CAD program till kretskort,layouts sökes

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Patrick
Kontakt:

CAD program till kretskort,layouts sökes

Inlägg av Patrick »

Ett gratis program att rita kretskorts layouts på.
Samt scheman!
Med inbyggd bank med olika komponenter osv osv.
Gratis är ett krav! :P
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

http://cadsoft.de/

Finns för både Windows, Linux & OS X. Dock är gratisversionen begränsad till 2 lagers kort med storleken 100x80mm.
Användarvisningsbild
Patrick
Kontakt:

Inlägg av Patrick »

Tack för extremt snabb post! :D
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

SvenW

Inlägg av SvenW »

Hur skulle det vara att göra ett sådant program själv, så det blir som du vill ha det?

Här är lite byggbitar att börja med:
http://w1.318.comhem.se/~u31829222/index.html

Det finns ett unikt remedium i Hec. I flertalet popupmenyer finns en länk: SrcEdit.
Trycker man på denna länk startar Emacs med relevanta länkar (eller 'tags') till Hecs källkod.
När kommer den finessen i Eagle?
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Oj då, har du skrivit det där själv? Var ju helt klart imponerande iaf. Verkar ju alltid vara en bra början, men det kommer nog tyvärr kräva många tusen timmar till innan man kan få det användbart :-x

Därav kan man ju ställa sig frågan; varför skulle man vilja bygga vidare på Hec? Vore det inte bättre att istället bygga vidare på till exempel Kicad?
SvenW

Inlägg av SvenW »

Chille:
Jo, det mesta är hembränt, men jag har också tagit en del kod här och där.

Hur långt har du kommit med att testa Hec?
Kompilerat? provkört? ritat schema? spice simulering? gjort PCB-layout? Lite feedback vore kul!

Ja, det krävs många tusen timmar till innan det blir användbart för en bred allmänhet.
För mig själv är det i högsta grad användbart redan.

Men skall det bli användbart för en bredare krets behövs också en bredare krets utvecklare.

Om det vore bättre att bygga vidare på Kicad eller gEDA. Jo, absolut.
Större projekt har sannolikt större livskraft, men det är också en smaksak om vart man vill komma.

För min egen del bygger jag vidare på Hec, men håller också på med gEDA och Gnucap lite grann.
Själv ser jag Hec som mitt bidrag till gEDA-projektet.
Senast redigerad av SvenW 4 mars 2008, 19:10:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Inte scheman, men fixar snabbt ihop kretskortslayouter;
http://www.freepcb.com
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag har försökt mig på KiCad, men det verkar otroligt jobbigt att hantera... Inga knappar är intuitiva och jag lyckas inte skapa "nya" komponenter som inte redan finns i listan. Grymt dålig användarguide som inte förklarar någonting.

Är det nån som lyckas göra något vettigt med KiCad?

Ska ladda ner CadSoft istället... kan det vara enklare att lära sig?
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

jesse, jag gick igenom någon tutorial-pdf och då klarnade en hel del men jag håller med om att gränssnittet är himla bökigt. Det tycker jag om Eagle också.

FreePCB är inte lika kraftfullt och fullständigt som de två nämnda programmen men man kommer iaf jäkligt snabbt igång. Lär man sig bara snabbknapparna (se F1 hjälp) så når man reultat snabbt. Perfekt för egna småprojekt och prototyper.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

jesse skrev:Ska ladda ner CadSoft istället... kan det vara enklare att lära sig?
Det är alltså företaget som heter Cadsoft, programmet heter EagleCAD.

Och Eagle är *inte* känt för att vara lätt att lära sig... Det kräver en hel del tid för att komma över tröskeln, för gränssnittet är inte direkt intuitivt vid första ögonkastet. Mycket är bakvänt och konstigt.

Men, när du väl kommit över tröskeln så är Eagle ett bra program. Räkna dock att du får nog offra minst en heldag på det. Den här sidan hjälpte mig mycket.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tog mig en ca en timme att komma igång med KiCad från att jag installerat programmet. Är redan igång med att skapa nya komponenter. Håller på att se om att konstruera i KiCad fungerar bättre än att jobba med gEDA/gschem.
Speciellt bushantering, 3D funktionen och en litet lyft i gränssnittet gjorde mig intresserad.
3D hanteringen kommer till nytta när man ska klämma in det i lågprofil saker. Dock så är signal och switchtransformatorer inte så platta som man vill ha dom. Liksom en del kontakter.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Testade Eagle häromdagen (satt :evil: massa timmar och det gick åt skogen :evil:

det konstiga är att båda programmen uppför sig likadant: när jag ska dra en tråd från ett ben till ett annat så spårar grafiken ur och det blir slumpvisa streck över hela skärmen.... :? Även när jag uppdaterar grafiken så stämmer det inte. Undrar om det inte funkar på mitt grafikkort...?

Ska testa FreePCB (tack för tipset :) ) ... nu måste jag snabbt fixa ett par kretskort! :-x

Ska så småningom också ge Eagle en chans till på en annan dator.
BJ

Inlägg av BJ »

Jag märkte en annan sak med eagle.
När jag går uppåt i listan med komponenter så blir det alldeles konstigt om jag gör det med mushjulet.
Och går jag neråt med pilknappen så skriver den över texten med andra saker
(om man har markerat en rad som är en bit upp i fönstret).
Men annars verkar det fungera... Hittills i alla fall.
Skriv svar