ... Först och främst måste man nog pressa ner kortet så att "suget" kan få tag. Sedan tror jag inte att kraften räcker. Jag kan inte förklara det vetenskapligt, men maggropen säger det :D och den brukar ha rätt.

Men det största problemet får man nog om kortet är lite uppböjt på kanterna. Men! Ju större kort ju större chans att man lyckas.

Som sagt var, maggropen har talat ... eller var det bara hungerkänslor?
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Fagge skrev: Sparkz
Men om man gör en ram runt om som du sa, då blir det ju ett ganska stort tomrum. Tror du inte att vakumet kommer att böja den övre skivan då, om man inte har massa typ stolpar som stöttar?
Sa du inte tjock plexi? :D

Men ett bord med T-spår och någon slags klämmor är nog lättare, och mer flexibelt när du vill fräsa annat. Och så slipper man en dammsugare som väsnas och drar 3 ggr så mycket ström som fräsen i sig gör.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Jag skulle satsa på ett bord med T-spår eller en massa borrade o gängade hål.
Sedan kan man lätt göra små fina spännjärn för att endast ta tag i kanten på korten. Vi har sådana på jobbet men lite kraftigare modell. Dom tar ca 4-5mm i kanten på en tjock plåt (20-30mm) och kanske 600x4000 i storlek och klarar med råge att trycka ner den i bordet. Det borde räcka gott o väl med 1mm grepp för att hålla ner en bit laminat. Plitade ihop en liten snabb principskiss för att visa vad jag menar. Proportionerna går nog att få till lite bättre, dvs det behöver inte vara så kraftigt för att hålla i lite laminat. Järnen kan du nog göra i alu.

Självklart så behöver du sådana på minst 2 sidor av laminatet.

Bild

Då slipper du ha en vrålande dammsugare som ska hålla ner korten. Den kommer förresten inte må bra av att övervarva utan att få tillräckligt med kylluft.

Mikael
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Ja det får bli nått liknande.
Att fräsa T-spår fungerar inte, för att jag ska fylla hela plattan med 3mm hål med 1cm mellanrum för styrstiften!.
Plattan kommer att bli 40*45cm, & gänga kanske 2310hål det vägrar jag!.
Men dessa 3mm hålen är så exakta så om man gör en klämma som har några sånna stift i sig borde klämms fast sig själv när man dra åt skruven mot laminatet!.

Bild
Senast redigerad av Fagge 25 maj 2005, 12:50:25, redigerad totalt 1 gång.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Med en sådan här gängtapp går det snabbt att gänga om du redan har förborrat.

http://katalog.luna.se/webspeed/katalog ... id=5156984
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Grymt alltså... :)

Men nån slags dammsugare är ju bra att ha. Inte bra med en massa spån och damm ovanpå allting. Alla detaljer slits ju så mycket fortare när det är skitigt. Inte minst frässtålen.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Alltså jag vill se mer filmer av den här maskinen in acction. Får gåshud av det där ljudet. :tumupp:
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Men var ligger problemet i att gänga hålen? Du har ju en maskin som gör det åt dig. :wink: Man tillverkar en flytande hållare för gängtappen som fjädrar såväl utåt som inåt. Jag kör med sådana dagligen på jobbet. Men det är inte så bara att göra dom själv om man inte har tillgång till maskiner (svarv o fräs) för metallbearbetning.

Mikael
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Hade jag bara kunnat styra spindelmotorns varv & kunnat synka den med gängstigningen, så hade det ändå inte gått, för att motorn går ej att köra baklänges :?.

Japp, en damsugare kommer det att bli, men jag har inte hittat den optimala slangen än. Jag är på jakt efter en slang som är böjbar men när man sätter den i ett visst läge så skall den vara där oxo & inte fjädra tillbaka, "typ vissa bordslampor har nått liknande".

Lugn det blir fler video kvällar snart, men jag behöver nånstanns att lägga upp dem lite änkelt!?.
Senast redigerad av Fagge 25 maj 2005, 12:52:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

om du mailar dem till mig kan jag lägga upp dem :D

/Johan
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Jag har sett sådana slangar som man kan "ställa" i ett läge och sedan är dom där. Du kan ju hitta nån lampa med sån slang och plocka ut den slangen. Nån trasig lampa som du kan få billigt på nån loppis eller skrotmarknad eller nått kan man använda sig av. Men den blir något kort (typ en halvmeter).
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Vanlig skrivbordslampa med fasttejpad dammsugarslang funkar som lödrökutsug hos mig. Men en ställbar slang är nog bättre som spånsug.
Skriv svar