Till C64 finns ett musikprogram som heter Future Composer.
Där är det först en tabell med instrument som man konfigurerar. Varje instrument får ett nummer.
Nästa tabell är för "patterns", där man knåpar ihop melodier eller trumkomp eller vad man vill. Varje pattern är för en kanal, och kan ha vilken längd som helst. Ungefär som en enkanalig sequencer.
Sen kommer själva trackerdelen, en för varje kanal, där man sätter ut alla patterns i valfri ordning, och hur de ska spelas: hastighet, repetition, tansponering mm.
Gillar det sättet att skriva musik.
Finns det något liknande för PC?
Har provat protracker och liknande, men de fungerar ju inte exakt så. Där gör man ett pattern som innehåller alla kanaler samtidigt. Jobbigt om man vill byta ut bara en kanal på 4 patterns.
Lite speciell tracker
- JimmyAndersson
- Kontakt:
En tanke om du inte hittar något sådant program:
I ProTracker och FastTracker m.fl kan man ju kopiera en pattern till en annan och radera bara en kanal för att spela in något annat där.
Det kanske skulle kunna fungera i ditt fall?
Annars kommer jag inte på något annat program som fungerar så.
Det är kul med tracker-program. Jag använde dem flitigt förr.
OctaMED för Amiga är smidigt att använda för att styra externa synthar/ljudkort.
I ProTracker och FastTracker m.fl kan man ju kopiera en pattern till en annan och radera bara en kanal för att spela in något annat där.
Det kanske skulle kunna fungera i ditt fall?
Annars kommer jag inte på något annat program som fungerar så.
Det är kul med tracker-program. Jag använde dem flitigt förr.

OctaMED för Amiga är smidigt att använda för att styra externa synthar/ljudkort.